• brumsen

Min 8-åriga sån är väldigt kräsen med maten och vill inte äta det mesta

Hejsan,

Jag har en son på 8 år som är görgo. Jättesnäll och härlig på alla sätt. Har dock problem med att han tycker att väldigt mycket mat smakar äckligt. Så äckligt att han avstår att äta även om han missar att gå miste om mutor han verkligen vill ha (vilket jag testat en eller ett par gånger). Han äter inte lunchen i skolan alls rätt ofta. Han får frukt till fruktstund  på förmiddagen och en liten fika på eftermiddagen.  Hur kan jag motivera honom att äta skolmaten? Jag skäller aldrig på honom hemma men försöker övertala honom att testa nya maträtter men ofta får han saker han tycker om. 

Hans andra förälder (delad vårdnad) har börjat at skicka med honom två mackor. En för fika på förmiddagen och en för eftermiddagsfikan. Jag frågade honom om detta och han sa att han åt en på förmiddagen och sen en till lunch om han inte gillade maten. Är detta en bra eller dålig strategi? Det känns lite som att han då får lättare att undvika att äta lunchen bara för att han har ett alternativ. Vad tycker ni?

Tack

• Svar på tråden Min 8-åriga sån är väldigt kräsen med maten och vill inte äta det mesta
  • sextiotalist
    brumsen skrev 2018-03-14 13:43:51 följande:

Hejsan,

Jag har en son på 8 år som är görgo. Jättesnäll och härlig på alla sätt. Har dock problem med att han tycker att väldigt mycket mat smakar äckligt. Så äckligt att han avstår att äta även om han missar att gå miste om mutor han verkligen vill ha (vilket jag testat en eller ett par gånger). Han äter inte lunchen i skolan alls rätt ofta. Han får frukt till fruktstund  på förmiddagen och en liten fika på eftermiddagen.  Hur kan jag motivera honom att äta skolmaten? Jag skäller aldrig på honom hemma men försöker övertala honom att testa nya maträtter men ofta får han saker han tycker om. 

Hans andra förälder (delad vårdnad) har börjat at skicka med honom två mackor. En för fika på förmiddagen och en för eftermiddagsfikan. Jag frågade honom om detta och han sa att han åt en på förmiddagen och sen en till lunch om han inte gillade maten. Är detta en bra eller dålig strategi? Det känns lite som att han då får lättare att undvika att äta lunchen bara för att han har ett alternativ. Vad tycker ni?

Tack

Bra strategi att ditt ex skickar med ett par mackor. Äckelkänslor när man äter mat som man bara inte klarar av kan vara väldigt starka så respektera att han inte klarar av all mat. Det viktigaste är att han äter. Om ni låter honom pröva nytt i sin takt, så är det inte alls omöjligt att han kommer äta mer.
    Sonen ratade också skollunchen i de flesta fall i den åldern. Nu som vuxen äter han så gott som allt (lever och musslor finns kvar att pröva och även surströmming). Vår strategi har varit att acceptera att han var kräsen, men hela tiden ge honom chansen att pröva något nytt. Hans kräsenhet innebar att det aldrig serverades färdiglagade köttbullar och makaroner hemma (men alltid broccoli som grönsak till maten)
  • Meriall

Hur ofta är det han inte äter i skolan och hur kräsen är han/hur länge har han varit kräsen?

De barn med selektiv ätstörning (som bara äter väldigt få saker) kan få önskekost som skolmat men då ska det vara extremt. Skicka med mackor låter väl bra annars.

• Tess1990

Kolla upp om selektiv ätovilja stämmer in?

Kanske är han överkänslig i munnen? Kanske tungbandet spelar in?

Min 4åring har selektiv ätovilja, orsakat av kort tungband som klipptes när han var 3,5år och extra känsliga smaklökar (har även språkstörning)

Han svälter hellre än äter något som ser/känns/smakar äckligt ???? innan klippet åt han även små portioner av de han åt, nu äter han mer.

Mitt barn har ätit 3-4 luncher på förskolan på 2år..

Om det krävs för att orka med skoldagen, kolla om ni kan få anpassad kost/"önskekost"?

Annars är egen mat bra, huvudsaken att barnet faktiskt äter tycker jag, de är inte kul att inte kunna äta,

• Pr0nographic

Du är inte ensam!

Min 8åring har varit liten i maten sen han var bebis. Han äter knappt och vi har gjort utredningar på sjukhus då han är väldigt liten i växten. Han är 116cm och väger 17kg.

Det är inga fel på honom enl testerna men däremot så fick han ersättningsmåltider, typ såna anorektiker får dricka.

Det funkade bra.

Vi började ge honom mat som han ville ha/tyckte var gott. Annars åt han inte alls.

Idag äter han lite men ofta och slipper nu de tråkiga dryckerna. Hans lillebror som är 3år yngre är nästan längre och tyngre än honom. behöver du mer råd och är intresserad över vårt "schema" så får du gärna skicka pm :) alla barn är individuella och jag vet hur det känns att känna sig hjälplös när barnet inte äter som det ska.

• ALM82

Tänker inte säga något om selektiv ätstörning för det kan jag inget om.
    Men jag tänker ändå att mackor är bättre än att inte äta alls. 

Sen tänker jag tillbaka på när man själv gick i skolan. Alla de "coola" barnen sa alltid att de tyckte att skolmaten var sååå äcklig och de bara petade i den på lunchrasten. Det gjorde att jag knappt vågade säga att jag tyckte att det var gott och det hände att jag gjorde likadant som dom! Kan det ha med något sånt att göra? Iofs så är han ju liten fortfarande.. men tänk om t.ex hans bästa kompis säger att hen tycker att skolmaten är äcklig? Skulle han inte försöka tycka likadant då?

• LFF

Ja, det är jättebra att hans andre förälder skickar med mackor.

Det är INTE bra att försöka muta barnet till att äta. Det är inte bra att försöka tvinga barnet att äta. Allt det skapar bara en onödig konflikt och ännu mer ovilja att äta.

Mvh fd ätstörd (selektiv ätstörning)

Svar på tråden Min 8-åriga sån är väldigt kräsen med maten och vill inte äta det mesta