• tikki masala

    Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?

    Vill åka till Thailand till vintern 18/19. Har hört att det ska vara så himla billigt att resa dit men nu när jag letar resor är det ju svindyrt! 
    kostar ju 40000kr för min familj på fyra pers om vi ska kunna stanna i två veckor. 
    Hur i allsindar har folk råd med att resa utomlands varje år!?!

  • Svar på tråden Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?
  • ninjamamman
    EpicNurse skrev 2018-03-17 19:19:26 följande:

    Ok! Men den årstiden har också billigast biljetter eftersom det är sämst rent vädermässigt då.

    Vi brukar boka 4-6 månader innan, då blir det med thai och direkt till bkk från cph Ca 6.500kr

    Men Qatar brukar ha bra priser och det var x antal år sedan sist så det kan ha ändrats :)


    Det betor ju på vart man åker. Det är fantastiskt väder på öarna runt Bangkok i slutet på oktober/november.
  • carpediem86
    tikki masala skrev 2018-03-18 09:11:22 följande:
    Jojo. Vi brukar snåla som f*n när vi ska resa någonstans. Sista minuten resor för 700kr per person en eller två veckor. Vi har det rätt krasst med löner här. Båda två låginkomsttagare med barn som har dyra sporter. Vi har inte mycket kvar att spara undan.

    Alla har ju pratat om Thailand så vi tänkte att nu ska vi spana på priser då det ska vara så billigt men fick ju värsta chocken när jag tittade.

    Personligen förstår jag inte att en familj lägger runt 75000kr på en resa! Det är ju halva min årslön!

    700 kr har jag aldrig rest för men 1200 kr tror jag min billigaste resa var med hotell och flyg. Går att komma billigt undan ibland :) Sen gör man oftast av med mer pengar på en resa än hemma, men man behöver inte alltid lägga så mycket då det finns många gratis/billiga roliga aktiviteter lite överallt. 


    Till Thailand brukar det aldrig finnas såna superbilliga flyg + hotell eftersom det är så långt. Det går att flyga via Kina rätt billigt ibland, men kan bli krångligt med barn och långa väntetider. Jag rekommenderar att ni semestrar billigt i år och far till Thailand nästa år istället med lite mer kapital om det är dit ni vill. Kan verkligen rekommendera landet även om ni bör undvika vissa ställen som Pattaya men även Phuket (dyrt, för mkt turism). Det är annars så billigt i Thailand att ni kanske inte gör av med mer pengar där än i Sverige trots att ni är på semester och gör en massa saker. Jag hyrde ett helt hus där ett halvår för 3000 kr/mån med 5 min gång ner till havet och nära allt, i Hua Hin.

  • Karinkaka

    Beror helt på vilken standard man väljer. Går att komma undan väldigt billigt men då är det lägre standard med bungalow som boende. Har själv hittat tur/retur flyg för 5000 till Bangkok för en person. Taxi Bangkok till Phuket eller var ni nu vill är billigt och brutbart. Men som du säger när man åker hela familjen blir det dyrt.

  • Jemp
    tikki masala skrev 2018-03-18 09:11:22 följande:

    Jojo. Vi brukar snåla som f*n när vi ska resa någonstans. Sista minuten resor för 700kr per person en eller två veckor. Vi har det rätt krasst med löner här. Båda två låginkomsttagare med barn som har dyra sporter. Vi har inte mycket kvar att spara undan.

    Alla har ju pratat om Thailand så vi tänkte att nu ska vi spana på priser då det ska vara så billigt men fick ju värsta chocken när jag tittade.

    Personligen förstår jag inte att en familj lägger runt 75000kr på en resa! Det är ju halva min årslön!


    700inkl boende? Var då?

    Sen är det såklart en prioriteringsfråga. De som åker till Thailand årligen jobbar troligen inte deltid med dåligt betalt och betalar dyra sporter till sina barn.
  • Kirenaj68
    tikki masala skrev 2018-03-17 18:27:02 följande:

    Vill åka till Thailand till vintern 18/19. Har hört att det ska vara så himla billigt att resa dit men nu när jag letar resor är det ju svindyrt! 
    kostar ju 40000kr för min familj på fyra pers om vi ska kunna stanna i två veckor. 
    Hur i allsindar har folk råd med att resa utomlands varje år!?!


    40 000 kr för en två veckors resa till Thailand för en familj på 4 pers är faktiskt rena rama fyndet.. När jag och familjen reste till Filippinerna för snart 5 år sedan (3 pers) gick den resan 42000 kr och vi var där i nästan 3 veckor och ändå hade vi ett eget boende. Vissa har råd att åka varje år, andra inte. Inget märkvärdigt med det. Har man det knalt med pengar får man väl spara lite längre och åka när man har råd. Ingen kärnfysik, precis.....
  • Aniiee
    tikki masala skrev 2018-03-18 09:11:22 följande:
    Personligen förstår jag inte att en familj lägger runt 75000kr på en resa! Det är ju halva min årslön!
    Så var god sätt i halsen när jag meddelar att min senaste "semester" (åkte och hälsade på delar av familjen) kostade närmare 50 lakan i bara flygbiljetter. För bara mig. Tur att jag har en snäll familj som hjälper till med de biljetterna annars hade jag aldrig kunna åka till mitt andra hem.

    Brorsan tog sin familj (4 barn) till Disneyworld för 2 år sen Kostade en bra bit över 100k, förmodligen närmare det dubbla.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Kirenaj68
    tikki masala skrev 2018-03-18 09:11:22 följande:
    Jojo. Vi brukar snåla som f*n när vi ska resa någonstans. Sista minuten resor för 700kr per person en eller två veckor. Vi har det rätt krasst med löner här. Båda två låginkomsttagare med barn som har dyra sporter. Vi har inte mycket kvar att spara undan.

    Alla har ju pratat om Thailand så vi tänkte att nu ska vi spana på priser då det ska vara så billigt men fick ju värsta chocken när jag tittade.

    Personligen förstår jag inte att en familj lägger runt 75000kr på en resa! Det är ju halva min årslön!
    Ni får väl stryka Thailand då och åka till Säffle istället.....
  • tikki masala
    carpediem86 skrev 2018-03-18 15:57:19 följande:

    700 kr har jag aldrig rest för men 1200 kr tror jag min billigaste resa var med hotell och flyg. Går att komma billigt undan ibland :) Sen gör man oftast av med mer pengar på en resa än hemma, men man behöver inte alltid lägga så mycket då det finns många gratis/billiga roliga aktiviteter lite överallt. 


    Till Thailand brukar det aldrig finnas såna superbilliga flyg + hotell eftersom det är så långt. Det går att flyga via Kina rätt billigt ibland, men kan bli krångligt med barn och långa väntetider. Jag rekommenderar att ni semestrar billigt i år och far till Thailand nästa år istället med lite mer kapital om det är dit ni vill. Kan verkligen rekommendera landet även om ni bör undvika vissa ställen som Pattaya men även Phuket (dyrt, för mkt turism). Det är annars så billigt i Thailand att ni kanske inte gör av med mer pengar där än i Sverige trots att ni är på semester och gör en massa saker. Jag hyrde ett helt hus där ett halvår för 3000 kr/mån med 5 min gång ner till havet och nära allt, i Hua Hin.


    Jo för fram tills för 6 år sedan åkte vi utomlands för 499kr per pers. sista minuten då. Så vi letar verkligen de billigaste. det har vart billigare för oss att resa utomlands än att resa i sverige =P
  • nnnnnnnn
    tikki masala skrev 2018-03-22 19:34:36 följande:
    Jo för fram tills för 6 år sedan åkte vi utomlands för 499kr per pers. sista minuten då. Så vi letar verkligen de billigaste. det har vart billigare för oss att resa utomlands än att resa i sverige =P
    Vi hittade bra pris till Thailand för några år sedan.  Ca 40 000 kr för allt, flygbiljetter, boende, mat, lite shopping, utflykter osv. För en månad. Eftersom det var flyget och andra transporter som kostade mest, så hade det kostat typ 35 000 kr att stanna 2 veckor. Så man kan ju spara några år extra och sedan ta en rejälare semester när man har råd med flygresan
  • carpediem86
    tikki masala skrev 2018-03-22 19:34:36 följande:
    Jo för fram tills för 6 år sedan åkte vi utomlands för 499kr per pers. sista minuten då. Så vi letar verkligen de billigaste. det har vart billigare för oss att resa utomlands än att resa i sverige =P

    Oftast tycker jag ändå att man gör av med en del pengar under resan, ute och äter mycket osv. Ändå billigare semester kan vara att ta bilen till någon släkting, eller kanske någon har en sommarstuga ni får låna en sväng. Lägg undan en liten slant varje månad så har ni till en Thailandsresa inom något år. Boka i tid så kan det bli billigare, och har ni flexibla datum kan det bli billigare också. Det kan skilja en tusenlapp eller två per person mellan datum nära varandra i tid. 


    Ner mot 3000 kr tur och retur Sthlm-Bkk hittar jag nu hos Norwegian vissa datum. Inte så farligt med tanke på att det faktiskt är väldigt långt dit (ca 12h flygtid). Det sparar ni nog rätt snabbt ihop till, kanske inte behöver ta flera år :)

  • Emy88

    Varför skulle man inte ha råd? Vi åker till Thailand en gång per år (ca 60000 kr) plus ofta två utlandssemestrar till, typ Grekland och Spaninen (ca 30000 kr var). Vi har två medellönen, hus, bil, två barn men vi slösar inte pengar på annan skit. Dricker inte, röker inte, äter inte massa onödig skräp men unnar oss god mat och nöjen. För mig är det mer konstigt att man inte har råd att åka om man är två vuxna i hushållet med ok lön.

  • ninjamamman
    Jemp skrev 2018-03-19 13:35:34 följande:

    700inkl boende? Var då?

    Sen är det såklart en prioriteringsfråga. De som åker till Thailand årligen jobbar troligen inte deltid med dåligt betalt och betalar dyra sporter till sina barn.


    Det är väl inte såå fantastiskt konstigt att kunna lägga undan 4-5000 i månaden även om man inte jobbar heltid och är höginkomsttagare?
  • Jemp
    ninjamamman skrev 2018-03-22 23:26:14 följande:

    Det är väl inte såå fantastiskt konstigt att kunna lägga undan 4-5000 i månaden även om man inte jobbar heltid och är höginkomsttagare?


    Nej?
  • ninjamamman
    Jemp skrev 2018-03-19 13:35:34 följande:

    700inkl boende? Var då?

    Sen är det såklart en prioriteringsfråga. De som åker till Thailand årligen jobbar troligen inte deltid med dåligt betalt och betalar dyra sporter till sina barn.


    Alltså kan man såklart både jobba deltid med i vårt fall vårdlöner (och INTE läkare), ha dyra sporter för barnen OCH resa till Thailand årligen. Räcker ju att lägga undan 4000 i månaden.
  • Jemp
    ninjamamman skrev 2018-03-23 23:11:40 följande:

    Alltså kan man såklart både jobba deltid med i vårt fall vårdlöner (och INTE läkare), ha dyra sporter för barnen OCH resa till Thailand årligen. Räcker ju att lägga undan 4000 i månaden.


    Vet inte riktigt vad det är du vill diskutera?

    Du/ni kan. Ts skriver att hen inte kan. Prioriteringarna (och/eller ekonomin) ser olika ut.
  • Andes88
    tikki masala skrev 2018-03-17 18:27:02 följande:

    Vill åka till Thailand till vintern 18/19. Har hört att det ska vara så himla billigt att resa dit men nu när jag letar resor är det ju svindyrt! 
    kostar ju 40000kr för min familj på fyra pers om vi ska kunna stanna i två veckor. 
    Hur i allsindar har folk råd med att resa utomlands varje år!?!


    Hej!


     


    Själva resan brukar kosta 3-9 tusen per person! Sen skulle jag satsa på att boka resa och hotell separat! eftersom det brukar bli billigare :)


    Slipper man betala massa pengar till ving eller vad de nu är för att de har svensk personal på plats. Alla kan ju engelska ändå!

    Däremot skulle jag se över reseförsäkring. Vilket jag inte gjort när jag själv åkte ner och blev magsjuk och inlagt! :( Inte kul. Köp med massvis med handsprit. 

Svar på tråden Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?