• bambie

Extra känslig för att väcka latent allergi?

Hej!

Tillbringade 2v i Mexico för en månad sedan. Jag var där i v28-v30. Som de flesta kanske vet är luftfuktigheten väldigt hög där.

På ena hotellet hade de bara AC på nätterna och på det andra hotellet lät den så himla högt att vi inte kunde ha den med barnen sovandes i samma rum.

Jag har sedan 20 år varit allergisk mot katter men inte jättefarligt. Efter en vecka så började jag få värre nästäppa (har haft mild näatäppa denna grav) samt så började jag få problem med andningen. Det kändes som att jag kunde andas, men lungorna fick inte tillräckligt med syre.

Symptomen blev värre och värre och när vi kom hem behövde jag söka hjälp på vårdcentralen talen.

Där tog de nasalaprov och blodprov och nu helt plötsligt visade det sig att jag var klass 3 allergisk mot kvalster.

Kan det vara så att jag alltid varit allergisk mot kvalster, eller blev det något som utvecklades nu när man bodde i miljöer där kvalster frodas som bäst?

Jag fick astmamedicin direkt och inhalator och dessa har hjälpt. Men kommer jag ha kvar dessa problem för alltid nu? Är det pga graviditeten som jag utvecklade denna allergi, eller har den legat latent? Det har som gått en månad nu och jag har fortfarande problem. Inte i samma utsträckning, men nog för att vara jobbigt. :(

Någon som har utvecklat någon allergi under sin grav?

• Svar på tråden Extra känslig för att väcka latent allergi?
  • Meriall

Jag upplevde att vissa allergier blev bättre eller sämre under graviditet. Immunförsvaret förändras ju massor. Det är inte omöjligt att din allergi blir bättre eller försvinner när barnet är fött.

Svar på tråden Extra känslig för att väcka latent allergi?