• Anonym (Ledsen)

Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?

På fredag är dagen för mitt RUL. Jag har en pojke sesan innan på 1.5 år. Jag kan inte släppa RUL utan har tänkt på det konstant i flera veckor. Jag vet att det är en pojke. Jag känner det i hela kroppen - precis som jag kände med min son...

Men jag är orolig. Mest orolig för att jag aldrig kommer komma över att jag inte fick en flicka. Jag vet att jag kommer älska detta barn över allt annat. Jag skulle aldrig ersätta min son mot någon flicka i världen - så det är inte det. Men just den här vetskapen om att jag aldrig fick det jag hade föreställt mig i hela mitt liv - det tär verkligen på mig.

Ni andra som har bara söner och som önskade en flicka. Hur har ni hanterat detta? (Vill ej ha svar från de som inte fick en pojke)

• Svar på tråden Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Frida) skrev 2018-03-22 21:45:03 följande:

Ja, där hänvisar du ju just till en förlust av hälsa.

Du beskriver något du aldrig har haft och något som verkligen inte är självklart att man får i livet. Du har inte heller kunnat förklara vad det är som ät så viktigt med just en flicka. Det hade varit intressant att höra. Vad har du för förväntningar på din eventuella dotter. Om könet är så viktigt så måste det ju innebära något för dig.

Känslor är inte alltid logiska.

Varför är det viktigt att få barn överhuvudtaget? Vad är ett rationellt argument för det?

En känsla är just en känsla. Den behöver inte förklaras eller mätas mot andra känslor. Hjärtat är inte heller en kaka som blir mindre i övrigt bara för att man känner en sak. Man offrar alltså inte automatiskt sin son för att man drömmer om en dotter.

Känslan av att få just en dotter är väl som känslan av att få ett barn... Det känns bra och fint. Det räcker väl så. Varför är det fint att vilja ha barn, men inte en dotter? Och vem bestämmer att det är så? Inte ska vi behöva tillskriva våra medmänniskor egenskaper menar att de inte har, för att sedan kritisera det son de inte ens menar in the first place. Oerhört konstlat och tillskruvat. Vad är det för fel med att läsa ett inlägg son det står, och med intentionen att förstå? Varför måste vi alltid käbbla och dissekera varandra och leta fel? Ska vi inte försöka förstå och stötta varandra?
  • Anonym (Blomman)

*egenskaper de inte ens hävdar att de har

*som x 2

Några mobilfel här och där!

• Inga bekymmer
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-03-22 20:00:36 följande:

Jag är tacksam för de få välmenande svar jag fått men jag upplever att den här tråden i sig inte handlar om vad jag ville att den skulle handla om.

Det är så sinnessjukt hur främmande människor lägger ord i munnen på mig, fyller i saker som jag aldrig ens har sagt varken på mellan eller bakom raderna.

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att förstå att jag aldrig kommer vilja ERSÄTTA mina befintliga barn med NÅGON ANNAN. Jag ville dock ha en tjej OCKSÅ. Varför vet jag inte. Det är psykologiskt som för många i västvärlden, precis som motsatsen är i exempelvis Kina. Det handlar inte om att jag vill ha någon bebis att klä i klänning. Jag har noll intresse av den delen.

Mina pojkar kommer alltid betyda allt för mig. Tvärt om har jag nog svårt att se hur jag ska kunna älska ett till barn (oavsett kön) lika mycket som jag älskar min son.

Och mina barn kommer ALDRIG må dåligt över att jag önskade mig en flicka utöver dem. För det kommer inte påverka DERAS liv.

Ni som shame:ar - Jag tycker verkligen synd om era barn som tvingad växa upp med människor som behandlar andra illa.

Ber om ursäkt för mkt Ot i tråden. Jag tycker det är bra att du vågar erkänna OCH prata om känslor som det är tabu kring. Ta inte åt dig av alla påhopp du fått här i tråden. Du tar ju ansvar för att du känner som du gör och vill göra något åt det och det blir ju bättre i slutändan än att försöka förneka känslor. Jag har väl några tankar som jag inte vet om de kommer vara till hjälp för att bearbeta men kanske. Men jag avvaktar gärna tills du varit på RUL om du vill skriva vad de såg då. Dels för den sena timmen men också för att du kanske inte blir besviken alls.

Dock har jag förståelse för om du inte vill skriva något mer här med tanke på det bemötande du fått från många i tråden. Jag tycker ev att det vore en bra idé att söka någon samtalskontakt för att bearbeta detta om det visar sig att din önskan inte slår in. En professionell och duktig sådan kommer inte skuldbelägga dig utan kommer kunna hjälpa dig med bearbetningen av de tankar och känslor du har. Kanske kan du i så fall vända dig till mvc som i sin tur kan ordna en samtalskontakt till dig.

Lycka till nu på RUL.
  • Anonym (Gärna)

Skriv gärna vad de blir för kön sen

• Anonym (Varför?)

Vad visade rul? Jag hoppas ju iaf att du inte fått dåliga nyheter idag.

• Anonym (I)
    Anonym (Varför?) skrev 2018-03-23 15:57:43 följande:

Vad visade rul? Jag hoppas ju iaf att du inte fått dåliga nyheter idag.

Att det är en pojke? Eller att barnet är sjukt?
  • Anonym (Ledsen)

Jag har nu varit på rul. Jag tänker inte berätta kön i och med att jag kommer få höra att jag är en kass människa oavsett. Är det flicka så kommer jag inte förtjäna barnet och är det pojke så kommer ni påstå att jag inte älskar barnet.

Hursom ser hen frisk ut och växer som hen ska. Tack ni som stöttat mig och skäms på er som är elaka.

Peace out.

• TeresB
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-03-23 16:52:06 följande:

Jag har nu varit på rul. Jag tänker inte berätta kön i och med att jag kommer få höra att jag är en kass människa oavsett. Är det flicka så kommer jag inte förtjäna barnet och är det pojke så kommer ni påstå att jag inte älskar barnet.

Hursom ser hen frisk ut och växer som hen ska. Tack ni som stöttat mig och skäms på er som är elaka.

Peace out.

Gör du helt rätt i, skönt att allt såg bra ut.
  • Anonym (I)
    Anonym (Va) skrev 2018-03-23 17:03:59 följande:

Dramaqueen

Haha eller hur!
  • Anonym (Frida)

Peace out.

Ja, det är ju precis så vi har sagt.

Lycka till oavsett
  • Anonym (Blomman)

Peace out.

Vad bra.

Ta inte åt dig. Det blir alltid samma sak i trådar som handlar om att man är ledsen och orolig etc.

Så tråkigt att hyenorna tar över så ofta i känsliga rummet när folk behöver stöd och råd.
  • Anonym (vad synd)

Men åh, vad synd att du inte tänker avslöja könet. Jag som läste och var nyfiken på det :( 
    Tänkte dock oavsett säga att jag är inte själv mamma ännu (är 20 år gammal) men har redan tänkt mig in i situationen att jag så gärna vill ha en son och en dotter (tänker även på att jag hoppas jag kan få barn över huvud taget, att de ska bli friska. man har ju så många tankar! och det ena utesluter ju inte det andra). Men tror ändå inte att jag skulle älska barnen mindre om det nu blev 2 av samma.

Det är ju inte annat än mänskligt att på ett sätt vilja relatera till en person mer eller att vilja ''ta del av'' båda, även om en flicka inte skulle bli en stereotypisk flicka eller en pojke inte skulle bli en stereotypisk pojke.
    Tycker inte detta är något konstigt över huvud taget.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (vad synd) skrev 2018-03-23 20:50:58 följande:

Men åh, vad synd att du inte tänker avslöja könet. Jag som läste och var nyfiken på det :( 

Tänkte dock oavsett säga att jag är inte själv mamma ännu (är 20 år gammal) men har redan tänkt mig in i situationen att jag så gärna vill ha en son och en dotter (tänker även på att jag hoppas jag kan få barn över huvud taget, att de ska bli friska. man har ju så många tankar! och det ena utesluter ju inte det andra). Men tror ändå inte att jag skulle älska barnen mindre om det nu blev 2 av samma.

Det är ju inte annat än mänskligt att på ett sätt vilja relatera till en person mer eller att vilja ''ta del av'' båda, även om en flicka inte skulle bli en stereotypisk flicka eller en pojke inte skulle bli en stereotypisk pojke.

Tycker inte detta är något konstigt över huvud taget.

Tack för ditt meddelande. Vad skönt att du inte dömer. Jag hoppas att du får en av varje och jag kan tala om för dig redan nu att du kommer älska båda lika mycket. Finns inget så fint som de liv man själv skapat oavsett kön. ?
  • Anonym (E.E)

Känns det bra nu efter ultraljudet?Att allt såg bra ut måste väl vara skönt att höra!

Svar på tråden Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?