• NELJ

Bättre självförtroende?

Hej,

Jag har en sjuårig son, född sent på året och lite sen på flera sätt. Dock inget som är onormalt har jag fått intygat av bl.a. elevhälsan på skolan men han har inte knäckt läskoden än och det dränerar hans självförtroende enormt. Han säger själv att han aldrig kommer att lära sig att läsa och att han är dum i huvudet. Vilket han verkligen inte är, på många sätt är han smart och kvicktänkt men det är det här med bokstäverna...

Då jag själv känt press och prestationskrav i min uppväxt har jag verkligen försökt att boosta barnens självkänsla rörande vilka de är, inte bara vad de gör. Har läst och försökt ta till mig mycket från Lars H Gustavsson, Petra Krantz Lindgren mm. Jag uppfattar sonens lärare som väldigt varm och stöttande och han får hjälp i skolan av en specialpedagog som jag också har stort förtoende för.

Men uppenbarligen räcker det inte och han kan slänga iväg läxboken och kura ihop på golvet och säga att han är den mest korkade personen i världen. Det skär i mig att han ska behöva känna så här.

Vad kan vi göra för att hjälpa honom? Alla tips och råd mottas tacksamt.

• Svar på tråden Bättre självförtroende?
  • Akireb

Hej!

Jag har en son i exakt samma ålder med samma problematik. Hade kunnat vara jag som skrivit texten.

Han har nu fått extra stöd i skolan, läs och skrivning så vi hoppas han ska känna sig lite lugnare.

Vi är väldigt uppmuntrade mot våra barn och stressar avsolut inte på dem, alla är vi olika och all tid har sin tid. Han är bra på så mycket annat som inte är just läsning och skrivning som vi påminner honom om konstant.

Jag känner med dig. Stå på dog och finns där för sin son. För en dag kommer de släppa för våra pojkar och då kommer de lysa starkast och briljera fantastisk efter sin egna förmåga!

• legomum

Släng iväg boken och börja arbeta med bokstäver från annat håll.
    Bygg hans första bokstav i namnet med lego, ta nästa... skriv saker som intresserar honom. Är det bilar skriv bilnamn är det djur skriv det. Tex om det är djur rita eller klipp ut en katt skriv katt under (gör som ett ordkort) ta en bricka med kanter och fyll med salt/fin sand (ska bli ett ordentligt lager) och ge barnet en pensel/tops att skriva med.
    En whiteboardtavla antingen köper du en eller så gör ni en (kartong o vit dekorplast) skriv på den.
    Har ni en rittavla? Brukar med mina barn "retas" att idag ska jag göra världens svåraste bokstav... att de inte kan skriva den... jag på papper (de på varsin rittavla)skriver tex ett J... visar dem... de skrattar eftersom jag har så fel det är visst enkelt och de kan visst... ibland hamnar en siffra med...oupss... ;) kör igenom några bokstäver sedan är det deras tur... och då skriver de "världens svåraste bokstav" ...nu är de mindre än din 7 åring men anpassa till ditt barn.
    Skoja lite och gör det kul.
    Läs tidningar som han gillar, bamse?
    För att träna läsning måste det finnas en belöning som gör att det ska bli kul och  intressant och då är den bästa tidningen en morot.

Avdramatisera läsningen som sagt med att strunta i skolböckerna hemma när ni tränar. Gör en lek av det istället.

• legomum

En sak till. Stressa inte fram något, låt det ta den tid det tar.
    Pratar ni och jobbar lite extra med just bokstaven M så peka ut om du ser den i vardagen, i tidningen, skyltar osv

• NELJ
    legomum skrev 2018-03-24 08:58:25 följande:

En sak till. Stressa inte fram något, låt det ta den tid det tar.

Pratar ni och jobbar lite extra med just bokstaven M så peka ut om du ser den i vardagen, i tidningen, skyltar osv

Jag gör mycket av det du skriver om, jag läser varje dag och jag uppmuntrar honom att skriva saker. Han är bättre på att skriva än att läsa och han tycker det är kul att skriva listor och instruktioner. Jag är inte oroad över läsningen själv, det går framåt för honom och förr eller senare kommer det att lossna.

Jag tänker mer kring att stärka hans självförtroende så han inte känner sig så värdelös bara för att han inte kan läsa när alla klasskompisar kan. Hur får jag honom att känna att han är bra i sig själv, oavsett hur det går med bokstäverna?
  • legomum
    NELJ skrev 2018-03-24 09:19:36 följande:

Jag gör mycket av det du skriver om, jag läser varje dag och jag uppmuntrar honom att skriva saker. Han är bättre på att skriva än att läsa och han tycker det är kul att skriva listor och instruktioner. Jag är inte oroad över läsningen själv, det går framåt för honom och förr eller senare kommer det att lossna.

Jag tänker mer kring att stärka hans självförtroende så han inte känner sig så värdelös bara för att han inte kan läsa när alla klasskompisar kan. Hur får jag honom att känna att han är bra i sig själv, oavsett hur det går med bokstäverna?

Fast om barnet är ledset för att han inte är så bra på bokstäverna så är det ju inget annat att göra än att träna på det. Insikten om att man är bra precis som man är finns ju inte ens alltid hos vuxna så det blir ju svårt för en 7åring att ta till sig insikten.

Så tänker jag.

Att höja barnets självförtroende är ju svårt att råda dig då man kan vara självsäker i en situation och väldigt osäker i en annan. Men generellt ge positiv feedback och lite extra då man vet att det varit tufft för han och var försiktig med hur man säger negativt,skäller, straffar osv (nu säger jag inte att du gör så).

Skulle kunna tipsa om lågaffektivt bemötande (LAB) det kan vända det flesta situationer (enkelt sagt).
  • Port II
    NELJ skrev 2018-03-24 08:27:42 följande:

Hej,

Jag har en sjuårig son, född sent på året och lite sen på flera sätt. Dock inget som är onormalt har jag fått intygat av bl.a. elevhälsan på skolan men han har inte knäckt läskoden än och det dränerar hans självförtroende enormt. Han säger själv att han aldrig kommer att lära sig att läsa och att han är dum i huvudet. Vilket han verkligen inte är, på många sätt är han smart och kvicktänkt men det är det här med bokstäverna...

Då jag själv känt press och prestationskrav i min uppväxt har jag verkligen försökt att boosta barnens självkänsla rörande vilka de är, inte bara vad de gör. Har läst och försökt ta till mig mycket från Lars H Gustavsson, Petra Krantz Lindgren mm. Jag uppfattar sonens lärare som väldigt varm och stöttande och han får hjälp i skolan av en specialpedagog som jag också har stort förtoende för.

Men uppenbarligen räcker det inte och han kan slänga iväg läxboken och kura ihop på golvet och säga att han är den mest korkade personen i världen. Det skär i mig att han ska behöva känna så här.

Hitta någonting han är bra på.
  • NELJ
    legomum skrev 2018-03-24 10:16:00 följande:

Fast om barnet är ledset för att han inte är så bra på bokstäverna så är det ju inget annat att göra än att träna på det. Insikten om att man är bra precis som man är finns ju inte ens alltid hos vuxna så det blir ju svårt för en 7åring att ta till sig insikten.

Så tänker jag.

Att höja barnets självförtroende är ju svårt att råda dig då man kan vara självsäker i en situation och väldigt osäker i en annan. Men generellt ge positiv feedback och lite extra då man vet att det varit tufft för han och var försiktig med hur man säger negativt,skäller, straffar osv (nu säger jag inte att du gör så).

Skulle kunna tipsa om lågaffektivt bemötande (LAB) det kan vända det flesta situationer (enkelt sagt).

Jag tänker snarare att barn föds med bra självkänsla, sedan nöts den bort mer eller mindre av omgivningen. Och visst stöttar och hjälper jag honom med läsningen men jag vill inte ge upp att försöka få honom att inse hur värdefull och fantastisk han är oavsett om han börjar läsa i morgon eller om ett halvår.

Jag jämför med mitt äldre barn, han kan sucka över att vissa skoluppgifter är jobbiga och att han inte förstår. Men han har aldrig sagt saker i stil med -Jag är värdelös.

eller -Jag är dum i huvudet, som den yngre gör.

LAB är jättebra. Försöker använda det mycket i relationen med båda barnen. Lyckas kanske inte till 100% när tålamodet tryter men ofta tycker jag vi kan ha bra samtal.
  • Hermioney
    NELJ skrev 2018-03-24 08:27:42 följande:

Hej,

Kolla om han har dyslexi.
Svar på tråden Bättre självförtroende?