Bättre självförtroende?
Hej,
Jag har en sjuårig son, född sent på året och lite sen på flera sätt. Dock inget som är onormalt har jag fått intygat av bl.a. elevhälsan på skolan men han har inte knäckt läskoden än och det dränerar hans självförtroende enormt. Han säger själv att han aldrig kommer att lära sig att läsa och att han är dum i huvudet. Vilket han verkligen inte är, på många sätt är han smart och kvicktänkt men det är det här med bokstäverna...
Då jag själv känt press och prestationskrav i min uppväxt har jag verkligen försökt att boosta barnens självkänsla rörande vilka de är, inte bara vad de gör. Har läst och försökt ta till mig mycket från Lars H Gustavsson, Petra Krantz Lindgren mm. Jag uppfattar sonens lärare som väldigt varm och stöttande och han får hjälp i skolan av en specialpedagog som jag också har stort förtoende för.
Men uppenbarligen räcker det inte och han kan slänga iväg läxboken och kura ihop på golvet och säga att han är den mest korkade personen i världen. Det skär i mig att han ska behöva känna så här.
Vad kan vi göra för att hjälpa honom? Alla tips och råd mottas tacksamt.