• Yabo

Veckans frukt: Banan

Bananen är en gul lång frukt som inte växer i Europa så mycket, men det finns många bananer i Sydamerika. Många undrar hur man öppnar en banan. De flesta öppnar faktiskt vid fel sida. Man ska inte dra i den hårda pinnen, man ska istället trycka på den mörka pluppen på andra sidan. Sedan skalar man det gula skalet. Bananen är en mycket läcker frukt som har en fantastisk smak. Bananen kan vara mjuk eller hård. Om bananen är hård är den antagligen omogen. Då kan man vänta några dagar.

Bananens färg kan vara gul, grön,brun eller t.o.m. svart. Grön=omogen. Gul=bra att äta

Brun och svart= lite gamla och ruttna, men går att äta.

Banan på olika språk:

Finska= Banaani

Engelska: Banana

Spanska: Plátano

Banan används ofta i kakor, yoghurt och smoothies.

Nästa vecka: Citron.

• Svar på tråden Veckans frukt: Banan
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2018-03-26 20:59:16 följande:

En banan som är gul med bruna "prickar" är mogna.
    Men blir det "bruna fläckar" så är den okey att äta fortfarande men är bättre att tillaga/baka på i stället.

TS säger att många öppnar bananen fel man skall inte "dra i pinnen", utan öppna den på andra sidan. Men varför ger inte TS en förklaring på varför man skall öppna den på "andra ändan" än pinnen?

Bara det att de är lättare att skala från den änden räcker väl som orsak. Testa nästa gång. Nyp, vrid lätt, skala.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • silhuett
    Aniiee skrev 2018-03-27 21:41:24 följande:
    Om du inte äter upp en hel påse så skala dem, dela dem, stoppa dem i en låda och frys dem (eller i alla fall så många du känner på dig att du inte  kommer hinna äta upp innan de blir dåliga). Går ju utmärkt att bara äta halvfrysta senare, eller göra något med dem, typ smoothie eller stekta bananer eller något.
    Kör man frysta bananer med mixer blir konsistensen som mjukglass! Extra gott om man blandar i lite kakao.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2018-03-27 21:43:31 följande:
    Bara det att de är lättare att skala från den änden räcker väl som orsak. Testa nästa gång. Nyp, vrid lätt, skala.
    Det var iallafall en förklaring.
    TS gav ingen förklaring alls.

Det skall jag göra skal testa nästa gång jag äter en banan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Bananas)
    Yabo skrev 2018-03-26 14:34:23 följande:

Bananen är en gul lång frukt som inte växer i Europa så mycket, men det finns många bananer i Sydamerika. Många undrar hur man öppnar en banan. De flesta öppnar faktiskt vid fel sida. Man ska inte dra i den hårda pinnen, man ska istället trycka på den mörka pluppen på andra sidan. Sedan skalar man det gula skalet. Bananen är en mycket läcker frukt som har en fantastisk smak. Bananen kan vara mjuk eller hård. Om bananen är hård är den antagligen omogen. Då kan man vänta några dagar.

Bananens färg kan vara gul, grön,brun eller t.o.m. svart. Grön=omogen. Gul=bra att äta

Brun och svart= lite gamla och ruttna, men går att äta.

Banan på olika språk:

Finska= Banaani

Engelska: Banana

Spanska: Plátano

Banan används ofta i kakor, yoghurt och smoothies.

Nästa vecka: Citron.

En bit av bananen blir mosad på det hållet och fingrarna blir kladdiga. En äldre person svag i fingrarna kan inte öppna på det hållet.

Öppnar man via stjälken blir bananen hel och stjälken ger mer kraft vid öppnandet. Hävstångsprincipen.
  • Anonym (Yabo)
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 01:34:58 följande:

Det var iallafall en förklaring.

TS gav ingen förklaring alls.

Det skall jag göra skal testa nästa gång jag äter en banan.

Kanske jag glömde men du är ju så korrekt och kritisk alltid så tack!!
  • Aniiee
    Anonym (Bananas) skrev 2018-03-29 12:56:39 följande:
    En bit av bananen blir mosad på det hållet och fingrarna blir kladdiga. En äldre person svag i fingrarna kan inte öppna på det hållet.

Öppnar man via stjälken blir bananen hel och stjälken ger mer kraft vid öppnandet. Hävstångsprincipen.
    Jag skulle faktiskt påstå PRECIS tvärt om, faktiskt. Med undantag för att man kanske riskerar att bli lite kladdig om man råkar mosa bananen.
  • Aniiee

Förresten, TS; är det inte lite onödigt att trycka i anonym i tråden när du inte är anonym i trådstarten?

Och, tillägg, om du verkligen fortsätter detta så hoppas jag att du väljer frukter (och bär) som är i säsong. Jag tycker det är en bra och viktig grej att framhäva.

• Anonym (Yabo)
    Aniiee skrev 2018-03-29 16:17:47 följande:

Förresten, TS; är det inte lite onödigt att trycka i anonym i tråden när du inte är anonym i trådstarten?

Och, tillägg, om du verkligen fortsätter detta så hoppas jag att du väljer frukter (och bär) som är i säsong. Jag tycker det är en bra och viktig grej att framhäva.

Äsch, vem bryr sig om jag är anonym eller inte? Jag kom inte ihåg om jag var anonym eller ej i trådstarten så jag valde att vara anonym. Dessutom bryr jag mig inte om alla regler.
  • Aniiee
    Anonym (Yabo) skrev 2018-03-29 16:41:25 följande:
    Äsch, vem bryr sig om jag är anonym eller inte? Jag kom inte ihåg om jag var anonym eller ej i trådstarten så jag valde att vara anonym. Dessutom bryr jag mig inte om alla regler.
    Ingen bryr sig, det bara ser så himmelens fånigt ut.
  • Anonym (Amalia)

Banan innehåller minst fruktsocker när den är grön..när den åldras bildas det mer fruktsocker..banan innehåller även kalium..

• Anonym (Yabo)
    Aniiee skrev 2018-03-29 17:27:14 följande:

Ingen bryr sig, det bara ser så himmelens fånigt ut.

Men då bryr du dig ju. M.v.h. Banankungen
  • flygrl

Jag gillar bananer skarpt. Härligt söta och milda i smaken under förutsättning dom e lagom mogna. Tycker dom e bäst när dom just blivit gula men innan det hunnit bli massa bruna fläckar på skalet.

• klyban

Du glömde berätta att nuvarande banan man har(Cavendish) kommer få ersättas med någon annan sort och/eller troligtvis en genmodifierad sådan eller en helt annan sort.
    Då Cavendish håller på att börja dö ut pga sjukdomar som dödar hela odlingar.
    Även är alla bananplantor kloner av en enda planta som står i England om jag miss rätt.
    Bananer var godare före cavendish säger dom.

hur många meter var det?
Svar på tråden Veckans frukt: Banan