• Marfor

Magsjukan från helvetet!!

Genomlider just nu tillsammans med två av mina barn den värsta magsjuka jag någonsin varit med om. Sonen har spytt i 28 timmar och får inte behålla en enda droppe, snarare spyr han upp mer än han får i sig. Dottern började i natt och är lika dålig. Börjar bli orolig för sonen som är alldeles hålögd och matt.

Allt för en förälder som hade magsjuka barn hemma från dagmamman ons och torsdag men släppte i väg dem på fredagen. Dumma jävlar!! Fattar inte folk att det är 48 timmar efter sista symtom? Ännu hellre 72 timmar då jag märkt att 48 timmar inte alltid räcker. Jag är personligen sugen på att ringa upp denne förälder och berätta att hon kan komma hit och ta ett handtag och betala våra uteblivna löner...

Hur kan det komma sig att folk är så jävla egoistiska och dumma i huvudet?

• Svar på tråden Magsjukan från helvetet!!
  • EnAnonumius
    LFF skrev 2018-03-28 16:03:43 följande:
    Sen har vi ju den där lilla detaljen att det gäller även vuxna människor med väldigt smittsamma sjukdomar Skrattande
    He he, ja den får man ju inte förglömma heller.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tobbe01
    Marfor skrev 2018-03-27 10:58:16 följande:

Genomlider just nu tillsammans med två av mina barn den värsta magsjuka jag någonsin varit med om. Sonen har spytt i 28 timmar och får inte behålla en enda droppe, snarare spyr han upp mer än han får i sig. Dottern började i natt och är lika dålig. Börjar bli orolig för sonen som är alldeles hålögd och matt.

Allt för en förälder som hade magsjuka barn hemma från dagmamman ons och torsdag men släppte i väg dem på fredagen. Dumma jävlar!! Fattar inte folk att det är 48 timmar efter sista symtom? Ännu hellre 72 timmar då jag märkt att 48 timmar inte alltid räcker. Jag är personligen sugen på att ringa upp denne förälder och berätta att hon kan komma hit och ta ett handtag och betala våra uteblivna löner...

Nä ring inte upp föräldrarna och bråka om du inte vill skämma ut dig.
  • Marfor

Det spelar ingen roll, lika onödigt för det att åka och ev smitta personal när man ser med ögonen att det inte är någon fara med barnet. Men såklart ska många in och hönsa sig ändå för en enkel magsjuka. Den enda jag tycker är synd om mitt barn som måste dras med detta i onödan för att en förälder slarvat!

Ja jag VET att det kommer från dom då vi inte träffat några andra under tors till söndag!

Jag skrev att jag har lust att ringa dom, inte att jag kommer att göra det! Förresten skäms jag inte för nåt och kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om mig.Jag har bättre idéer om hur jag ska få hårdare regler för dom hos dagmamman i fortsättningen...

• EnAnonumius
    Marfor skrev 2018-03-29 09:07:21 följande:
    Det spelar ingen roll, lika onödigt för det att åka och ev smitta personal när man ser med ögonen att det inte är någon fara med barnet. Men såklart ska många in och hönsa sig ändå för en enkel magsjuka. Den enda jag tycker är synd om mitt barn som måste dras med detta i onödan för att en förälder slarvat!

Ja jag VET att det kommer från dom då vi inte träffat några andra under tors till söndag!

Jag skrev att jag har lust att ringa dom, inte att jag kommer att göra det! Förresten skäms jag inte för nåt och kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om mig.Jag har bättre idéer om hur jag ska få hårdare regler för dom hos dagmamman i fortsättningen...
    Om du säger det så...Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • elsi

Så du vet var din magsjuka kommer ifrån?
    Marfor skrev 2018-03-28 13:02:04 följande:
    Du tror att det är bara att komma in hur som helst med magsjuka på sjukhuset? Jag ser väl om det går så långt att det behövs, så länge han orkar prata och sitta uppe är det ingen fara. Nädu är inte lika puckad som andra och sprider skiten vidare i onödan....

Ett barn som kräkts och inte fått behålla en droppe på 28 timmar bör komma omedelbart till sjukhus för uppvätskning. Det låter oerhört allvarligt och kan sluta mycket illa. Hålögd och matt? Ta ditt ansvar för barnet och åk in för bedömning!
  • elsi
    Marfor skrev 2018-03-29 09:07:21 följande:

Så nu är det en enkel magsjuka? Inte att barnet inte fått behålla en droppe på 28 timmar? Inte magsjukan från helvetet? Och du kan se med blotta ögat att barnet mår bra trots att hen är hålögd och matt?
  • Marfor
    elsi skrev 2018-03-29 10:52:44 följande:

Så du vet var din magsjuka kommer ifrån?Ett barn som kräkts och inte fått behålla en droppe på 28 timmar bör komma omedelbart till sjukhus för uppvätskning. Det låter oerhört allvarligt och kan sluta mycket illa. Hålögd och matt? Ta ditt ansvar för barnet och åk in för bedömning!

Är du läkare? Tönt! Du vet väl inte vilken utbildning jag har?

För oss är det magsjukan från helvetet! Är ganska säker på att i sjukhusets ögon är magsjuka en enkel sjukdom i jämförelse med värre saker. Känner flera syrror och en läkare och enligt dom är det väldigt vanligt att folk kommer in med magsjuka barn helt i onödan, man märker när det är dags att skaffa hjälp. Om barnet sitte upp och pratar och leker lite mellan kräkorna så är det ingen fara.
  • Hermioney

Ät och drick ingenting. Ju tommare det är i magen desto fortare går det över.

Känner du/ni er matta drick Pepsi Max. Det hjälper magen och orken på traven.

Nu kanske ni redan är bättre men bra att veta till nästa gång.
  • Marfor
    Hermioney skrev 2018-03-30 01:26:36 följande:

Ät och drick ingenting. Ju tommare det är i magen desto fortare går det över.

Känner du/ni er matta drick Pepsi Max. Det hjälper magen och orken på traven.

Nu kanske ni redan är bättre men bra att veta till nästa gång.

Ja nu är vi alla friska, än så länge även vi föräldrar som verkar klara oss denna gång(vågar knappt säga det högt), vi testade cola och det fick sonen behålla till skillnad från allt annat. Ska testa pepsi nästa gång då, mindre socker:) Tack för tipset!
  • LFF
    Marfor skrev 2018-03-30 07:08:13 följande:

Ja nu är vi alla friska, än så länge även vi föräldrar som verkar klara oss denna gång(vågar knappt säga det högt), vi testade cola och det fick sonen behålla till skillnad från allt annat. Ska testa pepsi nästa gång då, mindre socker:) Tack för tipset!

Socker till ett magsjukt barn är bara bra eftersom det ger behövlig energi. Det var det första läkaren sa när vi kom in med våra då 5 månader gamla tvillingar med vinterkräksjukan. Söt saft, söt isglass, huvudsaken är att de får i sig någon form av vätska och energi.
  • Marfor
    LFF skrev 2018-04-01 10:25:27 följande:

Socker till ett magsjukt barn är bara bra eftersom det ger behövlig energi. Det var det första läkaren sa när vi kom in med våra då 5 månader gamla tvillingar med vinterkräksjukan. Söt saft, söt isglass, huvudsaken är att de får i sig någon form av vätska och energi.

Ja det är ju iofs helt rätt tänkt, behövs ju såklart den lilla energi man kan få i sig.
Svar på tråden Magsjukan från helvetet!!