• Marfor

Magsjukan från helvetet!!

Genomlider just nu tillsammans med två av mina barn den värsta magsjuka jag någonsin varit med om. Sonen har spytt i 28 timmar och får inte behålla en enda droppe, snarare spyr han upp mer än han får i sig. Dottern började i natt och är lika dålig. Börjar bli orolig för sonen som är alldeles hålögd och matt.

Allt för en förälder som hade magsjuka barn hemma från dagmamman ons och torsdag men släppte i väg dem på fredagen. Dumma jävlar!! Fattar inte folk att det är 48 timmar efter sista symtom? Ännu hellre 72 timmar då jag märkt att 48 timmar inte alltid räcker. Jag är personligen sugen på att ringa upp denne förälder och berätta att hon kan komma hit och ta ett handtag och betala våra uteblivna löner...

Hur kan det komma sig att folk är så jävla egoistiska och dumma i huvudet?

• Svar på tråden Magsjukan från helvetet!!
  • Marfor
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 09:24:54 följande:

"Sonen har spytt i 28 timmar och får inte behålla en enda droppe, snarare spyr han upp mer än han får i sig."

Och i stället för att kontakta sjukan för att förvarna om att du kommer in med ett magsjukt barn så att en läkare kan kolla om det finns risk för uttorkning, så sitter du och klagar på en mamma på FL?

Du tror att det är bara att komma in hur som helst med magsjuka på sjukhuset? Jag ser väl om det går så långt att det behövs, så länge han orkar prata och sitta uppe är det ingen fara. Nädu är inte lika puckad som andra och sprider skiten vidare i onödan....
  • LFF

Hoppas barnen har börjat må bättre nu.

Vi blev hemkallade pga kräkning på förskolan igår, hade inte ens hunnit till jobbet (inga tecken innan på att han mådde dåligt och han sa inget heller annat än att han var hungrig, de äter frukost på förskolan). När vi kom dit fick vi frågan om vi skulle ta med tvillingbrorsan också. "Självklart, det måste vi väl" svarade vi. Nej, tydligen så får inte förskolan ha det som krav längre, att det (till synes) friska syskonet ska skickas hem också vid kräkning på förskolan. 

Vi har turen att våra barn kräks en eller två gånger och sen är det bra. Enda gången det inte varit så var när de hade vinterkräksjukan vid fem månaders ålder.

Vad gäller sjukhuset och magsjuka så kan man absolut ringa innan och då få komma in via en specialingång för smittsamma sjukdomar vid magsjuka. Då ringer man och förvarnar om att man kommer och sen när man är på plats på en speciell dörrklocka eller liknande så kommer någon och öppnar.

• EnAnonumius
    Marfor skrev 2018-03-28 13:02:04 följande:
    Du tror att det är bara att komma in hur som helst med magsjuka på sjukhuset?
    Nej det påstod jag inte. Jag har aldrig hävdat att man kan komma in hur som helst med ett magsjukt barn. Det fanns en anledning till att jag skrev "kontakta sjukhuset först". Vilket du antagligen till synes tydligt valde att missa att läsa innan du svarade.
    Så hade du något av värde så sabba du det på eget bevåg när du valde att missa i att läsa "kontakta sjukhuset först".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    LFF skrev 2018-03-28 15:02:52 följande:
    Vad gäller sjukhuset och magsjuka så kan man absolut ringa innan och då få komma in via en specialingång för smittsamma sjukdomar vid magsjuka. Då ringer man och förvarnar om att man kommer och sen när man är på plats på en speciell dörrklocka eller liknande så kommer någon och öppnar.
    Skönt att se att det finns folk som orkar att läsa, och vet också att det är helt okey att komma in med magsjuka barn, bara man kontaktar sjukhuset först.
  • EnAnonumius
    Mortiscia skrev 2018-03-27 14:02:48 följande:
    Jag tänker så här: man blir sjuk, man har en karensdag, man är hemma tills man är frisk. Svårare än så är det inte.
    Karensdagar gäller inte vid VAB.
    De som VABar slipper det otyget med karensdag.

• LFF
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 15:16:51 följande:
    Skönt att se att det finns folk som orkar att läsa, och vet också att det är helt okey att komma in med magsjuka barn, bara man kontaktar sjukhuset först.
    Förstår inte hur det går att missa eftersom de nämner detta varje år vid tex vinterkräken. Och senast vid mässlingsutbrottet i Göteborg. Det är inte heller en sjukdom man vill få in i det vanliga väntrummet.
  • EnAnonumius
    LFF skrev 2018-03-28 15:29:01 följande:
    Förstår inte hur det går att missa eftersom de nämner detta varje år vid tex vinterkräken. Och senast vid mässlingsutbrottet i Göteborg. Det är inte heller en sjukdom man vill få in i det vanliga väntrummet.
    Inte jag heller. Det är mig en fullständig gåta hur man missat detta.
    Det var länge sedan jag hade små barn visserligen, men ändå har jag aldrig lyckats att missa det ändå.

Man kan ju undra vad som krävs för att folk skall kunna veta att man får lov att komma in med magsjuka eller barn med mässlingen. Personligt skrivet brev med upplysning, sänt på posten?

• LFF
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 15:46:35 följande:
    Inte jag heller. Det är mig en fullständig gåta hur man missat detta.
    Det var länge sedan jag hade små barn visserligen, men ändå har jag aldrig lyckats att missa det ändå.

Man kan ju undra vad som krävs för att folk skall kunna veta att man får lov att komma in med magsjuka eller barn med mässlingen. Personligt skrivet brev med upplysning, sänt på posten?
    Sen har vi ju den där lilla detaljen att det gäller även vuxna människor med väldigt smittsamma sjukdomar Skrattande
  • Kirenaj68
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 09:24:54 följande:
    "Sonen har spytt i 28 timmar och får inte behålla en enda droppe, snarare spyr han upp mer än han får i sig."

Och i stället för att kontakta sjukan för att förvarna om att du kommer in med ett magsjukt barn så att en läkare kan kolla om det finns risk för uttorkning, så sitter du och klagar på en mamma på FL?
    Precis min tanke. Märklig prioritering och snabb att fördöma.
  • Inga bekymmer
    Marfor skrev 2018-03-27 18:49:23 följande:

Om man bär på tysta infektioner kan man ju inte rå för att det sprids men min erfarenhet är ändå att om man medvetet är noga så blir det inga såna helt okontrollerbara rundgångar med smitta. Jag menar, alla kan göra sitt bästa men ingen är perfekt.

Däremot att släppa i väg två barn som haft varit hemma för magsjuka ons och tors på fredagen känns ju som om inte ens 48-timmarsregeln har följts...

Fast det sista barnet kan ju ha insjuknat på tisdagen och bara haft en omgång då den kräkts, sen kvicknat till på onsdagen och ätit bra på torsdagen. Visst, man kan ju tycka i så fall att de kunde varit hemma på fredagen med, men rent krasst så kan det ju vara så att de följt 48-timmars regeln och kanske hade ett jätteviktigt möte på jobbet på fredagen. Vet du säkert hur det var och att dina barn blivit smittade just av de barnen?
Svar på tråden Magsjukan från helvetet!!