• MaxMamma17

    Frukost till min ettåring!

    Min son fyllde nyligen ett år och jag har jättesvårt för att hitta något annat än mjölk och banan som han kan tänka sig att äta på morgonen. Förr älskade han barngröt på morgonen, men det vägrar han nu! Han har aldrig tyckt om välling heller så jag har gett honom baby semp 3 istället för välling, nu har jag nyligen bytt till baby semp 4 (mjölkdryck för småbarn) och han älskar den där mjölken. Vanlig mjölk dricker han inte heller. Mackor tycker han inte om. Och inte heller "vuxengröt". Han vaknar alltid mellan 06-07, dricker mjölk och käkar en banan sen natvägrar han tills han har sovit middag. Han brukar somna vid 10-11 och sova ungefär 2 timmar, sen duger bara KÖTT. Inget annan utan rent kött. Jag har fått smyga in grönsaker och ris o annat i köttet, men det måste va små mängder för märker han att det inte bara är kött så spottar han. Mellanmål är också jättesvårt, bara banan, barnsmoothies eller baby semp funkar. Han är ju överviktig enligt BVC, men ändå, vad göra?? Känns som att han lever på baby semp, banan och kött!! Ingen bra kost. Hur äter era ettåringar? Snälla kom med tips på hur jag kan få honom att tycka om mer mat, min BVC är helt värdelös på det där fast att jag tjatat sönder dom!

  • Svar på tråden Frukost till min ettåring!
  • Fru Ve

    Det går ju att ge vanlig mat även till frukost, tex rester av middagsmaten. En diet bestående av Babysemp, banan och kött är nog rätt så bra näringsmässigt även om man som vuxen tycker det verkar tråkigt! Låt honom äta det han tycker om men smyg in små komponenter av annat.

    Pannkaka tycker min ettåring om ifall han får äta den själv i bitar. Det kan ju funka till frukost också, man kan steka och ha i kylen/frysen till frukosten. Han gillar också kokta grönsaker i bitar som han kan plocka i sig.

    Min son lever mycket på välling faktiskt (men jag ger max 3 flaskor per dygn) och speciellt nu när han varit sjuk en del har det varit jättesvårt med vanlig mat. Han tycker inte heller så mycket om gröt, men fil/yoghurt med äppelmos och lite flingor går bra ibland.

    Jag tror på att inte stressa så länge barnet följer sin kurva. Ersättning/babymjölk/välling innehåller jättemycket näring och det tar längre tid för en del barn att verkligen komma igång att äta.

  • Fru Ve

    Och som mellis är väl Babysemp och en banan jättebra för en ettåring? Ser inga problem alls med det.

  • Anonym (Anna)
    MaxMamma17 skrev 2018-03-27 15:13:19 följande:

    Min son fyllde nyligen ett år och jag har jättesvårt för att hitta något annat än mjölk och banan som han kan tänka sig att äta på morgonen. Förr älskade han barngröt på morgonen, men det vägrar han nu! Han har aldrig tyckt om välling heller så jag har gett honom baby semp 3 istället för välling, nu har jag nyligen bytt till baby semp 4 (mjölkdryck för småbarn) och han älskar den där mjölken. Vanlig mjölk dricker han inte heller. Mackor tycker han inte om. Och inte heller "vuxengröt". Han vaknar alltid mellan 06-07, dricker mjölk och käkar en banan sen natvägrar han tills han har sovit middag. Han brukar somna vid 10-11 och sova ungefär 2 timmar, sen duger bara KÖTT. Inget annan utan rent kött. Jag har fått smyga in grönsaker och ris o annat i köttet, men det måste va små mängder för märker han att det inte bara är kött så spottar han. Mellanmål är också jättesvårt, bara banan, barnsmoothies eller baby semp funkar. Han är ju överviktig enligt BVC, men ändå, vad göra?? Känns som att han lever på baby semp, banan och kött!! Ingen bra kost. Hur äter era ettåringar? Snälla kom med tips på hur jag kan få honom att tycka om mer mat, min BVC är helt värdelös på det där fast att jag tjatat sönder dom!


    Kör allt i matberedare.

    Då blandas köttet med grönsakerna.
Svar på tråden Frukost till min ettåring!