• Pissarro2

Finns det frågor som man inte får ställa?

Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?

• Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?
  • Physalis
    Pissarro2 skrev 2018-03-29 11:10:59 följande:

Så hur skulle du formulera dig till en okänd person om du var intresserad av att veta var denne kommer ifrån ursprungligen, för att minimera risken att förolämpa?

Varför så bråttom att veta? Den informationen dyker säkert upp så småningom ifall man pratar tillräckligt länge.
    Korrekturläser som en kratta
  • Pissarro2
    Physalis skrev 2018-03-29 13:03:02 följande:
    Varför så bråttom att veta? Den informationen dyker säkert upp så småningom ifall man pratar tillräckligt länge.
    Varför är det en känslig fråga?
  • Anonym (wrong)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2018-03-29 07:24:28 följande:
    Svar: Tillräckligt för att fortsätta jobba till pensionen. Var det nåt mer du ville?
    Jag ville inget alls, förutom att svara på topic enligt TS önskemål.
    Varför fick du för dig att frågan skulle besvaras?
  • Physalis
    Pissarro2 skrev 2018-03-29 13:36:49 följande:

Varför är det en känslig fråga?

Det är garanterat olika för olika personer. En jag känner blev plågsamt påmind om att hon var adopterad och allt vad det inneburit för henne varje gång någon frågade.

Det handlar helt enkelt om att du ställer en fråga som kan ha väldigt privata svar.

Är det svårt för dig att veta var gränsen går eller finns det någon annan anledning till varför du startat tråden?
  • Anonym (Te)
    Physalis skrev 2018-03-29 18:06:46 följande:
    Det är garanterat olika för olika personer. En jag känner blev plågsamt påmind om att hon var adopterad och allt vad det inneburit för henne varje gång någon frågade.

Det handlar helt enkelt om att du ställer en fråga som kan ha väldigt privata svar.

Är det svårt för dig att veta var gränsen går eller finns det någon annan anledning till varför du startat tråden?
    Det är bara intressant att höra vad andra tycker. Jag vet själv var gränserna går, men jag dem kan ifrågasättas och diskuteras.

Om en person är adopterad och pratar svenska och är uppvuxen i sverige så är det inte bra att fråga det innan man känner personen. Men om personen bryter på svenska så tycker jag det inte borde vara så känsligt att fråga, då det kan handla om att man är nyfiken på personen. Men det känns som det finns nåt i samhället som säger att även det är ett no-no.
  • Anonym (tvångströjan)
    Anonym (wrong) skrev 2018-03-29 14:27:34 följande:
    Jag ville inget alls, förutom att svara på topic enligt TS önskemål.
    Varför fick du för dig att frågan skulle besvaras?
    Det var ett förslag på svar bara, om man tycker det är en känslig fråga.

Jag har bara tråkigt.
  • Anonym (Te)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2018-03-29 19:38:58 följande:
    Det var ett förslag på svar bara, om man tycker det är en känslig fråga.

Jag har bara tråkigt.
    Samma här! Det är lite roligare att tjata om nåt oviktigt som detta.
  • Physalis
    Anonym (Te) skrev 2018-03-29 19:09:30 följande:

Det är bara intressant att höra vad andra tycker. Jag vet själv var gränserna går, men jag dem kan ifrågasättas och diskuteras.

Om en person är adopterad och pratar svenska och är uppvuxen i sverige så är det inte bra att fråga det innan man känner personen. Men om personen bryter på svenska så tycker jag det inte borde vara så känsligt att fråga, då det kan handla om att man är nyfiken på personen. Men det känns som det finns nåt i samhället som säger att även det är ett no-no.

Mitt förhållningssätt är att andras känslor går före min nyfikenhet. Säger någon att en fråga kan såra så tror jag på det även om jag inte kan komma på ett scenario som förklarar hur frågan kan såra.

Är man bara tålmodig så kommer en inbjudan till att fråga eller så berättas svaret utan att man frågar, om man pratar tillräckligt länge.
  • Anonym (Te)
    Physalis skrev 2018-03-30 14:19:40 följande:
    Mitt förhållningssätt är att andras känslor går före min nyfikenhet. Säger någon att en fråga kan såra så tror jag på det även om jag inte kan komma på ett scenario som förklarar hur frågan kan såra.

Är man bara tålmodig så kommer en inbjudan till att fråga eller så berättas svaret utan att man frågar, om man pratar tillräckligt länge.
    Så varför är det egentligen känsligt att fråga var någon kommer från?
  • Anonym (Anna)
    Pissarro2 skrev 2018-03-28 12:31:02 följande:

Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?

Till mina vänner kan jag ställa vilken fråga som helst.
  • Physalis
    Anonym (Te) skrev 2018-03-30 23:47:57 följande:

Så varför är det egentligen känsligt att fråga var någon kommer från?

Som jag sagt tidigare så är det individuellt. Jag kan förutom den anledningen jag angivit komma på ett par till, men min poäng är att det inte spelar någon roll vad anledningen är. Det som spelar roll är att det är allmänt känt att det kan vara en känslig fråga (du själv tog till och med upp exemplet), alltså tänker i alla fall jag låta bli eftersom jag omöjligt kan veta att just den människa jag pratar med inte skulle bli ledsen av frågan.
  • Anonym (Te)
    Physalis skrev 2018-03-31 09:48:54 följande:
    Som jag sagt tidigare så är det individuellt. Jag kan förutom den anledningen jag angivit komma på ett par till, men min poäng är att det inte spelar någon roll vad anledningen är. Det som spelar roll är att det är allmänt känt att det kan vara en känslig fråga (du själv tog till och med upp exemplet), alltså tänker i alla fall jag låta bli eftersom jag omöjligt kan veta att just den människa jag pratar med inte skulle bli ledsen av frågan.
    Då är det nog bäst att du aldrig frågar någon om något eftersom du kan  "omöjligt veta att just den människa jag pratat med inte skulle bli ledsen av frågan".
  • Physalis
    Anonym (Te) skrev 2018-03-31 16:29:15 följande:

Då är det nog bäst att du aldrig frågar någon om något eftersom du kan  "omöjligt veta att just den människa jag pratat med inte skulle bli ledsen av frågan".

Vilken slutledningsförmåga...
  • Anonym (Te)
    Physalis skrev 2018-04-01 12:49:10 följande:
    Vilken slutledningsförmåga...
    Skrattande
Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?