Finns det frågor som man inte får ställa?
Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?
Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?
Så hur skulle du formulera dig till en okänd person om du var intresserad av att veta var denne kommer ifrån ursprungligen, för att minimera risken att förolämpa?
Varför är det en känslig fråga?
Det är bara intressant att höra vad andra tycker. Jag vet själv var gränserna går, men jag dem kan ifrågasättas och diskuteras.
Om en person är adopterad och pratar svenska och är uppvuxen i sverige så är det inte bra att fråga det innan man känner personen. Men om personen bryter på svenska så tycker jag det inte borde vara så känsligt att fråga, då det kan handla om att man är nyfiken på personen. Men det känns som det finns nåt i samhället som säger att även det är ett no-no.
Så varför är det egentligen känsligt att fråga var någon kommer från?
Då är det nog bäst att du aldrig frågar någon om något eftersom du kan "omöjligt veta att just den människa jag pratat med inte skulle bli ledsen av frågan".