• Pissarro2

Finns det frågor som man inte får ställa?

Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?

• Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2018-03-28 19:02:21 följande:

"Har du slutat slå din fru än?"

är ju det klassiska exemplet på en taskig fråga.

Känns ju ändå som en relevant fråga till någon som faktiskt slår. Den som slår fruar väl mer taskig.
  • Pissarro2
    Anonym (Josefin) skrev 2018-03-28 20:45:11 följande:
    Känns ju ändå som en relevant fråga till någon som faktiskt slår. Den som slår fruar väl mer taskig.
    Antar han utgick från att personen inte slog sin fru, men annars hade det ju varit fullt legitim fråga!
  • absalon

Visst finns såna frågor. Ex: -Ämnar statsrådet  sluta upp med att slå sin hustru? Svara ja,nej eller kanske!
    Cool

• Anonym (wrong)

"Hur stora besparingar har du?"

• Anonym (tvångströjan)
    Anonym (wrong) skrev 2018-03-29 00:23:16 följande:

Svar: Tillräckligt för att fortsätta jobba till pensionen. Var det nåt mer du ville?
  • TeresB
    Anonym (wrong) skrev 2018-03-29 00:23:16 följande:

Det är väl en helt ok fråga om man sitter och planerar framtiden och ev stort gemensamt inköp med någon...

men väldigt konstigt om din nya kollega frågar bara sådär första lunchen ni tar.
  • TeresB
    Pissarro2 skrev 2018-03-28 18:09:53 följande:

Men en del frågor verkar ju ha blivit tabu att fråga som egentligen inte borde vara det, som t ex frågor om ursprung eller att använda stereotypiska ord för män och kvinnor etc. som på nåt sätt styrs av rådande politiska klimat tycker jag. En slags överkänslighet om man (en) frågar mig.

Man kan nog alltid tänka på hur man väljer att formulera sig. Det beror väl på vilket resultat man vill ha. Vill man provocera med frågan osv...
  • Pissarro2
    TeresB skrev 2018-03-29 08:25:47 följande:
    Man kan nog alltid tänka på hur man väljer att formulera sig. Det beror väl på vilket resultat man vill ha. Vill man provocera med frågan osv...
    Så hur skulle du formulera dig till en okänd person om du var intresserad av att veta var denne kommer ifrån ursprungligen, för att minimera risken att förolämpa?
  • TeresB
    Pissarro2 skrev 2018-03-29 11:10:59 följande:
    Så hur skulle du formulera dig till en okänd person om du var intresserad av att veta var denne kommer ifrån ursprungligen, för att minimera risken att förolämpa?
    Skulle säga att det är knepigt eftersom man inte har någon naturlig ingång att fråga en sådan sak bara direkt ut i luften. 

Varför skulle man ens fråga något sådant?
    Är du intresserad av någon så skulle jag börja fråga om annat för att sedan fråga en sådan sak. 

Annats skulle man väl kunna säga, ursäkta får jag fråga vart du har ditt ursprung, möjligtvis.. men svaret kan ju lika gärna bli Motala. 

• Pissarro2
    TeresB skrev 2018-03-29 11:45:03 följande:
    Skulle säga att det är knepigt eftersom man inte har någon naturlig ingång att fråga en sådan sak bara direkt ut i luften. 

Varför skulle man ens fråga något sådant?
    Är du intresserad av någon så skulle jag börja fråga om annat för att sedan fråga en sådan sak. 

Annats skulle man väl kunna säga, ursäkta får jag fråga vart du har ditt ursprung, möjligtvis.. men svaret kan ju lika gärna bli Motala. 
    Vad är det som är konstigt med den frågan? Jag är intresserad av andra länder och andra kulturer så för mig är det ett intressant samtalsämne att prata om detta och därför blir det intressant att fråga om personer har bott någon annanstans sedan förut då de kan dela med sig om sina erfareneheter där de har bott.
Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?