• Lemoncurd

Vuxna barn som reser med sina föräldrar

Hej! Jag är snart 30 och har en några år yngre bror. Vi har i 4 år i rad åkt på familjesemester utomlands med våra föräldrar, bara vi 4 alltså. Jag tycker att det är jättetrevligt att resa med dem och få lite kvalitetstid tillsammans. Det som är problemet är att jag funderar på vad alla andra tycker, är det normalt att vilja resa med sin familj i vuxen ålder? Eller är det konstigt? Jag undrar också om det är onormalt att stå sin familj så nära? Jag vet knappt någon annan som reser med sin familj i vuxen ålder. Jag tycker det är stor skillnad om man till exempel åker med sin partner och sina föräldrar/svärföräldrar, då känns det mer ?normalt? som ett gäng som umgås. Förstår ni hur jag tänker? Vad tycker ni?

Vill tillägga att både jag och min bror har vänner och andra att resa med om vi skulle vilja men vi tycker alltså om våra familjesemestrar och åker gärna med dem..

• Svar på tråden Vuxna barn som reser med sina föräldrar
  • Jemp

Dels tycker jag inte det låter så onormalt, sen spelar det väl ingen roll vad andra tycker?

Jag planerar andra resan ihop med min mamma i vuxen ålder nu. Har kompisar som gjort det också. Enda är väl om man konstant prioriterar bort ev ressugen partner.

• Figgestar

Jag åker på semestrar med mina föräldrar. Både solsemester och musikfestivaler. Är 34år och kille. Helt normalt i min värld.

• Anonym (Absolut)

Jag reser ofta med mina föräldrar, bjuder dem på resor så ofta jag kan. De hade inte råd att resa när jag var liten och nu vill jag ge tillbaka lite av allt de gav mig.

Får ofta kommentarer att det är gulligt att jag reser med dem och att folk önskade att de hade den relationen till sina barn.

• Anonym (N)

Jag är lika gammal som dig och jag åker ofta på semester med mina föräldrar. Numera åker jag och min man med dem men innan jag träffade honom åkte jag också på semester med dem och det skulle jag göra nu också även om jag inte hade min man.

• Anonym (¨¨¨¨¨)

Min mamma är en av det bästa medresenärer i världen. Hon är outtröttlig och entusiastisk, äventyrlig och rolig. Visst snarkar hon lite, men på det stora hela kan jag inte tänka mig ett bättre ressällskap. Det blir en helt annan semester än när jag semestrar med mina barn och min man. 

• Lemoncurd

Tack så jättemycket för era svar! Känns skönt att höra att ni är fler som reser med era familjer. Ni är några som reser med era mammor, men det känns som en mer ?normal? grej, som mamma-dotter resa. Men att resa med hela familjen som man gjorde när man var liten känns lite annorlunda. Men kanske är jag som överanalyserar. Har en följdfråga till er som reser med familjen, vad tycker era vänner/arbetskamrater osv om det? Eller ni kanske inte bryr er lika mycket som mig och därför inte tagit reda på det? Haha.

• Anonym (dotter)

Tycker det låter hur mysigt som helst, och som 26-åring är det något jag önskar att jag kunde göra med mina föräldrar. Dock vet jag hur det skulle sluta då de inte är världsvana alls (de besökte en flygplats senast år 1992 osv) så det skulle sluta med att jag får ta hand om allt, inklusive dem, och se till så de klarar sig osv, vilket jag inte har lust med. Men hade jag haft yngre och mer självgående föräldrar hade det varit hur härligt som helst!

• Anonym (Absolut)
    Lemoncurd skrev 2018-03-29 22:05:55 följande:

Tack så jättemycket för era svar! Känns skönt att höra att ni är fler som reser med era familjer. Ni är några som reser med era mammor, men det känns som en mer ?normal? grej, som mamma-dotter resa. Men att resa med hela familjen som man gjorde när man var liten känns lite annorlunda. Men kanske är jag som överanalyserar. Har en följdfråga till er som reser med familjen, vad tycker era vänner/arbetskamrater osv om det? Eller ni kanske inte bryr er lika mycket som mig och därför inte tagit reda på det? Haha.

Min kollega är 40+ och reser med sina föräldrar varje år. Först var det föräldrar, min kollega och syster, sen tillkom en pojkvän som sen blev man och sen kom barnen. Låter ju jättekul.

Jag som inte har någon stor familj tänker mest lite avundsjukt att så skulle jag jättegärna vilja ha det.

Tror att du överanalyserar. Om du ser någon äta middag med sina föräldrar, tänker du något speciellt då? Eller bara att de ha en god relation?
  • Figgestar

Dom absolut flesta som yttrar sig är avundsjuka på relationen jag har med mina föräldrar. Det är vad dom säger iallafall haha.
  • Anonym (K)

Inget konstigt med det.

Ens förälder lever inte för evigt , jättebra att man passar på och umgås / reser tillsammans medan man kan om man har en bra relation.

• Anonym (N)

Har en följdfråga till er som reser med familjen, vad tycker era vänner/arbetskamrater osv om det? Eller ni kanske inte bryr er lika mycket som mig och därför inte tagit reda på det? Haha.

De brukar inte säga något om resesällskapet, men visa lite avundsjuka eller exaltering över de resmål vi åker till eftersom mina föräldrar ofta bjuder med oss till exotiska länder. Fast sen vet jag att flera av mina arbetskamrater också brukar åka på semestrar med sina familjer (barn, barnbarn osv, de är en generation äldre än mig).
  • Anonym (Halvblatte)
    Lemoncurd skrev 2018-03-29 13:10:39 följande:

Hej! Jag är snart 30 och har en några år yngre bror. Vi har i 4 år i rad åkt på familjesemester utomlands med våra föräldrar, bara vi 4 alltså. Jag tycker att det är jättetrevligt att resa med dem och få lite kvalitetstid tillsammans. Det som är problemet är att jag funderar på vad alla andra tycker, är det normalt att vilja resa med sin familj i vuxen ålder? Eller är det konstigt? Jag undrar också om det är onormalt att stå sin familj så nära? Jag vet knappt någon annan som reser med sin familj i vuxen ålder. Jag tycker det är stor skillnad om man till exempel åker med sin partner och sina föräldrar/svärföräldrar, då känns det mer ?normalt? som ett gäng som umgås. Förstår ni hur jag tänker? Vad tycker ni?

Vill tillägga att både jag och min bror har vänner och andra att resa med om vi skulle vilja men vi tycker alltså om våra familjesemestrar och åker gärna med dem..

I Sverige är man konstig om man umgås med familjen.

utomlands är man konstig om man inte umgås med familjen.

I min familj är vi blandade. Många barn nära 40 åker på semester med sina föräldrar.De tar med sina barn och respektive.
  • Pope Joan II

Ni reser väl knappast som när du var liten? Delar ni alla rum, du och din bror äter bara glass när mamma och pappa tycker att det är okej och de är uppe senare än ni är? Om så är fallet är det ju konstigt, men om det är så att föräldrar och vuxna barn trivs tillsammans och respekterar varandras förändrade roller i relationen så tycker jag att det är enbart positivt. 
  • Anonym (Självklart kan man göra det)

Jag är lika gammal som dig och jag och mamma har gjort en grej av att vi åker ihop emellanåt. Vi kom nyss hem från London, för tredje gången :) Skönt att komma ifrån barn och sambo ett tag och bara umgås med mamma som gillar att göra samma saker och är väldigt lik mig.. Nästa gång blir det Amsterdam! Röka, dricka te och läsa resa :) (det enda jobbiga är att hon snarkar och är omöjlig att väcka haha)

Svar på tråden Vuxna barn som reser med sina föräldrar