• Lantbon

Köpa hund-tik eller hane?

Hej

Söker lite tips och råd vad gäller köpa valp. Vi har tittat runt mycket och fastnat för Cavalier king charles spaniel. Vi har hittat en bra uppfödare i närheten, men tar gärna emot rekommendationer från er.

En fundering vi har är om vi ska välja en tik eller hane. Någon med erfarenhet som kan ge lite feedback?

• Svar på tråden Köpa hund-tik eller hane?
  • NELJ

Mina föräldrar (nu ca 70 år gamla) har haft både tikar och hanar av olika spanielssorter. Jag har alltså växt upp med dem och på senare år sett dem på nära håll. Min uppfattning är att tikar är lite mer egensinniga, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Alla har varit fina, tillgivna hundar men honorna har haft starkare personligheter.

• AmericanMommy

Min hund valde mig. Jag gick till uppfödaren med inställningen att jag skulle ha en hane men när jag träffade kullen med valpar så var det en liten tik som kom fram till mig och ville vara med mig hela tiden. Så det blev hon.

• Snacka

Vi har en hane. Okastread. Bryr sig inte om löptikar och är uppfostrad till att inte jucka. Pigg och glad och snygg ????

• Lönnsirap

Tikar är mer på "liv och död" medan hannar har mer prestige, och i princip är "mer hund".

Valet är både en smaksak, men också vad man stör sig mest på. Pissande eller löpande/skendräktighet?

• Lantbon

Har pratat med och ska besöka en uppfödare för att bekanta oss och barnen med rasen. Sen när valparna är födda så blir det nog individen som får bestämma före dess kön ????

• Tom Araya
    Lantbon skrev 2018-03-31 00:25:34 följande:

Hej

Söker lite tips och råd vad gäller köpa valp. Vi har tittat runt mycket och fastnat för Cavalier king charles spaniel. Vi har hittat en bra uppfödare i närheten, men tar gärna emot rekommendationer från er.

En fundering vi har är om vi ska välja en tik eller hane. Någon med erfarenhet som kan ge lite feedback?

Jag hade nog valt en tik. Jag upplever tikar generellt sett lite enklare att hantera.
  • My102

Vi har precis fått tagit bort vår Lancecheer heeler efter 12 år. Otroligt jobbigt. Men letar själv efter en valp då tomrummet är för stort.

Han var en hane och verkligen en typiskt hane, skulle märka revir överallt (även inne!!) skit jobbigt.. speciellt med gardiner som går ner till golvet. Vi bor på landet och alla i byn har tikar, han var extrem så trots en kemisk kastrering så kände han av löpningen så vi skippade att kastrera då det inte skulle göra nån skillad. Ca 4 månader per år, ibland längre, när tikarna löpte, så åt han mycket mindre och blev mager, han ylade im nätterna, gnällde och lät konstant! Det var riktigt jobbigt för han. Och för oss. Eftersom vi bor på landet så kunde han härja fritt på gården, stort plus. Han smet inte om det inte var löp tider då. Då tog han varje chans han fick.

På grund av vår situation så kommer våt kommande hund vara en tik. Jag tar löpning en viss period 2 ggr om året alla dagar än att torka upp kissfläckar 365 dagar om året. Nu är alla hanar olika såklart. Men det skulle vara dumt om vi köpte en hane omringad av tikar. (Plus att våra familjer har tikar)

Vi tittar mycket efter att rasen i sig ska vara frisk, kunna vara lös på gården, bra mentalitet och liten i storlek, just nu är det Welsh corgi cardigan som ligger högst på listan. Men vi har också sneglat på en cavalier, dem är så söt! Men enligt SKK så är dem orädda och kan ha medicinskt problem med hjärtat och eftersom vi vill kunna ha hunden lös på gården så går det bort, vi har en trafikerad väg nedanför oss och traktorer osv så det skulle inte gå.

Kanske hjälper detta er i val av hund!

• Lantbon

Tack för ditt svar. Det hjälper mycket. Har oxå läst om cavalierens risk för hjärtsjukdom och vill därför köpa från uppfödare som visar på stamtavlor och hjärtundersökningshistorik.

• Lantbon

Tror vi har landat i att vi, som jag skrev tidigare, huttar den uppfödaren vi vill köpa av och sen väljer valp när de väl är födda. Då är det individen som får avgöra ist för dess kön????

Däremot tar vi tacksamt emot tips och råd kring att leva med en cavalier i familjen.

• Lantbon

Tror vi har landat i att vi, som jag skrev tidigare, huttar den uppfödaren vi vill köpa av och sen väljer valp när de väl är födda. Då är det individen som får avgöra ist för dess kön????

Däremot tar vi tacksamt emot tips och råd kring att leva med en cavalier i familjen.

• LFF
    Lantbon skrev 2018-04-02 15:59:16 följande:

Ta hjälp av uppfödaren att hitta den individ som passar just er bäst. Uppfödaren känner valparna bäst och alla deras egenheter.

Vad gäller hane/tik så är det ju en smaksak. Vi skulle ha en tik, det blev en hane. Mamma har bara haft hanhundar. En del säger att hanhundar generellt är gosigare än tikar, andra tvärtom.

Vad gäller att hanhundar ska pinka revir överallt, påverkas av löptikar hela tiden så är det saker som i de flesta fall går att träna bort.
  • Hermioney
    Lantbon skrev 2018-03-31 00:25:34 följande:

Hej

Jag väljer alltid tik när det gäller hundar.
    Hanar är så jobbiga när det är löptider. En hona blir mer personlig.

Hane när det gäller kaniner.

Vilket som när det gäller hamstrar
  • Hermioney
    Lantbon skrev 2018-04-02 15:59:16 följande:

Till att börja med. Köp en roller!

Långhåriga hundars päls är ju inte lika jobbigt som korthårigas men päls kommer det bli.
  • Lantbon

Har redan två långhåriga katter, så rollers finns här gott om ????????????????

Svar på tråden Köpa hund-tik eller hane?