• lullis94

När bör man ha sex för störst chans för att bli gravid?

Hej!

Jag har flrsökt bli gravid i drygt ett år men inte lyckats. Blir lika besviken varje gång mensen kommer. Nu jmhar jag börjat fundera om något är fel eller om vi helt enkelt missar bästa tillfället. Spelar det någon roll när på dygnet man har sex och i vilken ställning? Tänker om sex i dusch är sämre för att man står upp? När på dygnet är bäst för störst chans? Är det på ägglossningsdagen som är störst chans eller någon dag innan?

Hur har ni tänkt/gjort för att lyckats?

• Svar på tråden När bör man ha sex för störst chans för att bli gravid?
  • Meriall

Störst chans är det om du har sex en gång varannan dag under hela cykeln dvs hela tiden.

För ägglossningen kan flytta på sig och med varannan dag prickar du in den oavsett. Oftare eller mer sällan än varannan dag kan ge sämre spermakvalite. Stress pga att man vet när det är störst chans kan också minska fertiliteten.

Många som har svårt och använder äl-tester och krånglar blir gravida när de slutar testa och slutar ha koll på cykeln och har sex en gång varannan dag. Tror jag läste i en undersökning att 50% av barnlösa par där man inte hittat någon fysisk orsak blev gravida inom ett halvår med varannan dag-metoden.

• Meriall

Det är nog bättre att inte ha sex i duschen dock, värme ger sämre spermakvalite också. Ställning spelar nog mindre roll.

• Madicken Madicken
    lullis94 skrev 2018-04-01 11:06:17 följande:

Hej!

Jag har flrsökt bli gravid i drygt ett år men inte lyckats. Blir lika besviken varje gång mensen kommer. Nu jmhar jag börjat fundera om något är fel eller om vi helt enkelt missar bästa tillfället. Spelar det någon roll när på dygnet man har sex och i vilken ställning? Tänker om sex i dusch är sämre för att man står upp? När på dygnet är bäst för störst chans? Är det på ägglossningsdagen som är störst chans eller någon dag innan?

Hur har ni tänkt/gjort för att lyckats?

Vi körde varje dag veckan innan äl och sen två-tre gpnger per dag den dagen det var äl.

Sen när det var dags att spruta stod vi i doggystyle. När han sprutat höll han kvar den en stund sen lade jag mig ner i framstupa sidoläge i minst en halvtimme-timme. Då stannade all sperma kvar och jag blev gravid på varje försök.

Han åt zinktabletter. Innan desss blev jag gravid på var tredje försök.
  • lullis94
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 14:25:39 följande:

Vi körde varje dag veckan innan äl och sen två-tre gpnger per dag den dagen det var äl.

Sen när det var dags att spruta stod vi i doggystyle. När han sprutat höll han kvar den en stund sen lade jag mig ner i framstupa sidoläge i minst en halvtimme-timme. Då stannade all sperma kvar och jag blev gravid på varje försök.

Han åt zinktabletter. Innan desss blev jag gravid på var tredje försök.

Tack för tipsen :D måste bara kolla, hur många gångwr har du varit gravid? :)
  • Madicken Madicken
    lullis94 skrev 2018-04-05 22:22:26 följande:

Tack för tipsen :D måste bara kolla, hur många gångwr har du varit gravid? :)

7
  • lullis94
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 22:57:18 följande:

7

Okej, då har du varit med om det ett antal gånger. Får prova dina tips så hoppad jag det funkar :D
  • Krokodilmajonnäs

Fertiliteten börjar försämras redan i 17-årsåldern.

Mellan 20 och 25 är en bra ålder för att bli gravid.

Efter 35 är 10% av kvinnorna infertila, efter 40 är samma siffra 33%. Redan fyra år senare är 90% av kvinnorna infertila. 
    I takt med allt detta ökar även risken för missfall.

Så börja i tid!

• Madicken Madicken

Inte för alla. Beror på vilken kroppstyp man har.

Har man tex PCO-S mognar äggen senare och man är fertil senare. Dvs lättare att bli gravid ju närmare 30 man kommer och inga problem att bli gravid vid 40.

Det finns ingen formel för hur länge man är fertil som funkar på alla. Det finns många olika faktorer som spelar in.

Svar på tråden När bör man ha sex för störst chans för att bli gravid?