• Hm123

Äntligen!!! Men vad gör jag nu?

Idag plussade jag på BIM-1 !! Helt otrolig känsla!

Min fråga lyder som rubriken. Vad gör jag nu? Ringer jag barnmorskan direkt eller väntar jag? Isåfall hur länge!??

Några tips på hur man ska va i början av graviditeten ex vad jag ska akta mig för osv. Är så rädd att få missfall så vill vara extra försiktig!

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Äntligen!!! Men vad gör jag nu?
  • cherrycherry

Jag plussade för ca en v sedan! Första barnet!! Ringde till barnmorska nån dag efter å fick en tid för inskrivning om tre veckor!

• gruvan

Du kan ringa bm direkt eller vänta nån vecka. Då får du tid för ett hälsosamtal och sedan blir det ett besök för inskrivning och lämna blodprov. Ibland har man hälsosamtal och inskrivning samtidigt. Jag ska på hälsosamtal nästa måndag när jag går in i v 8 och sen har jag inskrivning en månad senare när jag är i v 12. På hälsosamtalet pratar man bl a om vad man ska undvika att äta och dina nikotin- och alkoholvanor. Om du inte redan äter folsyra så börja med det. Undvik nikotin och alkohol. Annars, lev som vanligt. Ett tidigt mf går inte att undvika genom att leva annorlunda utan beror på att embryot inte är livsdugligt. Grattis! :)

• Ebo88

Precis som Gruvan skriver.

Viss mat och kost ska undvikas.

Läs om det på Livsmedelverket.

Stort grattis!

• viseversa

Man kan absolut vänta. Med barn nr 3 väntade jag till v 11 innan jag ringde bm. Grattis btw. Apropå mf så finns det nog inget som minskar risken. Lev som vanligt. Ja inte rök och drick alkohol. Men mf kan det bli även fast man "sköter" sig perfekt. Bara att ta en dag i tagen.

• Carro04

När man "bör" ringa barnmorskan beror nog lite på var man bor i landet. I Linköping vet jag att de vill att man ringer direkt när man plussat, så om jag var du skulle jag göra det. Stort grattis och lycka till!

• Hermioney
    Hm123 skrev 2018-04-01 18:20:12 följande:

Idag plussade jag på BIM-1 !! Helt otrolig känsla!

Min fråga lyder som rubriken. Vad gör jag nu? Ringer jag barnmorskan direkt eller väntar jag? Isåfall hur länge!??

Några tips på hur man ska va i början av graviditeten ex vad jag ska akta mig för osv. Är så rädd att få missfall så vill vara extra försiktig!

Tacksam för svar!

Spring till apoteket och köo Folsyra. Ta en direkt idag. Du ska ta en per dag fram till vecka 12. Efter det är de bra att ta men inte nödvändiga.

Svar på tråden Äntligen!!! Men vad gör jag nu?