• Anonym (Mamma)

Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?

Vi har ett barn som precid fyllt ett år, tanken var att min sambo skulle ta över och vara föräldraledig men han har dessvärre drabbats av psykiska besvär och det är därför inte lämpligt att han är föräldraledig för tillfället. Mina dagar tar snart slut och barnet har inte fått plats på förskola förrän efter sommaren.

Kan vi skriva över vårdnaden på mig så att jag får alla FP-dagar eller går inte det?

• Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?
  • Anonym (***)
    Anonym (Var så god) skrev 2018-04-07 10:32:04 följande:

Folk är fria att välja, men de kan inte förvänta sig att staten ska betala.

Staten dvs vi skattebetalare betalar lika mycket oavsett vem som tar dagarna. Att en av föräldrarna ensam tar alla dagar på ett bräde betyder inte att den sen kommer jobba deltid och vara sjuk oftare.

Vuxna människor ska inte ha någon annan som bestämmer över deras familj.
  • Anonym (***)
    Kerubmamman skrev 2018-04-07 11:28:19 följande:

Det är ingen som tvingar pappan att vara hemma eller att någon i familjen öht tar ut föräldrapenning eller vab.

Jo staten tvingar folk att dela upp. Staten hindrar folk från att välja själva.
  • Anonym (***)
    Anonym (LOL) skrev 2018-04-07 15:07:35 följande:

Ännu mer löjligt, eller tragiskt,  är att du inte förstår att folk själv väljer. Ingen annan bestämmer hur du ska göra. Okunnigheten kring f-försäkringen är stor.

Staten har bestämt:

Vill ni bestämma själva får en av er vara ensam vårdnadshavare.

Vi ni båda vara vårdnadshavare bestämmer vi åt er.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 22:56:16 följande:

Dom tvingar inte direkt. Vad som är är att pappan ska ta minst 3 månaders pappaledighet.

Hur ni själva lägger upp det är upp till er. Han behöver ju inte ta 3 månader i stöten utan kan lägga dom hur han vill.
  • Anonym (***)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-07 23:26:34 följande:

Dom tvingar inte direkt. Vad som är är att pappan ska ta minst 3 månaders pappaledighet.

Hur ni själva lägger upp det är upp till er. Han behöver ju inte ta 3 månader i stöten utan kan lägga dom hur han vill.

Alltså får vi inte välja själva.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 23:00:57 följande:

Staten har bestämt:

Vill ni bestämma själva får en av er vara ensam vårdnadshavare.

Vi ni båda vara vårdnadshavare bestämmer vi åt er.

Precis så!
  • Kerubmamman
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 22:56:16 följande:

Staten gör vad de vill med skattepengarna. Vill ni inte ta emot skattepengarna så kan ni välja att inte ta ut dem. Svenskar är bortskämda när det gäller föräldraledighet/-penning.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (***)
    Kerubmamman skrev 2018-04-08 00:55:37 följande:

Staten gör vad de vill med skattepengarna. Vill ni inte ta emot skattepengarna så kan ni välja att inte ta ut dem. Svenskar är bortskämda när det gäller föräldraledighet/-penning.

Men då väljer jag att inte längre bidra med skattepengar till den stora skattehögen
  • Kerubmamman
    Anonym (***) skrev 2018-04-08 01:01:26 följande:
    Men då väljer jag att inte längre bidra med skattepengar till den stora skattehögen

Staten sparar pengar på att du väljer att inte ha något bidrag att betala skatt på.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (***)
    Kerubmamman skrev 2018-04-08 01:07:51 följande:

Staten sparar pengar på att du väljer att inte ha något bidrag att betala skatt på.

Och jag tjänar massa pengar på att inte dela med mig förrän de låter oss välja själva
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-07 14:52:49 följande:

Så här svarat FK på sin hemsida på frågan om den andre föräldern kan ta ut vab om den föräldraledige blir sjuk.

Ja, om barnet är äldre än 240 dagar så kan den andra föräldern ansöka om ersättning för VAB. För att få ersättning för VAB måste den andra föräldern avstå från arbete eller dagpenning från a-kassa

Tack! Dock är inte min sambo föräldraledig nu utan det är jag och hans föräldraledighet skulle inte starta än på två månader. Dock är han ju sjukskriven nu och kommer att vara över den perioden som han skulle vara fl-ledig. Hmm, får helt enkelt ringa FK och fråga..
  • Anonym (Mamma)

Snälla!

Kan ni hålla er till ämnet? Min sambo har blivit sjukskriven och varken kan eller ska ta hand om vårt barn och om inte jag kan få ta ut mer föräldraledighet så kommer vi få söka försörjningsstöd. Då tar vi hellre och använder alla de FP-dagar vi kan.

• Anonym (Anna)
    Anonym (***) skrev 2018-04-08 00:14:14 följande:

Alltså får vi inte välja själva.

Staten har bestämt så för att dom förser dig med pengar för att kunna vara hemma i 12 månader med erat barn. Vissst bidrar du också med skatt för att du och andra ska vara hemma men ditt lilla bidrag ör en piss i havet om man ser till det enskilt. Sluta vaa så jävla bortskämd och gnäll och var tacksam för att vi har denna möjlighet istället.

Kan din karl inte ens vara hemma i tre månader utan att det ska bli problem så är er situation pinsam, precis som dina inlägg när du gnäller om något så larvigt om att staten bestämt att pappan till ett barn ska ta ut minst 3 månader.

Han behöver inte ta dom heller, det ända som händer då är att dom fryser inne så behöver ni inte bry er om att han ska ta ledigt.
  • Anonym (AJ)

I ts situation förstår jag fullt att hon behöver ta ut all fp om pappan är för sjuk för att ta hand om barnet,

MEN:

Till alla som klagar på att staten "bestämmer" att båda föräldrarna skall vara hemma: uppenbarligen behövs det eftersom inte alla verkar förstå att det är en självklarhet att skaffar man barn tillsammans skall båda vara delaktiga i att vara hemma och ta hand om det, och att barnet ha rätt att bygga en relation med båda sina föräldrar, oavsett vem som tjänar mest eller har ett superviktigt jobb (det finns inga arbeten som är viktigare än barnen, tycker man det skall man inte ha barn).

Jag vet att detta kommer att reta många, men jag är så trött på alla som klagar på hur den fantastiska, generösa föräldraförsäkringen vi har är utformad för att de vill att mamman (ALLTID pappan som inte kan vara hemma ynka 3 månader) skall kunna ta ut var enda liten dag. Det finns ändå 390 dagar som ena föräldern kan ta ut (av totalt 480) så det är inte direkt så att man inte kan vara hemma en längre tid ändå.

• Anonym (A)

Hej Ts!

Du borde kunna ta ut VAB p.g.a. att ordinarie vårdare är sjuk. Hade ni informerat era arbetsgivare om planerna på föräldraledighet för din sambo och att du skulle arbeta? I så fall kan ju också arbetsgivarna kunna intyga det för FK.

Kontakta hur som helst FK.

Att skriva över vårdnaden på dig borde inte vara första alternativet, såvida inte sambon p.g.a. psykisk sjukdom inte borde vara vårdnadstagare på lång sikt heller. Är din sambo inte vårdnadshavare kommer han t.ex. inte automatiskt ha rätt att ha hand om ert barn om något skulle hända dig, utan måste då först faktiskt få vårdnaden.

• Anonym (Var så god)
    Anonym (A) skrev 2018-04-08 08:35:52 följande:

Hej Ts!

Du borde kunna ta ut VAB p.g.a. att ordinarie vårdare är sjuk. Hade ni informerat era arbetsgivare om planerna på föräldraledighet för din sambo och att du skulle arbeta? I så fall kan ju också arbetsgivarna kunna intyga det för FK.

Kontakta hur som helst FK.

Att skriva över vårdnaden på dig borde inte vara första alternativet, såvida inte sambon p.g.a. psykisk sjukdom inte borde vara vårdnadstagare på lång sikt heller. Är din sambo inte vårdnadshavare kommer han t.ex. inte automatiskt ha rätt att ha hand om ert barn om något skulle hända dig, utan måste då först faktiskt få vårdnaden.

Tillägg till sista raderna ovan. Vilket inte kommer vara enkelt med en psykisk sjukdom som gör honom olämplig att ensam vårda barnet i bagaget. Försök hitta en annan lösning, socialbidrag kan vara att föredra faktiskt.
Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?