• Anonym (hjälp)

Avslag från soc vad gör jag nu?

Jag har gått på soc några månader. Det har funkat smidigt med papper och utbetalningar osv tills nu. Posten har varit extremt försenad senaste månaden, och pga det har jag tydligen missat ett möte som jag vet om, men soc vet tydligen nom två möten som jag missat. Därför har jag fått avslag för den här månaden. All post som det bolaget delar ut är flera veckor försenade  Det mötet som jag vet om att jag har missat var utskrivet från arbetsförmedligen den 13e mars, men kom först den 26e. . Det sitter en grön lapp på den, kan den hjälpa mig på något sätt, tro? Bevisa att jag fick kallelsen sent? Min hyresavi har jag inte ens fått än i posten, men den hämtade jag i alla fall på hyresbolagets kontor och är betald.

Frågan är vad jag gör nu? Maten är nästan slut, jag har några andra räkningar att betala också. Jag har ingen att låna av och ingen direkt att snylta på heller. Hjälp?

• Svar på tråden Avslag från soc vad gör jag nu?
  • Anonym (Överklaga)

Du ber om attfå ditt avslag skriftligt och så överklagar du. Det står i papperen du får hur du gör. Inget svårt.

• Anonym (hjälp)
    klenben skrev 2018-04-06 15:05:16 följande:

Har du pratat med soc?

Nej, avslaget kom idag vid 14, och min handläggare är ledig halva fredagar. Jag pratade med henne när jag lämnade in papper och förklarade att jag hade missat ett möte pga att jag fick kallelsen först efter mötet skulle vara, är allt. Jag har skickat ett mejl idag.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Överklaga) skrev 2018-04-06 15:17:38 följande:

Du ber om attfå ditt avslag skriftligt och så överklagar du. Det står i papperen du får hur du gör. Inget svårt.

Det är så klart skriftligt eftersom det kom med posten. De ringer ju inte upp och säger att man inte får några pengar. 

Vad hjälper det att överklaga när jag dels inte kan bevisa något, och det dels tar flera veckor? Jag behöver betala räkningar och mat NU inte lagom tills nästa utbetalning.Ska jag överklaga ändå, av princip?
  • CA3

Kontakta alla berörda myndigheter och förklara läget, ta med dig de bevis du har och boka in nya möten till så snart som möjligt. 
    Hävda nöd hos soc så bör du få till mat iaf. 

• Långbenopluto
    Anonym (hjälp) skrev 2018-04-06 15:21:34 följande:
    Det är så klart skriftligt eftersom det kom med posten. De ringer ju inte upp och säger att man inte får några pengar. 

Vad hjälper det att överklaga när jag dels inte kan bevisa något, och det dels tar flera veckor? Jag behöver betala räkningar och mat NU inte lagom tills nästa utbetalning.Ska jag överklaga ändå, av princip?
    Det är ditt ansvar, du har inte själv haft tät kontakt med AF. Så det är ingen ide att överklaga.
  • Anonym (hjälp)
    Salmiakk skrev 2018-04-06 15:19:58 följande:

Fast har du inte kontakta AF själv på så många veckor? Då förstår jag att du har fått avslag.

Jo, jag och handläggaren på AF har kontakt varje vecka, men mötet var med jobbcoachen och det är nytt för mig, de tiderna har inte handläggaren på AF koll eller kontroll över tydligen. Jag har frågat handläggaren om an visste  när det mötet skulle vara, men han sa bara att det bestämmer de och jag får ett brev med info innan det är dags. Ett brev som alltså kom alldeles för sent.
  • Anonym (hjälp)
    Salmiakk skrev 2018-04-06 15:23:41 följande:
    Det är ditt ansvar, du har inte själv haft tät kontakt med AF. Så det är ingen ide att överklaga.
    Du kanske ska vänta på svar på det du själv frågar efter innan du fortsätter babbla.
  • Anonym (Överklaga)

Ja, fast det hade du inte skrivit. Och nej, alla typer av avslag är inte skriftliga, det kan man behöva be om. Jag tycker du ska överklaga, ja. Det lär ju inte hjälpa din ekonomi att bli av med pengarna helt. Räkningar ber du om uppskov med. Mat vet jag inte hur du ska lösa utöver att hävda nöd hos socialtjänsten eller söka hjälp hos tex kyrkan. Har du saker du kan sälja av?

Anonym (hjälp) skrev 2018-04-06 15:21:34 följande:

• Anonym (hjälp)
    CA3 skrev 2018-04-06 15:23:19 följande:

Kontakta alla berörda myndigheter och förklara läget, ta med dig de bevis du har och boka in nya möten till så snart som möjligt. 
    Hävda nöd hos soc så bör du få till mat iaf. 

Jag har mejlat soc och AF handläggarna. Jag har väl inte några bevis, eller hjälper den gröna lappen på kuvertet? Jag kan inte se att det är datumstämplat, men det är ju rätt mycket siffror på lappen, någon kanske är en datumkod.

Hur gör man när man hävdar nöd?
  • Anonym (Överklaga)

Du talar om för socialtjänsten att du inte har pengar till mat och säger att du hävdar nöd.

Anonym (hjälp) skrev 2018-04-06 15:29:22 följande:

Jag har mejlat soc och AF handläggarna. Jag har väl inte några bevis, eller hjälper den gröna lappen på kuvertet? Jag kan inte se att det är datumstämplat, men det är ju rätt mycket siffror på lappen, någon kanske är en datumkod.

Hur gör man när man hävdar nöd?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Överklaga) skrev 2018-04-06 15:29:18 följande:

Ja, fast det hade du inte skrivit. Och nej, alla typer av avslag är inte skriftliga, det kan man behöva be om. Jag tycker du ska överklaga, ja. Det lär ju inte hjälpa din ekonomi att bli av med pengarna helt. Räkningar ber du om uppskov med. Mat vet jag inte hur du ska lösa utöver att hävda nöd hos socialtjänsten eller söka hjälp hos tex kyrkan. Har du saker du kan sälja av?

Jag trodde de aldrig gjorde sånt över telefon. Men då har jag lärt mig något nytt. Förlåt att det blev fel.

Jag får väl överklaga på vinst och förlust. Jag ska prata med elbolaget. Jag har kontantkort i mobilen, så det kan i alla fall bara vänta. Hjälper kyrkan även om man inte är medlem?

Jag har 10 årgångar av illustrerad vetenskap som jag kan sälja, Tror du någon är intresserad? En trasig torktumlare har jag också. 
  • Anonym (syd)

Överklaga deras beslut. Du förlorar aldrig på att överklaga (annat än möjligen när det kan medföra juridiska omkostnader), värsta som kan hända är att det blir ett nytt avslag.

Sälj prylar om du har något att sälja, ta betalt kontant vid upphämtning eller om det ska skickas, försök lös att betalningarna kan gå till familj/väns bankkonto du kan lita på. Blir enklare att ha det på konto också om räkningar ska betalas.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Överklaga) skrev 2018-04-06 15:30:53 följande:

Du talar om för socialtjänsten att du inte har pengar till mat och säger att du hävdar nöd.

Det låter ju enkelt i alla fall.
Svar på tråden Avslag från soc vad gör jag nu?