• DevilsDaughter

Räknas det som heltid för MIG?

Min föräldrapenning är baserad på 47,5 timmar i veckan=9,5 timmar per dag. Om jag ska skydda min SGI nu när barnet fyllt 1 år så måste jag ha 47,5 timmars sysselsättning i veckan, alltså en föräldradag för mig är värd 9,5 timmar. 

Nu till min fråga, jag planerar att gå direkt från föräldraledighet till studier, om jag pluggar 100% skyddas min SGI då eller måste jag även där "jobba övertid"? studietakt 100% är väl samma som 40h/veckan eller?

• Svar på tråden Räknas det som heltid för MIG?
  • Iowhannah

100 % är ju 100 %. Din SGI skyddas så länge du pluggar heltid. Du kan nog se det som att din heltidstjänst helt enkelt är mer än heltid (om du förstår vad jag menar).

• Anonym (A)

För att skydda din SGI när du pluggar måste du ta csn.

Spelar ingen roll om du läser 100%, utan Csn så försvinner skyddet av SGI

• Seven Costanza

Om du studerar inom eget yrkesområde är din SGI skyddad även om du inte tar ut CSN. Jag tror även att SGI:n är skyddad även genom att bara plugga halvtid, men däremot om du vill vara tjänstledig på heltid från en tillsvidareanställning måste dina studier också vara på heltid.

• Anonym (A)
    Seven Costanza skrev 2018-04-09 13:46:19 följande:

Om du studerar inom eget yrkesområde är din SGI skyddad även om du inte tar ut CSN. Jag tror även att SGI:n är skyddad även genom att bara plugga halvtid, men däremot om du vill vara tjänstledig på heltid från en tillsvidareanställning måste dina studier också vara på heltid.

Jovisst, om det är en vidareutbildning inom jobbet eller fältstudier men då måste man kolla extra noga med både f.kassa och csn samt ens jobb för att se vad som gäller för just det yrket.

I övrigt måste man ansöka om 100% csn om man vill skydda sin SGI till 100%
  • askyfullofstars

Du kan studera med CSN men med förutsättningen att du tar studiemedel annars nollas din SGI. :)

• askyfullofstars