• Hugge

Nöja sig med två barn eller skaffa en tredje?

Hej,

Jag och min sambo har ett barn på snart 3 år tillsammans, jag har även en 7-åring sedan tidigare. Båda mina graviditeter har varit okomplicerade men har båda slutat i akut kejsarsnitt. Den yngsta kom 6 veckor för tidigt och har inneburit en hel del stress och psykisk påfrestning för mig.

Nu är vi i ett läge där vi funderar på en tredje, men jag är så rädd för att det inte ska bli bra. Jag är rädd för att jag inte ska orka med och hamna i samma depressiva läge som vid förra föräldraledigheten. Jag känner redan nu att jag har väldigt lite tid gör egna intressen pga både barn och sambos intressen och tänker att en trea skulle stänga fönstret lite till.

Relationen till sambon är bra, vi har haft det lite slitigt under åren då minstingen var som värst.

Samtidigt så kommer jag inte ifrån tanken på att jag vill ha revansch, den sista graviditeten/föräldraledigheten ska inte få vara ett dåligt minne för resten av livet.

Jag behöver lite tankar från andra kring det här.

<3

• Svar på tråden Nöja sig med två barn eller skaffa en tredje?
  • Meriall

Kanske din sambo kan ta första delen av föräldraledigheten så kan du ta över efter ett tag?

• solskenskaka

Enda tipset jag har är skaffa inte nr tre som en revansch som du beskriver det, utan för att du verkligen längtar efter ett barn till. Har själv precis fått min trea och det blev tyvärr en mkt jobbig både graviditet och förlossning vilket jag inte hade räknat med. Kan känna liknande att jag nästan vill ha ännu ett barn för att avsluta barnafödandet på mitt sätt men det finns ju inga garantier. Vad händer om nästa graviditet/förlossning/föräldraledighet blir ännu jobbigare? Hur hanterar du det?

Svar på tråden Nöja sig med två barn eller skaffa en tredje?