• Diceroler

Hur delar man och kompenserar den andre när man delar upp möbler vid samboseparation

Varit sambo och gått isär. Köpt ut sambon ur huset och nu när hon äntligen fått ett eget boende skall vi dela upp möbler osv. Sista grejen med andra ord. Hon flyttar till nått mycket mindre så kan ju inte få med sig hälften. Verkar då betyda att jag skall komensera henne med pengar men stötestenen är hur mycket. Hur skall man värdera sakerna? Till inköpspris? Vi står ganska långt ifrån varann i frågan. Hon vill ha 100k men jag erbjuder 30k osäker på vem som har rätt eftersom jag inte vet hur man skall värdera sakerna. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge tips? Vill ju helst komma överens så detta blir klart nån gång. Är ju jag som betalat allt egentligen genom åren, men har ju ingen juridisk betydelse om de är inskaffade för gemensamt bruk och eftersom hon gillar pengar vill hon ju gärna ha så mycket hon bara kan få. Känns väldigt bittert för blir som att betala allt 2 gånger och anledningen vi går isär är att hon varit otrogen dessutom så känns för djävligt.

• Svar på tråden Hur delar man och kompenserar den andre när man delar upp möbler vid samboseparation
  • Diceroler

Funderar. Allvarligt på det så får hon hitta nått magasin och ha grekorna i, men då återstår ändå frågan hur man värderar alla sakerna?

• NELJ
    Diceroler skrev 2018-04-08 21:11:26 följande:

Varit sambo och gått isär. Köpt ut sambon ur huset och nu när hon äntligen fått ett eget boende skall vi dela upp möbler osv. Sista grejen med andra ord. Hon flyttar till nått mycket mindre så kan ju inte få med sig hälften. Verkar då betyda att jag skall komensera henne med pengar men stötestenen är hur mycket. Hur skall man värdera sakerna? Till inköpspris? Vi står ganska långt ifrån varann i frågan. Hon vill ha 100k men jag erbjuder 30k osäker på vem som har rätt eftersom jag inte vet hur man skall värdera sakerna. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge tips? Vill ju helst komma överens så detta blir klart nån gång. Är ju jag som betalat allt egentligen genom åren, men har ju ingen juridisk betydelse om de är inskaffade för gemensamt bruk och eftersom hon gillar pengar vill hon ju gärna ha så mycket hon bara kan få. Känns väldigt bittert för blir som att betala allt 2 gånger och anledningen vi går isär är att hon varit otrogen dessutom så känns för djävligt.

Nej, de ska inte värderas till inköpspris. Det mesta av möblerna har ju knappast det värdet nu. Även om hon flyttar till mindre har hon väl plats för en del möbler? Kan hon ta glas och porslin mm som har ett värde men ändå inte tar så stor plats? Mattor, tavlor?
  • Diceroler

Jo visst kommer hon ta massor med grejor mem ändå inte så det blir hälften för det är omöjligt att knö in exempelvis ett stort matsalsbord i hennes nya boende. Så då har vi försökt kvitta grejor mot varann och det är väl okej, men hon menar att jag får kvar mer (vilket är sant) och att jag skall då ge henne en summa pengar istället men är omöjligt att hitta nån summa vi är överens om.

• Anonym (Qwerty)

Värdering är ganska lätt. Ha en ?auktion? på allt, räkna ihop vareras saker, räkna ut mellanskillnaden.

Oavsett om hon flyttar till något mindre så är det bara hälften av sakerna ni köpt gemensamt ni ska dela på. Absolut inte inköpspris. Har hon inte plats för sin halva så får hon sälja grejerna eller skaffa ett förråd.

• NELJ
    Diceroler skrev 2018-04-08 22:18:06 följande:

Jo visst kommer hon ta massor med grejor mem ändå inte så det blir hälften för det är omöjligt att knö in exempelvis ett stort matsalsbord i hennes nya boende. Så då har vi försökt kvitta grejor mot varann och det är väl okej, men hon menar att jag får kvar mer (vilket är sant) och att jag skall då ge henne en summa pengar istället men är omöjligt att hitta nån summa vi är överens om.

Okej. I mitt fall hade vi turen att vi hade några små men väldigt värefulla prylar som mitt ex tog, varpå jag fick i stort sett hela övriga bohaget och vi var båda nöjda.

Men det blir ju väldigt konstigt och orättvist om hon bara plockar det hon verkligen vill ha och kräver att du ska kompensera henne för det hon inte vill/kan ta hand om. Kolla blocket/tradera om du hittar liknande prylar så får ni en uppfattning om värdet. Eller så får hon ta möblerna och göra vad hon vill med dem. Stå på dig!
  • Diceroler

Låt mig ta ett exempel. Vi har en utemöbelgrupp som kostade ca 20k för 8 år sedan och hon tycker då att jag skall behålla den Eftersom hon skall bo i lägenhet och kvitta den mot ett skåp som vi köpte för två år sedan som kostade ungefär samma...känns inte rätt i mina öron. Skåpet ör ju nytt medans utemöblerna hunnit bli lite slitna, men hur fan skall man tänka då?

• Kjell2
    Diceroler skrev 2018-04-08 22:30:23 följande:

Låt mig ta ett exempel. Vi har en utemöbelgrupp som kostade ca 20k för 8 år sedan och hon tycker då att jag skall behålla den Eftersom hon skall bo i lägenhet och kvitta den mot ett skåp som vi köpte för två år sedan som kostade ungefär samma...känns inte rätt i mina öron. Skåpet ör ju nytt medans utemöblerna hunnit bli lite slitna, men hur fan skall man tänka då?

Ta varannan pryl. Det ni tar och inte vill ha säljer den som tog.
  • Anonym (Qwerty)
    Diceroler skrev 2018-04-08 22:30:23 följande:

Det beror på vilket sätt ni delar upp prylarna på. Du ska inte tvingas ta utemöblerna bara för att hon inte vill ha dem. Bjud 500kr för dem och om hon tycker att de är värda mer än så får hon bjuda över.
  • Anonym (Auktion)

Man kan kontakta ett auktionsföretag och få gjort värderingar, ofta gratis.

• Anonym (12345)

Bara av ren nyfikenhet bara för att höra hur det har varit bland andra par.

Nä ni köpte bostaden la ni lika mycket kontantinsats, hur delade ni bostaden fick var å en tillbaka insatsen och sen delade ni det som blev över efter skulder är betalda eller hur gjorde ni?

Har ni ägt 50/50 och betalat hälften var eller hur har ni gjort?

• Anonym (12345)

Grejerna som är dyra men du vet att hon inte vill ha eller kan ha, lägg inget värde i dem har hon inte plats eller någonstans att göra av dem så kommer hon ge med sig.
    Vill hon ha dem ställ krav när de ska vara ute ur bostaden.

• NELJ
    Anonym (12345) skrev 2018-04-09 19:08:23 följande:

Nä ni köpte bostaden la ni lika mycket kontantinsats, hur delade ni bostaden fick var å en tillbaka insatsen och sen delade ni det som blev över efter skulder är betalda eller hur gjorde ni?

Jag har både ägt en större del och hälften hälften. Räntor/amortering/avgifter har betalats efter ägarandel medan löpande kostnader (försäkring, tv-licens mm) alltid betalats 50/50. Vinsten har betalats efter ägarandel.
  • Anonym (lite salt)
    Anonym (12345) skrev 2018-04-09 19:08:23 följande:

Min dåvarande sambo la mer än mig. Vi skrev då ett skuldebrev på den summa som översteg min. Räntor och amorteringar delades lika. Vid försäljning fick han tillbaka det han betalat mer än mig. Resten delades lika.
  • Grusibrallan1

Vill inte du heller ha grejerna så kan du tacka nej till dem och de kan säljas. I fallet med utegruppen så kan ni antingen kolla begagnatmarknaden för ett ungefärligt pris, eller tillämpa åldersavdrag. Hur länge är en utegrupp tänkt att vara? Så drar ni av % per år. Inget är egentligen värt mer än vad du anser att det har för värde.

Svar på tråden Hur delar man och kompenserar den andre när man delar upp möbler vid samboseparation