Hur delar man och kompenserar den andre när man delar upp möbler vid samboseparation
Varit sambo och gått isär. Köpt ut sambon ur huset och nu när hon äntligen fått ett eget boende skall vi dela upp möbler osv. Sista grejen med andra ord. Hon flyttar till nått mycket mindre så kan ju inte få med sig hälften. Verkar då betyda att jag skall komensera henne med pengar men stötestenen är hur mycket. Hur skall man värdera sakerna? Till inköpspris? Vi står ganska långt ifrån varann i frågan. Hon vill ha 100k men jag erbjuder 30k osäker på vem som har rätt eftersom jag inte vet hur man skall värdera sakerna. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge tips? Vill ju helst komma överens så detta blir klart nån gång. Är ju jag som betalat allt egentligen genom åren, men har ju ingen juridisk betydelse om de är inskaffade för gemensamt bruk och eftersom hon gillar pengar vill hon ju gärna ha så mycket hon bara kan få. Känns väldigt bittert för blir som att betala allt 2 gånger och anledningen vi går isär är att hon varit otrogen dessutom så känns för djävligt.