• MrsB6

    Hur många gånger per vecka är det lämpligt att ringa barnet den vecka ni inte ses?

    Jättetacksam för alla som kan svara. Man vill ju låta barnet ha sin tillvaro med andra föräldern och landa där och inte tränga sig på. Men samtidigt vill man ju att barnet ska känna att man alltid finns där som förälder.

    Jag förstår att alla familjer har olika behov men vad tycker DU är lagom mängd samtal?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många gånger per vecka är det lämpligt att ringa barnet den vecka ni inte ses?
  • Anonym (Varje dag)

    Konstigt, jag klickade i varje dag, eller nästan verkar dag men så registrerade det 1 g / vecka. Tycker inte det är konstigt att den andra föräldern ringer och säger god natt vid läggning.

  • HD2017dis

    1-2 gånger tycker jag är rimligt. Mer än så är ganska påträngande.

  • Anonym (C)

    Jag har inte riktigt funderat över det. Mina barn kan ringa mig när de vill och de vet att jag alltid finns där och bryr mig utan att vi pratar varje dag. Vi brukar prata 1-2 gånger under de veckor barnen är hos sin pappa. Men då är det oftast för att något ska planeras eller att någon undrar något. Att ringa bara för att höra barnet har gjort under dagen eller säga godnatt gör vi inte. De uppskattar inte riktigt att prata i telefon på det sättet. Mina barn är 10 och 13 år.

  • Alexi

    Borde inte det  normala vara att man har kontakt med sitt barn varje dag, oavsett var barnet är?

    Jag läste en artikel med mamman till flickan som dog i terrorattacken. När flickan var hos sin pappa träffades mamman och dottern ändå varje morgon och hade sällskap till skolan/bussen eller något sådant. Så de fick 10 min ihop varje dag även när hon bodde hos pappan. Så himla fint och bra tyckte jag.

  • Anonym (Noll)

    Brukar inte ringa alls. Lite sms och insta räcker fint, om det inte är något särskilt. Har tre barn.

  • Anonym (mmm)

    Jag har tonåringar. Vi hörs inte direkt av alls under veckan, om det inte är något speciellt. Oftast via sms. De ringer mig om de vill prata längre om något. Om jag ringer dem är de oftast upptagna och svarar inte, så där är tonåringar Glad. Vi hörs oftast av dagen innan de ska komma hit, om det är något man behöver veta eller bestämma kring.

    För mindre barn är det kanske naturligt med mer kontakt MEN jag är tämligen allergisk mot föräldrar (nästan alltid mammor) som tror att barnet går under om inte mamma får ringa och säga godnatt osv. Vissa barn får ju stå ut med en separationsångest som blir större för att man håller på så där. Bättre att barnen själva väljer om de vill ringa sin andra förälder. 

  • Anonym (mmm)
    Alexi skrev 2018-04-10 20:49:44 följande:

    Borde inte det  normala vara att man har kontakt med sitt barn varje dag, oavsett var barnet är?

    Jag läste en artikel med mamman till flickan som dog i terrorattacken. När flickan var hos sin pappa träffades mamman och dottern ändå varje morgon och hade sällskap till skolan/bussen eller något sådant. Så de fick 10 min ihop varje dag även när hon bodde hos pappan. Så himla fint och bra tyckte jag.


    Beror helt på ålder och hur tryggt barnet är. En del barn har större behov av det där än andra, mina har inte haft det. De har vetat att båda föräldrarna finns där och då har det räckt väldigt bra, och vi föräldrar har alltid kunnat samarbeta bra, då märker barnen det och allt funkar. 
  • Cecese

    Jag ringer mina barn bara om det är nåt viktigt. De flesta veckor ringer jag inte alls. Barnen ringer mej när de vill eller så kommer de hit en stund när de känner för fast det är pappans vecka. Samma gäller för pappan de veckor de är hos mej.

  • Mrs Moneybags

    Det beror väl på ålder. Men skolbarn skulle jag ringa dagligen. Det är ju mitt barn, jag vill ha kontakt varje dag.

    När de börjar bli tonåringar behöver man kanske inte höras dagligen, men jag skulle säkerligen skicka sms varje dag i alla fall.

  • Anonym (mamma)

    min yngsta och jag pratar inte alls på de veckor hen är med sin pappa. med min äldsta som har egen mobil blir det väl några sms i veckan. det är de som vill ha det så, särskilt yngsta saknarmig för mycket om vi pratar i telefon. (båda är i yngre skolåldern)

  • Anonym (Noll)
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-10 21:26:51 följande:

    För mindre barn är det kanske naturligt med mer kontakt MEN jag är tämligen allergisk mot föräldrar (nästan alltid mammor) som tror att barnet går under om inte mamma får ringa och säga godnatt osv. Vissa barn får ju stå ut med en separationsångest som blir större för att man håller på så där. Bättre att barnen själva väljer om de vill ringa sin andra förälder. 


    Just så.
  • Anonym (2 barn)

    Mina barn mår inte bra att höras varje dag,jag är ändå inte där och saknaden kan bli större.

  • NELJ
    Cecese skrev 2018-04-10 21:32:04 följande:

    Jag ringer mina barn bara om det är nåt viktigt. De flesta veckor ringer jag inte alls. Barnen ringer mej när de vill eller så kommer de hit en stund när de känner för fast det är pappans vecka. Samma gäller för pappan de veckor de är hos mej.


    Samma här. Messar lite med ena barnet ibland också. Mina barn är trygga och glada och vet att jag finns även på pappaveckorna.
  • Anonym (Mamma m)

    Saknade ett alternativ å det var 0 gånger om inte barnen ringer själva.Vi har varit skilda i tre år snart yngsta var 6 år då. Barnen är mycket trygga i sig själva å i sin relation med både deras pappa å mig. På den andres vecka ringer vi i princip aldig om inte barnen själva tar kontakt av någon anledning. Å det brukar de nästan aldrig göra. Det betyder inte att vi älskar varandra mindre bara att vi har fullt upp med livet på olika håll å vi vet ju att vi träffas igen snart.. inte konstigare än så...

  • Anonym (N)

    Finns inget allmän regel , det beror på vad barnet vill.

Svar på tråden Hur många gånger per vecka är det lämpligt att ringa barnet den vecka ni inte ses?