• darin2018

Hur vet jag vilken vecka jag är i?

Jag plussade på stickan i tisdags (2 ggr) och idag tog jag ett digitalt test där det kom Gravid 2-3.

Jag hade ?mens? nyligen på rätt datum som ännu inte har lagt sig, så jag har blött nu i ca 2v. Hur räknar jag ut vilken vecka jag är i? På testet står det om man får 2-3 så är man i vecka 5, men hur kan det stämma?

Jag hade mens 20-25 februari och nu 28 mars började jag blöda. 10 april positivt test. Vet någon? :) tacksam för svar

• Svar på tråden Hur vet jag vilken vecka jag är i?
  • Anonym (A)
    darin2018 skrev 2018-04-12 17:06:18 följande:

Jag har oregelbunden mens (2-3dagar) och längre menscykel är ?normalt?..

Då tror jag att den senaste blödningen inte var mens utan att det var en blödning i tidig graviditet och att du ska utgå från mensen i februari och det stämmer ju åtminstone lite bättre med graviditetstestet

.
  • Anonym (Ttt)

Undersökte hon med vul i tisdags? För om du blev gravid i februari vid den mensen så borde hon ha sett en gulesäck ?

• darin2018
    Anonym (Ttt) skrev 2018-04-12 18:28:03 följande:

Undersökte hon med vul i tisdags? För om du blev gravid i februari vid den mensen så borde hon ha sett en gulesäck ?

Nej det gjorde hon inte
  • Anonym (Ttt)
    darin2018 skrev 2018-04-12 20:35:30 följande:

Nej det gjorde hon inte

Förlåt, jag förstod inte vad du menade.

Gjorde hon inte vul eller såg hon inte gulesäck?

För om du blev gravid i februari så borde hon ha sett gulesäck och ev foster. Jag gjorde vul i v.6+0 och såg då ett tickande hjärta.

Annars skulle jag tro att du blev gravid den 28/3 och då är det möjligt att bm inte såg gulesäck för att det är så tidigt
  • Anonym (A)
    darin2018 skrev 2018-04-12 17:04:34 följande:
    Ja, alltså om jag räknar i graviditetskalendrar från min mens nu så är jag i v 1-2? Det kan ju inte stämma. Testet sa 2-3 och jag har blödningar som är vanliga i v5.
    Om du räknar att det var mens den 28/3 så var du på cykeldag 14 den 10 april då du fick positivt test vilket betyder att du borde ha haft ägglossning däromkring (o, du inte var gravid) och då borde testet inte ens visa 1 - 2  för du hade varit i vecka 0 (testen räknar från ägglossningen) eller gravidvecka 2. 

Så enligt mig känns det ganska omöjligt att detta är en mens utan en pågående blödning i graviditeten.  Så nu när du gått hem och "plussat" så borde du ju få komma tillbaka till gyn för att göra ett tidigt vaginalt ultraljud för att fastställa hur långt gången du är, alternativt utgå från mensen i februari och ev. bli flyttad vid senare ultraljud (om du ska behålla).  
  • Anonym (Ttt)
    Anonym (A) skrev 2018-04-13 05:12:38 följande:

Om du räknar att det var mens den 28/3 så var du på cykeldag 14 den 10 april då du fick positivt test vilket betyder att du borde ha haft ägglossning däromkring (o, du inte var gravid) och då borde testet inte ens visa 1 - 2  för du hade varit i vecka 0 (testen räknar från ägglossningen) eller gravidvecka 2. 

Så enligt mig känns det ganska omöjligt att detta är en mens utan en pågående blödning i graviditeten.  Så nu när du gått hem och "plussat" så borde du ju få komma tillbaka till gyn för att göra ett tidigt vaginalt ultraljud för att fastställa hur långt gången du är, alternativt utgå från mensen i februari och ev. bli flyttad vid senare ultraljud (om du ska behålla).  

Men om hon hade ägglossning ca 2 veckor innan mensen den 28/3? I så fall blev hon ju gravid i mitten på mars och mensen den 28/3 är en nidblödning och sen fortsätter hon blöda ? Då stämmer ju testet med 2-3 veckor. Jag är gravid i v.15 och har blödit till och från under denna graviditet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ttt) skrev 2018-04-13 07:10:39 följande:

Men om hon hade ägglossning ca 2 veckor innan mensen den 28/3? I så fall blev hon ju gravid i mitten på mars och mensen den 28/3 är en nidblödning och sen fortsätter hon blöda ? Då stämmer ju testet med 2-3 veckor. Jag är gravid i v.15 och har blödit till och från under denna graviditet.

Jo precis det jag menade att det bör vara (kanske var otydlig) och det inte var mens nu i mars utan blödning i graviditeten eller nidblödning och att hon bör räkna från mensen i februari typ .
  • Anonym (A)

Jo precis det jag menade att det bör vara (kanske var otydlig) och det inte var mens nu i mars utan blödning i graviditeten eller nidblödning och att hon bör räkna från mensen i februari typ .
  • Anonym (A)

• Anonym (A)

• darin2018

Tack så mycket för alla era tankar och kommentarer. På torsdag ska jag och kolla upp det så då får vi svar. :) hoppas ju på att jag är längre gången såklart!

• LeyasMamma

Vill inte låta jättehemsk nu, men om du hade mens i februari och började blöda igen 28/3 som en vanlig mens så låter det tyvärr som ett tidigt missfall. Och tänker man på ditt digitala test så är det mest troligt att du blivit gravid din ägglossning i mars. Då får du plus på stickan eftersom graviditetshormonet (hcg) inte har hunnit gå ur kroppen, det kan ta någon/några veckor efter ett missfall innan testen blir negativa igen. Men om du vill bli gravid så hoppas jag innerligt på att jag har fel och att det är en liten där inne :)

Svar på tråden Hur vet jag vilken vecka jag är i?