• Thereisthat

Går det att dra sig ur samhället helt?

Hej. Ända sen jag var liten har jag funderat om det faktiskt rent praktiskt är möjligt att bara en dag säga nej tack till samhället och gå ut i skogen och leva på egen hand? Då menar jag att man avslutar allt i form av jobb, skatter, betala TV avgift men att man också helt avstår från att ta del av det samhället har att erbjuda som försörjningsstöd, infrastruktur, sjukvård, skola, etc. Man säger alltså helt upp sig från samhället och går ut och lever i vildmarken som vi gjorde på stenåldern. Skulle detta faktiskt kunna vara möjligt rent praktiskt?

Och för er som undrar så nej, jag funderar inte på att göra det men jag är bara nyfiken.

• Svar på tråden Går det att dra sig ur samhället helt?
  • Anonym (Överlevare)
    KillBill skrev 2018-04-14 20:16:31 följande:

Här kan du lyssna på en intressant radiodokumentär om ämnet. Producent är eminenta Sveriges Radio. 

"En dokumentär av Nils Claesson om dagarna när Morris skulle skattskrivas. Ulrika och Åke bor i en cirkusvagn med sonen Morris, en femåring, som myndigheterna inte känner till"

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=2510293
    Skulle man idag komma med ett barn till Skattemyndigheten för att få det folkbokfört skulle det sannolikt utvisas eftersom de knappast skulle tro på att man fått barn utom myndigheternas kontroll. Skulle en hemförlossning ske tror jag att man är skyldig att anmäla till Skattemyndigheten inom två månader eller så.

Men visst var det en gubbe uppe i Norrlands inland som för kanske 20 år sedan ville bli folkbokförd när han fyllde 65 år för att kunna få pension? Någon som minns? Så viss går det att leva utanför samhället.
  • Anonym (Överlevare)
    Anonym (Överlevare) skrev 2018-04-13 17:06:53 följande:

Jag tror att det finns en rörelse i USA som förbereder sig för den typen av katastrofer. Minns inte vad den kallas, men de bygger t.ex. överlevnadsbunkrar och köper in utrustning som de lagrar, som kan vara bra att ha när katastrofen kommer. Googla på det så kanske du kan få lite tips om vad du kan behöva tänka på för att klara ett liv i Värmlands urskogar.

Just det de kallas Preppers:
    en.wikipedia.org/wiki/Survivalism

• Konservativ

En sak är om det är lagligt. Jag kan inte tro att det är olagligt att äta rötter och ekorrar även på annans mark.  

En annan hur länge du klarar dig. Och det beror alldeles på dina kunskaper, din hälsa o.s.v. Det finns överlevnadskurser. Tror att du är ganska bra om du överlever en vinter. 

• Kjell2
    Konservativ skrev 2018-04-17 13:51:19 följande:

En sak är om det är lagligt. Jag kan inte tro att det är olagligt att äta rötter och ekorrar även på annans mark.  

En annan hur länge du klarar dig. Och det beror alldeles på dina kunskaper, din hälsa o.s.v. Det finns överlevnadskurser. Tror att du är ganska bra om du överlever en vinter. 

Jakt och fisk, otillåtet och eventuellt straffbart.
    Bosätta sig, ottillåtet
    Bruka jorden, otillåtet
    Skörda rötter, gränsfall
    Plocka bär och frukt, tillåtet
    Fälla träd, otillåtet

• Konservativ
    Kjell2 skrev 2018-04-17 14:00:41 följande:
    Jakt och fisk, otillåtet och eventuellt straffbart.
    Bosätta sig, ottillåtet
    Bruka jorden, otillåtet
    Skörda rötter, gränsfall
    Plocka bär och frukt, tillåtet
    Fälla träd, otillåtet
    Det är möjligt att du har rätt även om den som gått ur samhället knappast bryr sig om vad som är lagligt.

Är det olagligt att jaga ekorrar, äta myror, möss, skalbaggar och mask?
    Han kan inte bosätta sig, han måste vara nomad.
    Fälla träd är förstås olagligt, men sly?
  • Kjell2
    Konservativ skrev 2018-04-17 14:29:16 följande:
    Det är möjligt att du har rätt även om den som gått ur samhället knappast bryr sig om vad som är lagligt.

Är det olagligt att jaga ekorrar, äta myror, möss, skalbaggar och mask?
    Han kan inte bosätta sig, han måste vara nomad.
    Fälla träd är förstås olagligt, men sly?
    Just jakt är rätt noga reglerat vem som får jaga, vad och när. Grunden är att markägaren har rättigheten.  Sen om skalbagar och mask ingår i jaktlagarna vet jag inte.

Sly - inte tillåtet. Att sen de flesta skiter i det, inklusive markägaren,  är en annan sak. 

Problemet är att i Sverige finns det ingen obebodd ödemark där du kan hålla dig dold och leva under lång tid. För eller senare kommer man bli upptäckt och få en irriterad markägare på halsen.

• Träskvatten
    Konservativ skrev 2018-04-17 13:51:19 följande:

Från jägarförbundets hemsuda ''Under 2000-talet upphörde jakt på ekorre att vara tillåten.''
    Gissar att det i princip bara är insekter som är undantagna.

Problemet är att det är slitigt att försöka överleva på insekter och lavar. Det krävs mer energi att samla ihop och bereda det än vad det ger. Så ska man hålla sig till lagen så överlever man inte särskilt länge...
  • Thereisthat

In conclusion (hittills, tråden ska självklart fortsätta):

Det är möjligt att dra sig ur samhället helt och hållet och bara leva av naturen OM...

... Man köper mark man kan bosätta sig i (vet ej om det fortfarande är tillåtet att jaga om på sin egen mark dock)

... Man inte har familj och barn

... Man säger upp alla inkomster och lever på existensminimum

Man kan också flytta till ett land med svaga myndigheter och bosätta sig i deras vildmark. Vet inte vart jag hörde det men andelen som lever i skogen i Kongo utanför statens kontroll beräknas vara över två miljoner människor. Tror jag läste det i David van Reybroucks fantastiska bok "Kongo - en historia", men är inte säker.

• Thereisthat

Det är möjligt att dra sig ur samhället helt och hållet och bara leva av naturen OM...

... Man köper mark man kan bosätta sig i (vet ej om det fortfarande är tillåtet att jaga om på sin egen mark dock)

Man kan också flytta till ett land med svaga myndigheter och bosätta sig i deras vildmark. Vet inte vart jag hörde det men andelen som lever i skogen i Kongo utanför statens kontroll beräknas vara över två miljoner människor. Tror jag läste det i David van Reybroucks fantastiska bok "Kongo - en historia", men är inte säker.

• s0me1ne
    Anonym (.) skrev 2018-04-12 23:08:52 följande:

Eftersom vi har skolplikt så skulle eventuella barn bli omhändertagna. Är det bara du själv som vuxen som vill leva på det viset går det bra. Alla hemlösa tiggare slipper skatt, tv-licens osv. Vill man inte ta del av sjukvård och andra av samhällets fördelar går det också bra. Däremot kan det väl bli lite knepigt att driva jordbruk eller jakt/fiske helt på egen hand så att du klarar att skaffa mat året runt... särskilt om du skulle råka bli sjuk eller skadad.

Detta förutsätter ju att myndigheterna vet om att barnen existerar (d.v.s de fanns vid utträdet) och att myndigheterna kan hitta dem. Meningen med att utträda är ju att de inte ska hittas. 

Fullt möjligt men svårt att genomföra lagligt som många andra sagt. Dessvärre i dagens samhälle är det enklast att genomföra i Norrlands inland, då där finns mest yta att gömma sig på och då blir ju vintern svår, den är lång och kall. Men samerna klarade det så då är det ju gångbart.

Att försvinna är faktiskt rätt lätt, det är bara att dra, efter några år kan du bli dödförklarad och då försvinner du som person. Du är icke existerande. Sen bara att bruka marken, ta hand om djuren och försöka överleva. Tufft som fan, men det går. 
  • Kjell2
    Thereisthat skrev 2018-04-17 20:55:14 följande:

Köper du mark i sverige blir du troligtvis tvungen att betala skatt. Du får inte jaga fritt på egen mark i Sverige.

Säger du upp all inkomst ligger du på noll, dvs under existensminimum.
  • Thereisthat
    Kjell2 skrev 2018-04-17 21:17:29 följande:

Köper du mark i sverige blir du troligtvis tvungen att betala skatt. Du får inte jaga fritt på egen mark i Sverige.

Säger du upp all inkomst ligger du på noll, dvs under existensminimum.

Okej. Då är det mao lättare att dra någon annan stans. Men å andra sidan, att vara kvar i Norden och vandra runt borde väl åtminstone minska risken för att bli påkommen?
  • Kjell2
    Thereisthat skrev 2018-04-17 21:58:29 följande:

Okej. Då är det mao lättare att dra någon annan stans. Men å andra sidan, att vara kvar i Norden och vandra runt borde väl åtminstone minska risken för att bli påkommen?

Vandra runt går utmärkt. Men du lär stöta på folk då och då. Mat och tak blir svårt.
  • Thereisthat
    Kjell2 skrev 2018-04-17 22:04:26 följande:

Vandra runt går utmärkt. Men du lär stöta på folk då och då. Mat och tak blir svårt.

Ja självklart är ju logistiken i det närmaste omöjlig som ensam kringresande. Men återigen är denna tråd väldigt teoretiskt lagd (mest juridisk faktiskt).

Men om jag skulle gissa så vore det "lättaste" sättet att bryta sig ur samhället helt att åka till något annat land och bosätta sig i deras vildmark. Jag vet inte hur det där med försvinnande är, men jag har läst någonstans att man kan dödförklaras efter 25 år på de anhörigas begäran. Och rent juridiskt har jag för mig att myndigheterna inte kan dödförklara en person förrän 70 år efter vederbörande rapporterats försvunnen. Var det inte så i Raul Wallenbergs fall? Han dödförklarades väl förra året efter att ha varit försvunnen i 70 år?
  • Tecum
    Thereisthat skrev 2018-04-17 20:55:14 följande:

Även om du äger marken måste du följa gällande jakttider. Så då måste man ha möjlighet att förvara kött, vilket inte är lätt utan att ha tillgång till samhällets bekvämligheter. Det är om man vill vara laglig förstås, det som vill dra sig undan samhället helt kanske inte prioriterar laglydnad...

Att vara bofast men helt utanför samhällets vetskap kan kanske gå i Kanadas eller Rysslands vildmarker, inte i Sverige. Men där är klimatet hårt med långa vintrar, då måste man vara en skicklig jägare och samlare.
Svar på tråden Går det att dra sig ur samhället helt?