• ACA9

    Billån, dumt?

    Ok
    Jag sitter i säljtankar, vill byta bil då den jag har nu är för dyr i drift och då den används som pendlarbil vill jag dra ner på kostnaderna, jag har råd att äga bilen utan problem men vill kunna komma billigare undan så jag har mer pengar över till nöjen osv.
    Bilen är värderad till ca 35.000 men ska försöka få ut 40.000 (nya sommardäck för 7.000 medkommer alltså då)
    Om jag får det jag begär och lånar lite av mig själv så vill jag lägga minst 50.000 i handpenning.
    Bilarna jag kollar på ligger mellan 100-120.000, dvs att jag ska ta ett lån på ca 50-70.000.
    Vet att alla bilköp är "dumma" men är det dumt att ta ett lån på låt säga 70.000 för att köpa en ny bil?
    Vill tillägga att jag bor hemma med låga kostnader just nu men planerar att eventuellt flytta om ett tag. Har även ett fast jobb med stabil lön.
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Billån, dumt?
  • Kjell2
    ACA9 skrev 2018-04-14 11:27:27 följande:

    ok
    Får fundera vidare, tack för svar


    Om du amorterar långsammare än värdeminskningen kan du hamna i den sura situationen att du måste göra dig av med bilen och ändå har lån kvar.
  • Hermioney
    ACA9 skrev 2018-04-14 10:31:03 följande:

    Ok

    Jag sitter i säljtankar, vill byta bil då den jag har nu är för dyr i drift och då den används som pendlarbil vill jag dra ner på kostnaderna, jag har råd att äga bilen utan problem men vill kunna komma billigare undan så jag har mer pengar över till nöjen osv.

    Bilen är värderad till ca 35.000 men ska försöka få ut 40.000 (nya sommardäck för 7.000 medkommer alltså då)

    Om jag får det jag begär och lånar lite av mig själv så vill jag lägga minst 50.000 i handpenning.

    Bilarna jag kollar på ligger mellan 100-120.000, dvs att jag ska ta ett lån på ca 50-70.000.

    Vet att alla bilköp är "dumma" men är det dumt att ta ett lån på låt säga 70.000 för att köpa en ny bil?

    Vill tillägga att jag bor hemma med låga kostnader just nu men planerar att eventuellt flytta om ett tag. Har även ett fast jobb med stabil lön.

    Tack på förhand


    Om din bil är värd 35.000 är det ju bara att byta till en i samma prisklass som drar mindre. Varför skuldsätta sig för en BIL?
  • MrsAJ88
    Noname00 skrev 2018-04-14 11:27:52 följande:

    Jag hade inte tagit och köpt en kontant så länge utlåningsräntan är låg och avkastningen av en pengar är högre än utlåningsräntan.


    Fast räntan på många billån är ju inte jättelåg, och det är alltid svårt att garantera en viss avkastning. Men med det resonemanget kanske du lånar till mat, kläder och resor också? Så kan du investera alla dina pengar och få än mer avkastning?
  • Noname00
    MrsAJ88 skrev 2018-04-14 22:30:27 följande:
    Fast räntan på många billån är ju inte jättelåg, och det är alltid svårt att garantera en viss avkastning. Men med det resonemanget kanske du lånar till mat, kläder och resor också? Så kan du investera alla dina pengar och få än mer avkastning?
    Nej, det gör jag inte.
    Men billån ja.
  • Aktieviking

    Ja, det är väl egentligen dumt att låna till att köpa en bil. Men ser man det som en ren utgift (alltså förlustaffär) och har ordnad ekonomi så är det inga problem. Jag tycker att frågan är mest intressant i förhållande till alternativen som finns. 

    Jag tog själv ett billån på över 300 000kr ganska nyligen. Detta för att jag bestämt skulle ha en ny bil oavsett, men enkelt kan investera pengarna till betydligt högre ränta än vad jag betalar för lånet. Därmed hade jag förlorat potentiell avkastning genom att slänga ut för mycket pengar på bilen direkt, då jag kan stoppa mellanskillnaden i fickan så att säga. 

    Dock ska det tilläggas att jag enkelt kan lösa lånet vid behov ifall räntorna sticker iväg. Ifall du kan göra något liknande så skulle jag rekommendera lånet, men annars är det nog bäst att köpa en bil som du kan lösa kontant. 


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • Noname00
    Iarwain skrev 2018-04-28 19:30:23 följande:

    Bil är en konsumtionsvara.
    Det ska mycket till innan jag lånar till konsumtion..


    Så om du köpte en bil idag för 300 000kr så skulle du betala den kontant istället för att låna till dagens låga ränta?
  • Hermioney
    Noname00 skrev 2018-04-29 10:27:39 följande:

    Så om du köpte en bil idag för 300 000kr så skulle du betala den kontant istället för att låna till dagens låga ränta?


    Självklart köper man kontant om man har pengar. Varför ska man skänka bort flera tusen i ränta?
  • Iarwain
    Noname00 skrev 2018-04-29 10:27:39 följande:
    Så om du köpte en bil idag för 300 000kr så skulle du betala den kontant istället för att låna till dagens låga ränta?
    Jag skulle inte köpa en bil för 300 000 Kr

    Jag skulle inte ta ett billån för att köpa en bil.

    Jag skulle köpa bil för pengar som ryms inom mitt bolån.
  • Noname00
    Hermioney skrev 2018-04-29 10:35:40 följande:
    Självklart köper man kontant om man har pengar. Varför ska man skänka bort flera tusen i ränta?
    Hur menar du skänka bort flera tusen i ränta?
  • Iarwain
    Noname00 skrev 2018-04-29 11:58:24 följande:
    Hur menar du skänka bort flera tusen i ränta?
    Jag vet att frågan inte är riktad till mig men...

    Jag anser inte att det är att "slänga bort", men här kommer ett räkneexempel:

    Jag har dålig koll på räntan för billån, men en ränta på 5% verkar normalt. (och enkelt att räkna på)
    Lån 300 000 med en ränta på 5%  ränta över 5 år ger ungefär 38 000 i ränte-kostnader.

    Då kan man samtidigt investera de 300 000 man sparat ihop.
    Det skulle kräva 4% utväxling på sparat kapital.

    Sedan får man bedöma den riskjusterade avkastningen för att ta ett beslut, baserat på sin egen inställning till risk.
    4% krävd avkastning ger för hör risk för mig för att spendera på konsumtion.
  • Eliaserik99

    Om billån är smart eller dumt är väl upp till en själv att avgöra. Blir du glad av att ha en fin bil och känner att du har råd med det så är de ju inte ett dumt val! 


    Men som någon tidigare skrev gäller det att betala av lånet i samma takt som bilen förlorar sitt värde om du ska ta ett "regelriktigt" billån. Annars finns ju andra alternativ som blancolån som är till för köp av bil. 

    Bäst är väl egentligen att gå till någon låneförmedlare eftersom du då får erbjudande från fler banker samtidigt men det tas bara en UC. Så slipper man smutsa ner sin kreditvärdighet i onödan. 

    Om du tar ett blancolån behöver du inte oroa dig av att bilen tappar sitt värde eftersom de är ett lån utan säkerhet :) 


    Ha de så kult
Svar på tråden Billån, dumt?