Anonym (ts) skrev 2018-04-21 20:36:34 följande:
Grejen är ju den att först gjorde han en anmälan till soc, sen kom han med krav att hon ska bo mest hos honom tills den är utredd och klar, om jag inte går med på det så stämmer han mig på vårdnaden.
Hans anledning? Jo dottern har gnällt om mig och han får det att verka 10 ggr värre än vad det är.. Jag kan tydligen inte ta hand om dottern osv.
Vill inte gå in på detaljer vad anmälan handlar om men det är inget missbruk, misshandel eller sexuellt utnyttjande, det som vissa har nämnt i tråden kan göra att jag förlorar vårdnaden.
Känns bara som att han förstorar upp små saker i något desperat försök att få vårdnaden så att han kan flytta..
Jag har inte fått någon tid för möte på soc än. Men vet inte hur mycket jag bör nämna om mina misstankar. Då jag inte vill att hela utredningen ska bli någon slags pajkastning..
Jag tycker du ska berätta som det är. Antar du har meddelanden sparade om hans flytt avsikter?! Dom tar du med och visar. Var saklig, och ställ dom frågor som får social tanterna att fundera efter (för inte alla kan tänka..). Typ "varför gör han den här anmälan efter att allt fungerat bra i 8 år? Och varför får jag meddelanden om att han vill flytta utomlands samtidigt som han soc anmäler mig? Om han var så extremt oroad, hur kommer det sig att han inte agerar hårdare för att få dottern till sig direkt, utan snällt kan föra henne tillbaka till "grymma mig" i väntan på utredningar". Du vet, sådana frågor som får en tänka till lite.
Var även klar med att du inte vill det ska bli någon pajkastning, men samtidigt kan du inte riskera att han tar dottern och flyttar utomlands.
Och kom ihåg, det är inte socialen som har sista ordet om hur vårdnaden om dottern ska fördelas. Det är tingsrätten. Där brukar dom tänka lite mer. Och mycket ska det till för att någon som har vårdnaden ska förlora den. Det krävs att man är riktigt missanpassad som förälder ,pga orsakerna som räknats upp ovan.