• evelinanilsson

Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?

Hej!

Jag och min sambo väntar vårt första barn i juni.

Vi ska få en liten flicka och vi ser verkligen fram emot detta.

Vi har varit tillsammans i 8år och har en väldigt bra och stark relation. Vi pratar ofta om hur vi mår och om det är något som tynger oss. Samlivet är bra (lite mindre nu under senare delen av graviditeten, så vi myser på andra sätt istället).

Men jag undrar hur vi kan vårda vårt förhållande efter att vi fått barn så att vi inte tappar bort varandra?

Finns det något vi bör göra/prata om nu innan bebisen kommer?

Förstår att det inte kommer bli detsamma som nu, men vill inte tappa bort oss och skapa distans pga trötthet och irritation (som jag förstått en nyfödd kan medföra). Allt kommer ju kretsa kring vårt barn men mitt i detta tycker jag det är viktigt att vi även tar hand om varandra.

Verkligen tacksam för alla svar och tips ni har!

• Svar på tråden Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?
  • Fennyxx

Det går ju inte att veta hur allt kommer bli, men personligen tror jag att det är bra om ni ger er båda möjlighet att må bra, det underlättar. Utnyttja att båda kan vara hemma samtidigt en månad till exempel. Fokus kommer ju vara bebisen, förhållandet blomstrar nog sällan, ju mer framför allt han inser det desto större chans att undvika att man börjar hata varandra.

Svar på tråden Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?