evelinanilsson skrev 2018-04-15 21:52:19 följande:
Kan vara bra att veta, bör nog prata med min sambo om detta så vi stället in oss på det och inte har för höga krav kring sex.
Tack för att ni delar med er!
Tror detta lätt kan leda till besvikelse och frustration om vi inte förstår att vi inte kommer gå tillbaka till "hur det var innan" på ett tag.
Båda känner lite frustration redan nu att vi inte har så mycket sex. Båda är sugna men när vi väl kommer dit så känner jag mig väldigt klumpig och osexig och han är lite rädd för att skada mig och barnet, även om han säger att han vet att han egentligen inte gör det.
Vill bara säga att jag inte märkte av någon dämpad sexlust efter förlossning och under amningen. Vi bestämde oss för att schemalägga sex 1 gång i veckan, på lördagen, och för oss har det funkat.
Man är såklart inte tvingad till det men jag märkte att om jag mentalt var inställd på att det är sex på lördag som gällde så kom även lusten. Numera, 5 månader efter förlossningen har vi sex 1-3 ggr per vecka.
Jag och min sambo pratar väldigt mycket om både förväntningar och hur vi mår. Innan barnet kom diskuterade vi hushållssysslor och kom fram till att det som den föräldraledige har hunnit/ orkat göra under dagen är ren bonus och inget som förväntas av den andre. Vi har anlitat städhjälp och delar 50/50 med resten. Vi har sänkt standarden för hur undanplockat vi vill ha och prioriterar hellre mystid med familjen än att tvätten är vikt och undanplockad.
Som någon annan sa, lägg dig inte i när pappan har barnet. Jag gjorde det misstaget i början och det resulterade i en osäker pappa (i början bara). Jag hade inte ens rätt utan det var min hysteriska överbeskyddarinstinkt som tog över. Jag har bitit mig i läppen många gånger och insett att hans sätt är lika bra, bara annorlunda.
Nu har jag precis slutat amma och då funkar det för oss att schemalägga egentid. På helgen får vi lika många timmar ledigt där den andra inte ska störa om det inte är något riktigt riktigt viktigt. Men det är bara möjligt efter att du slutat amma (om du nu ska amma). Jag slutade för att jag inte klarade av det psykiskt.