• evelinanilsson

Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?

Hej!

Jag och min sambo väntar vårt första barn i juni.

Vi ska få en liten flicka och vi ser verkligen fram emot detta.

Vi har varit tillsammans i 8år och har en väldigt bra och stark relation. Vi pratar ofta om hur vi mår och om det är något som tynger oss. Samlivet är bra (lite mindre nu under senare delen av graviditeten, så vi myser på andra sätt istället).

Men jag undrar hur vi kan vårda vårt förhållande efter att vi fått barn så att vi inte tappar bort varandra?

Finns det något vi bör göra/prata om nu innan bebisen kommer?

Förstår att det inte kommer bli detsamma som nu, men vill inte tappa bort oss och skapa distans pga trötthet och irritation (som jag förstått en nyfödd kan medföra). Allt kommer ju kretsa kring vårt barn men mitt i detta tycker jag det är viktigt att vi även tar hand om varandra.

Verkligen tacksam för alla svar och tips ni har!

• Svar på tråden Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?
  • Anonym (L)

För oss har graviditeten varit större påfrestning, än sedan när barnet kommit. När jag väntade dottern var jag mycket upp och mycket ner. Denna graviditet (barn nr 4) har jag varit mera stabil. Efter de första veckorna efter babyn fötts har vårt sexliv återgott mer eller mindre till det normala. Det vi varit nog med är att ta oss tid och sätta oss ner med varandra tex i soffan och hålla lite handen samt byta några ord så fort vi haft någon minut. (Jag hade två barn från tidigare, så det har verkligen varit att prioritera tid till oss också)

Jag vet att min sambo tyckt att jag varit en bra mamma redan före vi fick vårt första gemensamma barn. Jag har varit noga och berömma honom i papparollen, inför honom men också inför andra (släktingar) när jag tyckt han gjort något bra (samma med gäller hans bonuspapparoll med mina två barn från tidigare). Jag har sett på honom att han uppskattat dessa värmande ord.

Egen tid, tror jag också är viktigt. Någon stund ibland, när man får göra precis det man själv önskar och behöver.

Lycka till! Allt kommer säkert gå jätte bra för er :)

• Fjäril kär

Prata om vad som ingår i ordet "föräldraledig".

Otroligt lätt att det blir missförstånd och besvikelse om ni inte är överens om vad som ska göras av den som är hemma och vad som krävs hemma av den som jobbar.

Viktigt att ni är överens om hur barn och hem ska fördelas när det är dags för dagis och ni båda ska jobba.

Planera ledigheten så det finns dagar kvar tills inskolning på dagis.

• Anonym (Schemalägg)
    evelinanilsson skrev 2018-04-15 21:52:19 följande:

Kan vara bra att veta, bör nog prata med min sambo om detta så vi stället in oss på det och inte har för höga krav kring sex.

Tack för att ni delar med er!

Tror detta lätt kan leda till besvikelse och frustration om vi inte förstår att vi inte kommer gå tillbaka till "hur det var innan" på ett tag.

Båda känner lite frustration redan nu att vi inte har så mycket sex. Båda är sugna men när vi väl kommer dit så känner jag mig väldigt klumpig och osexig och han är lite rädd för att skada mig och barnet, även om han säger att han vet att han egentligen inte gör det.

Vill bara säga att jag inte märkte av någon dämpad sexlust efter förlossning och under amningen. Vi bestämde oss för att schemalägga sex 1 gång i veckan, på lördagen, och för oss har det funkat.

Man är såklart inte tvingad till det men jag märkte att om jag mentalt var inställd på att det är sex på lördag som gällde så kom även lusten. Numera, 5 månader efter förlossningen har vi sex 1-3 ggr per vecka.

Jag och min sambo pratar väldigt mycket om både förväntningar och hur vi mår. Innan barnet kom diskuterade vi hushållssysslor och kom fram till att det som den föräldraledige har hunnit/ orkat göra under dagen är ren bonus och inget som förväntas av den andre. Vi har anlitat städhjälp och delar 50/50 med resten. Vi har sänkt standarden för hur undanplockat vi vill ha och prioriterar hellre mystid med familjen än att tvätten är vikt och undanplockad.

Som någon annan sa, lägg dig inte i när pappan har barnet. Jag gjorde det misstaget i början och det resulterade i en osäker pappa (i början bara). Jag hade inte ens rätt utan det var min hysteriska överbeskyddarinstinkt som tog över. Jag har bitit mig i läppen många gånger och insett att hans sätt är lika bra, bara annorlunda.

Nu har jag precis slutat amma och då funkar det för oss att schemalägga egentid. På helgen får vi lika många timmar ledigt där den andra inte ska störa om det inte är något riktigt riktigt viktigt. Men det är bara möjligt efter att du slutat amma (om du nu ska amma). Jag slutade för att jag inte klarade av det psykiskt.
  • Anonym (MS)
    Anonym (Schemalägg) skrev 2018-04-16 10:21:54 följande:
    Vill bara säga att jag inte märkte av någon dämpad sexlust efter förlossning och under amningen. Vi bestämde oss för att schemalägga sex 1 gång i veckan, på lördagen, och för oss har det funkat.

Man är såklart inte tvingad till det men jag märkte att om jag mentalt var inställd på att det är sex på lördag som gällde så kom även lusten. Numera, 5 månader efter förlossningen har vi sex 1-3 ggr per vecka.
    Såklart kan kvinnor påverkas i olika grad, men man vet ju att generellt så minskar sexlusten (och möjligheten att själv bli våt) rätt signifikant. Det betyder inte alla, men majoriteten. Då är det ju bättre att förbereda sig på det och prata om hur man hanterar det, så kan det få bli en trevlig överraskning om det visar sig att man inte påverkades särskilt ändå. 

Kritiserar alltså inte ert upplägg, man ska göra så som funkar! :) Men menar bara som råd till ts helt enkelt, för många spelar det ingen roll hur mentalt inställd man är på sex under amningstiden, utan det har så mycket med hormoner och göra.
  • Anonym (Schemalägg)
    Anonym (MS) skrev 2018-04-16 10:55:37 följande:

Såklart kan kvinnor påverkas i olika grad, men man vet ju att generellt så minskar sexlusten (och möjligheten att själv bli våt) rätt signifikant. Det betyder inte alla, men majoriteten. Då är det ju bättre att förbereda sig på det och prata om hur man hanterar det, så kan det få bli en trevlig överraskning om det visar sig att man inte påverkades särskilt ändå. 

Kritiserar alltså inte ert upplägg, man ska göra så som funkar! :) Men menar bara som råd till ts helt enkelt, för många spelar det ingen roll hur mentalt inställd man är på sex under amningstiden, utan det har så mycket med hormoner och göra.

Absolut är det olika och jag som person tycker att man kan vara inställd på att det kan bli lite vad som. Anledningen att jag skrev om det positiva är att efter att ha läst på FL innan min förlossning trodde att domedagen var kommen. Att vi inte skulle orka något, ungen skulle vägra egen säng och förhållandet skulle gå käpprätt åt skogen. Nu blev allt tvärt om och mycket bättre.

Men du har såklart rätt att det mentala inte kan ändra förmågan att bli våt eller förmågan att bli kåt utan om man har den förmågan så kan det mentala, att ställa sig in på det, göra att tröttheten i alla fall inte påverkar lusten.
  • jennie08

Åh det där är ju så olika. Vi ställde in oss på att vi helt enkelt fick sätta relationen åt sidan ett tag och lära känna lilla bebben och lära oss leva vårt nya liv. Sex var väl inget superviktigt för oss men det kom igång av sig självt när vi var redo. Tog bara någon månad ;)

Det vi däremot tyckte var viktigt var att stötta varandra, avlösa varandra och vara fysiskt nära - kramas och pussas.

Vår kärlek blev nästan automatiskt starkare till varandra när vi delade det viktigaste i vårt liv.

• fjanten

Ville bara nämna att min sexlust inte minskat det minsta efter något av barnen, så det måste ju inte bli så (men det är bra att vara förberedd på att det KAN bli så). Vi har varit på't igen som vanligt efter någon vecka.

• fjanten
    Anonym (MS) skrev 2018-04-16 10:55:37 följande:

Det där är ju i och för sig en sanning med modifikation, att majoriteten får minskad sexlust och får problem med våtheten. Amningen påverkas främst av två hormoner, ökat oxytocin (för utdrivningsreflexen) och minskad mängd östrogen (i varierade nivåer - vissa får ju tillbaka ägglossning och mens typ omedelbart, och då är inte nivåerna så låga). Minskad sexlust har ingen DIREKT sammankoppling till något av detta. Om oxytocin frisätts (vilket det ofta gör vid orgasmer exempelvis) kan mjölken börja spruta, inte så sexigt kanske, men det är ungefär på den nivån som det hormonet är med och påverkar. Minskade nivåer av östrogen kan göra en torrare i slemhinnorna, men finns lusten där så finns ju glidmedel.

Sedan har jag full förståelse för att många kvinnor (och män!) har sexet väääldigt långt ner på prio-listan efter att man fått en bebis, men det är ju inte främst av fysiska orsaker (efter man läkt från förlossningen).
  • Anonym (jj)

Vårt förhållande tog slut när vi fick barn.

Sexet försvann. Jag var beredd på att det skulle bli mindre sex och tjatade inte om det utan lät henne ta initiativ när hon kände sig redo. Det tog 1 år.  Det gjorde att vi gled isär något och försämrade relationen. Innan vi fick barn hade vi sex varje dag så jag kände mig som en spermadonator som gjort sitt. Kan tycka att en avsugning nån gång ibland inte borde vara omöjligt att få till.

Respekten försvann. Jag som pappa blev ständigt kritiserad och tillrättavisad när jag gjorde något med barnet. Jag kände att jag inte var betrodd att sköta något med barnet utan övervakning, så även om jag inte fick någon kommentar kände jag ändå alltid att det låg en tillrättavisning i luften vilket gjorde att jag inte kunde slappna av. Det blev ojämställt och jag kände mig underordnad.

Jag var pappaledig i ett halvår och hanterade det bra, men när barnet blev lite större ville mamman inte att jag skulle bara ensam med barnet eftersom hon var rädd att jag skulle utsätta barnet för sexuella övergrepp. Det blev spiken i kistan.

• Anonym (Johanna)

Använd barnvakt!

Att låta närmaste familjen tidigt knyta an till barnet kommer göra vardagen så mycket lättare och underlättar ert förhållande.

Låt mormor ta bebis ett par timmar här och där gör att ni får chansen att sova ut , göra ärenden, käka en pizza på lokala pizzerian , duscha eller ha sex etc.. Effektivt sätt att andas, hämta ork och få chansen att vara vuxen. (min svärmor fick äran att gå promenad med barnvagnen två timmar två gånger i veckan medan jag var på körskolan och tog körkort, körde halkbanan när sonen var 8 veckor)

En annan viktig sak som tydligen är tabu att nämna men som faktiskt är viktigt: Håll hygienen och var fräsch. Det finns inget mer förödande för förhållandet än att sunka ner sig med stripigt hår och sambons uttöjda gympabrallor dagarna i ända hur bekvämt och mysigt det än må vara.

• Anonym (MS)
    Anonym (jj) skrev 2018-04-16 22:18:35 följande:

Vårt förhållande tog slut när vi fick barn.

Sexet försvann. Jag var beredd på att det skulle bli mindre sex och tjatade inte om det utan lät henne ta initiativ när hon kände sig redo. Det tog 1 år.  Det gjorde att vi gled isär något och försämrade relationen. Innan vi fick barn hade vi sex varje dag så jag kände mig som en spermadonator som gjort sitt. Kan tycka att en avsugning nån gång ibland inte borde vara omöjligt att få till.

Respekten försvann. Jag som pappa blev ständigt kritiserad och tillrättavisad när jag gjorde något med barnet. Jag kände att jag inte var betrodd att sköta något med barnet utan övervakning, så även om jag inte fick någon kommentar kände jag ändå alltid att det låg en tillrättavisning i luften vilket gjorde att jag inte kunde slappna av. Det blev ojämställt och jag kände mig underordnad.

Jag var pappaledig i ett halvår och hanterade det bra, men när barnet blev lite större ville mamman inte att jag skulle bara ensam med barnet eftersom hon var rädd att jag skulle utsätta barnet för sexuella övergrepp. Det blev spiken i kistan.

Du tyckte det här var ett bra råd till ts hur? Beklagligt för dig förstås, men oftast går det ju inte tills så. Vad är lärdomen ts ska dra tycker du?
  • Anonym (What??)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-04-16 22:53:17 följande:

En annan viktig sak som tydligen är tabu att nämna men som faktiskt är viktigt: Håll hygienen och var fräsch. Det finns inget mer förödande för förhållandet än att sunka ner sig med stripigt hår och sambons uttöjda gympabrallor dagarna i ända hur bekvämt och mysigt det än må vara.

Eeeh? Det behöver inte vara det MINSTA viktigt. Vi är många som har förhållanden som inte går i graven för att den nyförlösta, ammande, sömnberövade kvinnan "sunkar ner sig" genom att göra det som är mest bekvämt. Jisses, vilken människosyn. :-O
  • Anonym (What??)
    evelinanilsson skrev 2018-04-15 21:08:34 följande:

Hej!

Jag och min sambo väntar vårt första barn i juni.

Vi ska få en liten flicka och vi ser verkligen fram emot detta.

Vi har varit tillsammans i 8år och har en väldigt bra och stark relation. Vi pratar ofta om hur vi mår och om det är något som tynger oss. Samlivet är bra (lite mindre nu under senare delen av graviditeten, så vi myser på andra sätt istället).

Men jag undrar hur vi kan vårda vårt förhållande efter att vi fått barn så att vi inte tappar bort varandra?

Finns det något vi bör göra/prata om nu innan bebisen kommer?

Förstår att det inte kommer bli detsamma som nu, men vill inte tappa bort oss och skapa distans pga trötthet och irritation (som jag förstått en nyfödd kan medföra). Allt kommer ju kretsa kring vårt barn men mitt i detta tycker jag det är viktigt att vi även tar hand om varandra.

Verkligen tacksam för alla svar och tips ni har!

Jag håller med flera om att det är bra att förbereda sig på att sex kanske inte är prio 1. Själv tillhör jag de aom tappar sexlusten totalt under amningsperioden, så vi hade absolut noll sex på ett år efter förlossningen med förata barnet (och där räknas även oralsex, som för mig är precis lika mycket sex som någon annan ställning).

Vår relation tog ingen som helst akada av detta, men alla "tips" av typen om att "ställa upp" nån gång i veckan "för att komma igång" på forum som det här höll på att stressa ihjäl mig mitt i hormonkaoset och vaknätterna. Som tur är har jag och maken en bra kommunikation och han var (såklart!) helt chill med att jag inte hade lust och ville naturligtvis inte vara med på något husfridssexande där jag egentligen inte hade lust.

Så var det för oss. Det kan vara bra att veta att det KAN bli så.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (What??) skrev 2018-04-17 11:43:52 följande:

Eeeh? Det behöver inte vara det MINSTA viktigt. Vi är många som har förhållanden som inte går i graven för att den nyförlösta, ammande, sömnberövade kvinnan "sunkar ner sig" genom att göra det som är mest bekvämt. Jisses, vilken människosyn. :-O

Visste att det var tabu att skriva så.. Jag menar inte att det ska vara ytlig sexighet eller så utan att faktiskt bry sig om att ta hand om sin personliga hygien. Finns många (däribland jag) mammor som liksom "glömmer" det där med att duscha och ha något annat på sig än pyjamas.

Ville min man kramas och gosa i soffan på kvällen var det inte trevligt för honom att ständigt mötas av flottigt hår och svettiga armhålor. Hur mycket han än älskar mig gick hans gräns nånstans. Han undrade givetvis lite oroligt hur det var hemma på dagarna om jag inte ens kunde duscha. Var vårt barn så jobbigt? Var jag deprimerad?

Vår dotter var en ängel men jag glömde bort att prioritera min egen hygien och det gick ut över vårt förhållande.
  • Anonym (What??)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-04-17 13:14:26 följande:

Visste att det var tabu att skriva så.. Jag menar inte att det ska vara ytlig sexighet eller så utan att faktiskt bry sig om att ta hand om sin personliga hygien. Finns många (däribland jag) mammor som liksom "glömmer" det där med att duscha och ha något annat på sig än pyjamas.

Ville min man kramas och gosa i soffan på kvällen var det inte trevligt för honom att ständigt mötas av flottigt hår och svettiga armhålor. Hur mycket han än älskar mig gick hans gräns nånstans. Han undrade givetvis lite oroligt hur det var hemma på dagarna om jag inte ens kunde duscha. Var vårt barn så jobbigt? Var jag deprimerad?

Vår dotter var en ängel men jag glömde bort att prioritera min egen hygien och det gick ut över vårt förhållande.

Tabu är det väl absolut inte, däremot låter det väldigt ytligt och är ingenting jag kan relatera till för fem öre Min karl struntade 100% i om jag var "sunkig" på kvällen efter att ha tagit hand om en helammande bebis hela dagen. Om en sån liten grej "går ut över förhållandet" så låter det inte som en typ av förhållande jag personligen skulle vilja vara i.
Svar på tråden Hur tar vi hand om förhållandet med en nyfödd?