Vår 6åring är likadan. Han vill heller inte leka hemma hos någon kompis utan att någon av oss föräldrar är med. Det börjar kännas jobbigt nu och ibland undrar jag om det någonsin kommer gå över.
Anonym (Nej) skrev 2018-04-18 10:00:15 följande:
Jag hade aldrig stannat med min 7 åring på kalas. Jag hade sagt att antingen är han där själv de få timmar det gäller eller så får han stanna hemma. Jag har varken tid eller lust att sitta i två timmar och vänta. På sin höjd till 5 år hade jag kunnat stanna, om barnet nu verkligen ville det. Till och med min 3 åring stannar själv på kalas.
En 7 åring går ju i skolan och har väl varit hemma och lekt hos kompisar förut? Inte är väl mamma och pappa med då?
Det är lätt att tänka som dig om det faktiskt fungerar. Om ditt barn hade vägrat och därmed aldrig gått på kalas eller lekt med en kompis, tror du att du hade tänkt likadant då? Jag som är förälder till ett oroligt och blygt barn känner att jag behöver pusha honom att komma iväg alls för skulle jag ge han valet så skulle han helst bara stanna hemma och undvika allt som han tycker är jobbigt.
emmwr skrev 2018-04-18 21:32:34 följande:
Jag har en idé som en flickas föräldrar gjorde när min dotter hade kalas (5 år). Visserligen yngre men i hennes förskola är standard att föräldrar inte är med.
Iaf... den här flickan är också lite blyg och försiktig hade aldrig varit hemma hos. Hennes mamma lämnade flickan 10-15min innan kalaset skulle börja. Då hann flicka vänja sig vid situationen utan att det var andra barn där. Hon kunde börja leka lite med min dotter bara de två en lite stund. Allt gick jättebra, flickan hade kul och klarade det galant :)
Jag tror att det skulle kunna vara något att prova. Det är inte konstigt att barnen blir osäkra när det dyker upp tio andra barn i dörröppningen när de kommer. Bäst att vara först :)
Det här kan nog vara en bra idé att prova. Det funkar i en del andra situationer med min son att någon av oss bara är med i inledningsfasen tills han kommer igång. Vi har däremot inte lyckats med det vid något barnkalas.