När får/kan man gå vidare?
Tjenare!
Det har nu gått 1 månad sedan jag och min f.d. pojkvän gjort slut. Vi var tillsammans i lite mer än 4 år (bodde ihop i 2 år) och hade det jättebra tillsammans, men eftersom vi började studera på olika universitet efter gymnasiet för snart 1 år sedan så blev vår samborelation en distansrelation. Det var jobbigt att på bara någon vecka att gå ifrån att vara sambo till att träffas nån dag var 5:e vecka.
Vår kommunikation var dålig enda från starten av distansförhållandet, och vi pratade om det samt vi försökte göra åtgärder för att få det att funka bättre. Men efter bara någon vecka var vi tillbaka i samma dåliga kommunikationsspår igen.
Redan vid jul pratade jag om att jag tyckte att vi skulle behöva ett break, eftersom det var mentalt jobbigt, det kände inte som att vi brydde oss om varandra lika mycket etc. Men vi bestämde oss för att fortsätta vara tillsammans iallafall utan ett avbrott.
Men för en månad sen så gjorde vi slut på riktigt. Det var jag som tog initiativet men han höll med mitt beslut för att han hade också insett att det inte funkade. Han sa också att jag var modig som gjorde slut, och att om jag inte hade gjort det så skulle han ha gjort det såsmåningom. Vi bestämde oss för att vara kompisar eftersom vi inte är arga på varandra eller så. Vi sa att det kanske skulle kunna funka i framtiden då vi båda är klar med studierna (om ca 3 år).
Nu till min fråga:
Det känns som att jag är skyldig mitt ex något, eftersom vi sa att vi kanske kan funka igen om några år. Betyder det att jag inte kan vara med någon annan under den tiden? Och om jag kan det, hur länge måste jag vänta innan jag kan börja umgås med en annan person på ett personligt och intimt sätt?