• Annita

"Gympaprov" i sexan?!

Skulle vilja veta hur det ser ut i era barns skolor. Mitt barn har haft totalt tre skriftliga prov i ämnet Idrott och hälsa, under sjätte klass. Proven verkar spela in ganska mycket i vilket betyg som kommer att ges.

Ämnet SKA ju vara även teoretiskt enligt läroplanen. Men detta känns väldigt överdrivet! Eller...?

• Svar på tråden "Gympaprov" i sexan?!
  • Anonym (över)
    Annita skrev 2018-04-17 16:46:04 följande:

Skulle vilja veta hur det ser ut i era barns skolor. Mitt barn har haft totalt tre skriftliga prov i ämnet Idrott och hälsa, under sjätte klass. Proven verkar spela in ganska mycket i vilket betyg som kommer att ges.

Ämnet SKA ju vara även teoretiskt enligt läroplanen. Men detta känns väldigt överdrivet! Eller...?

Ungefär samma. Tycker det verkar väldigt rimligt. Vad är det du tycker är överdrivet?
  • Glinda från Oz

Jag tycker också det verkar hysteriskt och inte alls vad ämnet borde gå ut på.

• Annita
    Anonym (över) skrev 2018-04-17 16:59:25 följande:
    Ungefär samma. Tycker det verkar väldigt rimligt. Vad är det du tycker är överdrivet?
    Det är väl delvis ovanan, kanske, att det är något nytt för mig som är äldre att ha teoretiskt prov i ett praktiskt ämne. Och motsvarande finns ju inte inom slöjd, bild och musik.

Men de här idrottsproven har varit väldigt svåra - tycker jag.Exempelvis har de handlat om att kunna förklara skillnaden mellan aerob och anaerob träning. Ganska avancerat tyckte jag. I synnerhet när läraren inte haft tid att förklara de olika begreppen på lektionstid.

De har rätt och slätt fått ett häfte med hem, och sen har det kommit uppgifter på provet som tex gått ut på att utifrån det man lärt sig (i häftet, inte av läraren) göra ett träningsprogram för en man i femtioårsåldern som behöver komma i form. För att ge ett exempel. 

Jag tänker själv att det skulle vara svårt att som idrottslärare plötsligt behöva utforma teoretiska prov, och dessutom undervisa på ett pedagogiskt sätt inför dessa prov, och bedöma dem korrekt. Antagligen blev man idrottslärare för att man gillade att inspirera barn till rörelse på olika sätt. Nu ska eleverna hinna klara alla olika moment - bollsport, dans, simning, orientering, friidrott, skidåkning - och dessutom ska läraren klämma in teoretiska pass för att förbereda på de skriftliga proven.

Det kanske är mitt barns lärare som bara inte klarat att göra avvägningar mellan de olika momenten...? 
  • Anonym (M)
    Annita skrev 2018-04-17 17:19:35 följande:
    Det är väl delvis ovanan, kanske, att det är något nytt för mig som är äldre att ha teoretiskt prov i ett praktiskt ämne. Och motsvarande finns ju inte inom slöjd, bild och musik.

Men de här idrottsproven har varit väldigt svåra - tycker jag.Exempelvis har de handlat om att kunna förklara skillnaden mellan aerob och anaerob träning. Ganska avancerat tyckte jag. I synnerhet när läraren inte haft tid att förklara de olika begreppen på lektionstid.

De har rätt och slätt fått ett häfte med hem, och sen har det kommit uppgifter på provet som tex gått ut på att utifrån det man lärt sig (i häftet, inte av läraren) göra ett träningsprogram för en man i femtioårsåldern som behöver komma i form. För att ge ett exempel. 

Jag tänker själv att det skulle vara svårt att som idrottslärare plötsligt behöva utforma teoretiska prov, och dessutom undervisa på ett pedagogiskt sätt inför dessa prov, och bedöma dem korrekt. Antagligen blev man idrottslärare för att man gillade att inspirera barn till rörelse på olika sätt. Nu ska eleverna hinna klara alla olika moment - bollsport, dans, simning, orientering, friidrott, skidåkning - och dessutom ska läraren klämma in teoretiska pass för att förbereda på de skriftliga proven.

Det kanske är mitt barns lärare som bara inte klarat att göra avvägningar mellan de olika momenten...? 
    När jag gick i 6:an (är 26 år nu) så fick några slags teoretiska prov i slöjd, musik och bild också. Kunna olika begrepp, säkerthetsrutiner (slöjd), historia anknytet till ämnet m.m. Och idrott förstås. Så det har funnits sen min tid i grundskolan iallafall.

Det du skriver var med på provet låter inte för avancerat tycker jag, sådant vi testades på med. Däremot måste ju eleverna förstås fått tillräcklig med undervisning om det, har de inte det så är det ju där man får börja. Att mer tid måste ges till sådant. Iallafall i 6:e klass, när de är lite äldre kan man ju kanske förvänta sig att de ska läsa häftet och förstå på egen hand.

Idrottslärare har ju även de gått igenom lärarutbildning (eller ska iallafall ha gjort det) och är ju således vana med den teroetiska biten också. Är ju mer för oss som inte studerat det som det verkar finnas en krock för att vi tänker på idrott som något såpass praktiskt mestadels.
  • Anonym (Z)

Alltså hen är ju lärare i mer än bara idrott, ämneslärare är utbildade i minst två ämnen och lärarutbildningen och vfu består av att planera och genomföra undervisning i alla sina ämnen. Många idrottslärare undervisar även i sina andra ämnen.
  • Anonym (Mini)

Mitt barn i sexan har haft ett skriftligt prov, två inlämningsuppgifter (stora) och ett praktiskt prov i gymnastik. Jag kan tycka det är både synd och rimligt. Synd att även idrott blir ett pluggämne med press istället för bara glädje och nytta av rörelse. Samtidigt rimligt då det är ett skolämne...

• Anonym (E)
    Anonym (Mini) skrev 2018-04-17 22:34:42 följande:

Mitt barn i sexan har haft ett skriftligt prov, två inlämningsuppgifter (stora) och ett praktiskt prov i gymnastik. Jag kan tycka det är både synd och rimligt. Synd att även idrott blir ett pluggämne med press istället för bara glädje och nytta av rörelse. Samtidigt rimligt då det är ett skolämne...

Håller med.
    Det jag tycker är överdrivet är den redskapsgymnastik som åtminstone jag fick uppleva i 9an. Kortfattat så var den helt ärligt livsfarlig och absolut inte ämnad för de elever som inte tidigare sysslat med just sådant, det känns lite väl hårt att ställa kravet att alla sedan måste filma när de klarar varje redskap, för att ens få ett E. 
  • Annita
    Anonym (Mini) skrev 2018-04-17 22:34:42 följande:

Å jisses, vad mycket...! Ja, jag tycker förstås att det är bra att de lär sig om att det är hälsosamt med rörelse och så vidare, även teoretiskt. Såklart att det inte bara ska vara "hopp och lek".

Men detta är väl bara ett exempel på det nya betygssystemet, med konkreta kunskapskrav. Jag är väldigt kluven till betygssystemet. Å ena sidan är det tydligt och bra att veta exakt vad som förväntas av eleven, nu menar jag i alla ämnen. Å andra sidan är det ju en oerhörd press på barnen. De måste ha fokus precis hela tiden, eftersom man måste ha godkänt i varenda moment - det duger inte längre att vara väldigt duktig på multiplikation och lite sämre på geometri.

Såg en tråd igår och ifall det är tufft i dagens skola eller inte. Jag tycker att det är supertufft faktiskt, och det är inte konstigt att en del elever klappar igenom och inte orkar ta sig igenom hela grundskolan...

Men nu undrade jag ju om Idrott och hälsa, tack för svar om det!
  • Annita
    Anonym (E) skrev 2018-04-18 07:21:41 följande:
    Håller med.
    Det jag tycker är överdrivet är den redskapsgymnastik som åtminstone jag fick uppleva i 9an. Kortfattat så var den helt ärligt livsfarlig och absolut inte ämnad för de elever som inte tidigare sysslat med just sådant, det känns lite väl hårt att ställa kravet att alla sedan måste filma när de klarar varje redskap, för att ens få ett E. 
    OMG, blev ni filmade?!!!

Tack för svar, det är bra att få höra inpass från andra.
  • Anonym (E)
    Annita skrev 2018-04-18 11:29:21 följande:
    OMG, blev ni filmade?!!!

Vi elever filmade varandra, ja. Man kunde välja att filma efter skoltid, gympasalen var öppen någon timme efter skoltid. Behöver jag ens säga att de enda som fick A på denna uppgift var de som gick på gymnastik på fritiden? 

En annan uppgift vi hade i 9an var också att i par lägga upp ett träningspass och sedan - ännu en gång - filma när vi utförde det. 

Båda uppgifter var betygssättande. 
  • Anonym (pppp)

Jag är lärare och jag reagerar mest på att du säger att läraren inte gått igenom utan bara skickat hem materialet med eleverna? Det tycker jag är fog för att ta upp med rektorn. Är du säker på att det var så eller har ditt barn missat någon lektion och därför inte varit med på genomgång? 

• Annita
    Anonym (pppp) skrev 2018-04-18 12:52:51 följande:

Jag är lärare och jag reagerar mest på att du säger att läraren inte gått igenom utan bara skickat hem materialet med eleverna? Det tycker jag är fog för att ta upp med rektorn. Är du säker på att det var så eller har ditt barn missat någon lektion och därför inte varit med på genomgång? 

Du har rätt, det är där det brister allra mest. Genomgångarna har tagit ca 0-5 minuter. Då är det klart att proven blir svåra. Märkligt nog är hen sedan ganska hård när proven bedöms. 
  • Anonym (Mini)
    Annita skrev 2018-04-18 11:29:21 följande:

OMG, blev ni filmade?!!!

det praktiska provet för min son i sexan filmades också
  • Anonym (Mini)
    Annita skrev 2018-04-18 11:27:12 följande:

Å jisses, vad mycket...! Ja, jag tycker förstås att det är bra att de lär sig om att det är hälsosamt med rörelse och så vidare, även teoretiskt. Såklart att det inte bara ska vara "hopp och lek".

Men detta är väl bara ett exempel på det nya betygssystemet, med konkreta kunskapskrav. Jag är väldigt kluven till betygssystemet. Å ena sidan är det tydligt och bra att veta exakt vad som förväntas av eleven, nu menar jag i alla ämnen. Å andra sidan är det ju en oerhörd press på barnen. De måste ha fokus precis hela tiden, eftersom man måste ha godkänt i varenda moment - det duger inte längre att vara väldigt duktig på multiplikation och lite sämre på geometri.

Såg en tråd igår och ifall det är tufft i dagens skola eller inte. Jag tycker att det är supertufft faktiskt, och det är inte konstigt att en del elever klappar igenom och inte orkar ta sig igenom hela grundskolan...

Men nu undrade jag ju om Idrott och hälsa, tack för svar om det!

Håller med dig!
  • Anonym (över)

Ämnet heter ju idrott och hälsa numera och innehåller därför mer teori än tidigare. 

Min son har i alla fall haft några teoretiska lektioner där läraren gått igenom den teori som sen kommer på provet. Tror det har handlat om träning och skador, lite basal näringslära och sen i vintras hade de något om isvett och då även praktik när de provade att dra varandra i nödlina på isen och liknande.

Jag tycker att idrottslektionerna idag verkar både mer allsidiga och bättre än när jag gick i skolan på 80-90-tal.

Och alla lärare är såklart olika bra på att planera tiden och förmedla kunskapen. men utifrån läroplanen tycker jag att tre teoretiska prov på 1½ termin knappast låter som överdrivet mycket. Och varför man väljer att bli idrottslärare - antagligen finns det lika många skäl som det finns lärare.  
Svar på tråden "Gympaprov" i sexan?!