Annita skrev 2018-04-17 17:19:35 följande:
Det är väl delvis ovanan, kanske, att det är något nytt för mig som är äldre att ha teoretiskt prov i ett praktiskt ämne. Och motsvarande finns ju inte inom slöjd, bild och musik.
Men de här idrottsproven har varit väldigt svåra - tycker jag.Exempelvis har de handlat om att kunna förklara skillnaden mellan aerob och anaerob träning. Ganska avancerat tyckte jag. I synnerhet när läraren inte haft tid att förklara de olika begreppen på lektionstid.
De har rätt och slätt fått ett häfte med hem, och sen har det kommit uppgifter på provet som tex gått ut på att utifrån det man lärt sig (i häftet, inte av läraren) göra ett träningsprogram för en man i femtioårsåldern som behöver komma i form. För att ge ett exempel.
Jag tänker själv att det skulle vara svårt att som idrottslärare plötsligt behöva utforma teoretiska prov, och dessutom undervisa på ett pedagogiskt sätt inför dessa prov, och bedöma dem korrekt. Antagligen blev man idrottslärare för att man gillade att inspirera barn till rörelse på olika sätt. Nu ska eleverna hinna klara alla olika moment - bollsport, dans, simning, orientering, friidrott, skidåkning - och dessutom ska läraren klämma in teoretiska pass för att förbereda på de skriftliga proven.
Det kanske är mitt barns lärare som bara inte klarat att göra avvägningar mellan de olika momenten...?
När jag gick i 6:an (är 26 år nu) så fick några slags teoretiska prov i slöjd, musik och bild också. Kunna olika begrepp, säkerthetsrutiner (slöjd), historia anknytet till ämnet m.m. Och idrott förstås. Så det har funnits sen min tid i grundskolan iallafall.
Det du skriver var med på provet låter inte för avancerat tycker jag, sådant vi testades på med. Däremot måste ju eleverna förstås fått tillräcklig med undervisning om det, har de inte det så är det ju där man får börja. Att mer tid måste ges till sådant. Iallafall i 6:e klass, när de är lite äldre kan man ju kanske förvänta sig att de ska läsa häftet och förstå på egen hand.
Idrottslärare har ju även de gått igenom lärarutbildning (eller ska iallafall ha gjort det) och är ju således vana med den teroetiska biten också. Är ju mer för oss som inte studerat det som det verkar finnas en krock för att vi tänker på idrott som något såpass praktiskt mestadels.