• NiMi12

Hur går jag tillväga?

Haha låter kanske som en konstig rubrik, men ni kommer förstå rubriken ;)

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att försöka bli gravida. So far so good.

Men jag har en känsla av att jag inte kommer kunna bli gravid på naturlig väg. Jag vet inte varför, mer än att jag har åldern emot mig.

Jag är 39 år, han är 31 år.

Jag har aldrig varit gravid, han har barn sedan en tidigare relation.

Jag slutar med mina p-piller om en vecka när jag har ätit klart kartan.

Men hur länge ska vi försöka innan vi söker hjälp?
    Vad kan jag få för hjälp om jag hinner fylla 40 år?
    Är det något jag kan börja med direkt för att försöka öka chanserna?

Tacksam för alla tips och råd i den här frågan.

• Svar på tråden Hur går jag tillväga?
  • Meriall

Ni maximerar chanserna genom att ha sex en gång varannan dag hela cykeln igenom, varken mer eller mindre. Det gör att ni med säkerhet träffar ÄL oavsett när den är och maximerar spermakvalite.

• Anonym (Kontroll av fertilitet)

Du bör direkt ta blodprover för att se hur din värden på tsh och fsh etc ligger till. Kontrollerar bla äggreserven och hur det ser ut. Har du regelbunden cykel? Finns absolut ingen anledning att vänta med detta. Förhoppningsvis är allting som det ska, men OM inte så finns ingen tid att förlora. 

En fertilitetsutredning hade jag gjort omgående. Har själv varit i ivf-svängen och fått hjälp med att bli gravid och är själv glad att vi inte väntade för länge innan vi sökte hjälp. 

• Anonym (F)

Jag skulle ganska omgående göra en utredning. Vi väntade för länge med det och när jag var 39 och vi äntligen kom till skott så var min äggreserv slut. Vi gjorde 6 täta Ivf försök men fick tillslut göra äggdonation som lyckades på första försöket:) Ångrar att vi inte tog hjälp tidigare eftersom man bara får landstingsfinansierade Ivf försök tills man fyller 40. Men klart det kan bli annorlunda för er, många är ju superfertila runt 40:)

Stort lycka till!!!

• NiMi12
    Meriall skrev 2018-04-18 13:02:05 följande:

Ni maximerar chanserna genom att ha sex en gång varannan dag hela cykeln igenom, varken mer eller mindre. Det gör att ni med säkerhet träffar ÄL oavsett när den är och maximerar spermakvalite.

Tack för tipset!

Blir svårt då han inte är hemma varje eller varannan dag. Men vi får försöka så fort han kommer hem och så ofta det går däremellan.

• NiMi12
    Anonym (Kontroll av fertilitet) skrev 2018-04-18 13:08:12 följande:

Du bör direkt ta blodprover för att se hur din värden på tsh och fsh etc ligger till. Kontrollerar bla äggreserven och hur det ser ut. Har du regelbunden cykel? Finns absolut ingen anledning att vänta med detta. Förhoppningsvis är allting som det ska, men OM inte så finns ingen tid att förlora. 

En fertilitetsutredning hade jag gjort omgående. Har själv varit i ivf-svängen och fått hjälp med att bli gravid och är själv glad att vi inte väntade för länge innan vi sökte hjälp. 

Jag har regelbunden mens, men jag äter ju p-piller så blöder bara ett par dagar under uppehållsveckan. Har ätit p-piller sen tonåren. Min gynläkare sa till mig för några år sedan att jag skulle fortsätta tills det var dags. Allt för att spara på äggen sa hon.

Jag ska ringa min gynmottagning och höra vad de säger.

Tack för dina råd!

• NiMi12
    Anonym (F) skrev 2018-04-18 13:16:56 följande:

Jag skulle ganska omgående göra en utredning. Vi väntade för länge med det och när jag var 39 och vi äntligen kom till skott så var min äggreserv slut. Vi gjorde 6 täta Ivf försök men fick tillslut göra äggdonation som lyckades på första försöket:) Ångrar att vi inte tog hjälp tidigare eftersom man bara får landstingsfinansierade Ivf försök tills man fyller 40. Men klart det kan bli annorlunda för er, många är ju superfertila runt 40:)

Stort lycka till!!!

Jag har ju aldrig provat, så jag vet inte alls om det går eller inte. Men en utredning kan ju vara bra att göra. Men det jag har läst mig till så måste vi försöka i sex månader innan vi kan få hjälp. Då är jag väldigt nära att fylla 40 år och då får man väl inte hjälp längre?

Eller jag kanske bara får betala för det själv sen?

• Anonym (F)
    NiMi12 skrev 2018-04-18 13:24:04 följande:

Jag har ju aldrig provat, så jag vet inte alls om det går eller inte. Men en utredning kan ju vara bra att göra. Men det jag har läst mig till så måste vi försöka i sex månader innan vi kan få hjälp. Då är jag väldigt nära att fylla 40 år och då får man väl inte hjälp längre?

Eller jag kanske bara får betala för det själv sen?

Ja, hjälp får man men det är rätt dyrt. Ni kan ju faktiskt säga att ni försökt, det kan dom ju inte veta:)
  • NiMi12
    Anonym (F) skrev 2018-04-18 13:50:17 följande:
    Ja, hjälp får man men det är rätt dyrt. Ni kan ju faktiskt säga att ni försökt, det kan dom ju inte veta:)
    Haha nä det är ju sant, hur ska de kunna veta det.

Ok, men då kan man iaf få hjälp i Sverige, även om det är dyrt, efter man har fyllt 40 år :)

Jag hoppas på att det går på naturlig väg, man får väl försöka ett par månader iaf så man har den blekaste aning :)
  • nnnnnnnn

Och ta multivitaminer för kvinnor, de innehåller rätt mängd folsyra.
    Sen är det ju inte fel att ta extra magnesium och zink (receptfria kostttillskott) både mannen och kvinnan för att öka chanserna

• Anonym (F)
    NiMi12 skrev 2018-04-18 15:16:10 följande:

Haha nä det är ju sant, hur ska de kunna veta det.

Ok, men då kan man iaf få hjälp i Sverige, även om det är dyrt, efter man har fyllt 40 år :)

Jag hoppas på att det går på naturlig väg, man får väl försöka ett par månader iaf så man har den blekaste aning :)

Ja, klart ni ska! Det kan ju gå superlätt för er:)
  • NiMi12
    nnnnnnnn skrev 2018-04-18 15:18:07 följande:

Och ta multivitaminer för kvinnor, de innehåller rätt mängd folsyra.
    Sen är det ju inte fel att ta extra magnesium och zink (receptfria kostttillskott) både mannen och kvinnan för att öka chanserna

Mitt val kvinna äter jag sedan ett tag tillbaka.
    Folsyra har jag hört, men magnesium och zink var nytt för mig.
    Tack för tipset! :)
Svar på tråden Hur går jag tillväga?