• Sthlm1

Sverige, landet med flest skilsmässor i världen?

Jobbar inom skolan som elevassistent, varannan unge jag stöter på och snackar med har föräldrar som är separerade. Det känns som att det har blivit en trend att skilja sig? Man vågar nästan inte gifta sig och skaffa barn i det här landet...

• Svar på tråden Sverige, landet med flest skilsmässor i världen?
  • Carambolan

Vänd på steken: tänk vad skönt att bo i ett land där folk har praktisk, ekonomisk och juridisk möjlighet att skilja sig när de inte längre trivs tillsammans. Till och med trots att de har små barn ihop. Det är inte många i världen som har den möjligheten.

• Sthlm1

Men hur kan så många fall gå åt skogen? Det här är den 3:e skolan jag jobbar på nu, likadant på varje ställe. Jag menar bara att när man bestämt sig för vem man vill leva med resten av sitt liv(så säkra att man gifter sig och skaffar barn) då borde ju 9 av 10 fall sluta lyckligt? Nu är det mer som att 7 av 10 är separerade.

• Jw83
    Sthlm1 skrev 2018-04-18 20:38:15 följande:

Jobbar inom skolan som elevassistent, varannan unge jag stöter på och snackar med har föräldrar som är separerade. Det känns som att det har blivit en trend att skilja sig? Man vågar nästan inte gifta sig och skaffa barn i det här landet...

Det handlar om vilken skola du jobbar på. Det vanligaste i Sverige är fortfarande kärnfamiljen.

Bland lågutbildade, par med särkullsbarn, par där kvinnan går hemma, unga och fattiga så skiljer man sig väldigt ofta. Av par som fått barn innan dom fyllt 24 skiljer sig 75% .

Men bland par där båda är välutbildade och fått första barnet runt 30 är skilsmässor väldigt ovanliga. Nästan alla håller ihop.

Så det varierar mycket mellan samhällsgrupper.

Du kan undvika att hamna i skilsmässa genom att utbilda dig, dela lika på föräldraledigheten, vänta med första barnet till ni är 30 och hitta en partner som är välutbildad och som inte har barn sedan tidigare. ( källa SCB)
  • sextiotalist

Antalet skilsmässor, med lite upp och ner självklart, har nästan varit konstant sedan 1978, så svaret är nej, det är ingen trend att skilja sig.

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Befolkning/Skilsm%25C3%25A4ssor%2520vanliga%2520efter%2520n%25C3%25A5gra%2520%25C3%25A5r/Antal-skilsm%25C3%25A4ssor-%25C3%25A5ren-1978.png&imgrefurl=https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Skilsmassor-vanliga-efter-nagra-ar/&h=270&w=450&tbnid=M4GLeWx8NeLgZM:&tbnh=126&tbnw=211&usg=__aWdsGx9tQlhKM7JYShZvHDAhjVI%3D&vet=10ahUKEwjEuL7s3MXaAhVMESwKHfvQDPEQ9QEIODAA..i&docid=Z8smgeL5Ot2YbM&sa=X&ved=0ahUKEwjEuL7s3MXaAhVMESwKHfvQDPEQ9QEIODAA
  • Sthlm1

Tror även att de flesta som gifter sig inte riktigt är redo utan gör det för att de känner en press kanske t.ex för att alla ens vänner har gift sig och/eller att man blir smånojjig o tänker (gifter jag mig inte nu hittar jag nog aldrig någon som jag kan dela livet med)

• Hermioney

Ja visst är det så. Svenskar skiljer sig för ingenting alls. Helt utan anledning. Orsaken brukar vara: "jag vet inte vad jag vill med livet men det är nog inte detta men egentligen vet jag inte men det kanske blir bättre om jag skiljer mig".
  • Sthlm1
    Hermioney skrev 2018-04-21 00:30:56 följande:

Ja visst är det så. Svenskar skiljer sig för ingenting alls. Helt utan anledning. Orsaken brukar vara: "jag vet inte vad jag vill med livet men det är nog inte detta men egentligen vet jag inte men det kanske blir bättre om jag skiljer mig".

Hahah typ så...
Svar på tråden Sverige, landet med flest skilsmässor i världen?