• kiki

Hörselnedsättning barn

Vi var hos BVC med dottern på 6 år då vi märkt av att hon inte hört så bra, och mycket riktigt så svarade hon inte så bra på testet så nu väntar remiss till sjukhuset för att göra en riktig undersökning.

Tankarna är många, känslorna är ännu fler.

Vad kommer hända? Hur kommer hon känna? Kommer hon bli utstött? Hur lång tid tar det? Kan hon bada? Flyga? Bio? ...

Någon som varit med lr är i samma sits som vill bolla? Berätta gärna er erfarenhet ??

• Svar på tråden Hörselnedsättning barn
  • Loppis1

Jag har ett syskon som är dövt och ett syskonbarn som är hörselskadat (även barnets andra förälder är hörselskadad).

Inte samma situation som er men jag kan lugna dig med att hon kommer kunna leva ett bra och normalt liv (med eventuella hjälpmedel)

Eftersom hon har hört kanske CI skulle fungera bra på henne (en typ konstgjord hörselnerv som man opererar in och kompletterar med en hörapparat), vanlig hörapparat.

Det finns hjälpmedel i hemmet, tex blinklampor och liknande som meddelar när det ringer på dörren, brandlarm, väckarklockan ringer. Vibrerande väckarklocka och liknande.

Bada kommer hon kunna göra (om hon tar ut ev CI, hörapparat), flyga osv.

Hon kommer kunna göra allting som vi hörande har förutom att just höra.

Det jag rekommenderar är att ni dels lär er teckenspråk (som komplement till det talade språket), och det finns bra sidor på nätet som man kan använda (spread the sign, på youtube kan man söka efter megavega - hon gör musikvideos för både barn och vuxna på teckenspråk. Babito - en bligg av en pappa som har två hörselskadade/döva små flickor och hur han och hans fru hanterar det och teckenspråket.

Men försök att inte vara orolig, det är tråkigt att de inte hör/hör så bra. Men även om hörseln inte är 100% kommer de kunna resa, åka på äventyr, utbilda sig, få barn, jobba osv. Precis som vi andra. Det är bara hörseln som inte är ?som den ska?.

Njut av din flicka och lär er teckenspråk (även om hon hör ok nu kan det bli sämre med åren), och att få ett gratisspråk är aldrig fel.

• Glinda från Oz

Varför skulle hon inte kunna flyga eller bada?

Jag känner flera med hörselnedsättning och de lever bra liv med vissa hjälpmedel. Alla säger att de skulle ha velat lära sig teckenspråk som barn så de hade kunnat kommunicera utan konstgjord hörselnerv och hörapparat man blir trött av det efter en heldag på jobbet. Nu är inte min umgängeskrets ett statistiskt underlag men det kan vara värt att tänka på. Dövas riksförbund har kurser i teckenspråk och det finns på vissa folkhögskolor.

• Meriall

Vet de vad som orsakar hörselnedsättningen? Vissa saker kan man ju operera.

• Meriall
    kiki skrev 2018-04-19 06:11:25 följande:

Vi var hos BVC med dottern på 6 år då vi märkt av att hon inte hört så bra, och mycket riktigt så svarade hon inte så bra på testet så nu väntar remiss till sjukhuset för att göra en riktig undersökning.

Tankarna är många, känslorna är ännu fler.

Vad kommer hända? Hur kommer hon känna? Kommer hon bli utstött? Hur lång tid tar det? Kan hon bada? Flyga? Bio? ...

Någon som varit med lr är i samma sits som vill bolla? Berätta gärna er erfarenhet ??

Och jag är i samma sits med min ettåring. Första testerna på öronkliniken visade en medelsvår hörselnedsättning. Hon ska få genomgå fler undersökningar i narkos om ca tre veckor. Jag tycker det är svårt att veta hur mkt hon faktiskt hör och hur vi kan hjälpa henne, speciellt med språket. Har försökt börja med stödtecken för jag tänker att det kan väl inte bli fel men hon verkar inte ta till sig så mkt av det och testar rösten ganska mkt just nu. Så något hör hon men hur mkt vet vi inte.
  • Kia77

Hej! Googla på hörselskadades riksförbund HRF. De har en familjesektion som kan ge jättebra råd och stöd och också gemenskap.

• Comet

Det behöver ju inte alls vara någonting allvarligt eller permanent! Min dotter hade nedsatt hörsel pga. körtlar bakom näsan (så kallade polyper) som orsakade att det samlades vätska i ena örat vilket ledde till försämrad hörsel. Polyperna opererades bort (enkelt ingrepp) och efter ett litet tag var hörseln helt återställt! Så oroa dig inte så länge du inte vet vad det hela beror på!

• Meriall
    Comet skrev 2018-04-19 20:07:43 följande:

Det behöver ju inte alls vara någonting allvarligt eller permanent! Min dotter hade nedsatt hörsel pga. körtlar bakom näsan (så kallade polyper) som orsakade att det samlades vätska i ena örat vilket ledde till försämrad hörsel. Polyperna opererades bort (enkelt ingrepp) och efter ett litet tag var hörseln helt återställt! Så oroa dig inte så länge du inte vet vad det hela beror på!

Hur lång tid tog det innan hörseln var återställd? Hon fick inga rör i öronen?
  • Comet
    Meriall skrev 2018-04-19 20:21:50 följande:
    Hur lång tid tog det innan hörseln var återställd? Hon fick inga rör i öronen?
    Kommer inte riktigt ihåg, men inte alls länge, kanske 2-3 veckor. Nej, hon behövde inga rör i öronen.
  • Meriall
    Comet skrev 2018-04-19 21:05:24 följande:

Kommer inte riktigt ihåg, men inte alls länge, kanske 2-3 veckor. Nej, hon behövde inga rör i öronen.

Min dotter ska undersökas i narkos om 3 veckor för att se om hennes medelsvår hörselnedsättning beror på detta, de ska ev ta bort körteln och ev sätta rör i öronen men vi vet inget förrän efter operationen. Hoppas verkligen att det är det här det beror på.
Svar på tråden Hörselnedsättning barn