• NELJ

    Spara till barnen - hur gör ni?

    Jag funderar på att starta sparande till barnen. De har idag varsitt sparande på ca 30 000 i fonder som de fått av mina föräldrar. Det är sagt ska användas till körkort eller möbler till första boendet ex. Det står i deras namn.

    Jag funderar på att antingen fylla på i de fonderna eller starta nåt nytt. Men ska det i så fall stå i barnens namn? Jag vill ju tro att jag uppfostrar två kloka barn men de har ju all rätt att bränna pengarna på Greklandsresor när de är 18 om de så vill. Jag har ett dåligt exempel från min egen ungdom då en kompis ärvde sin mamma när han fylde 18 och bara slösade bort allt på typ öl och en risig bil.

    Hur gör ni? Sparar ni i barnens eller i eget namn?

  • Svar på tråden Spara till barnen - hur gör ni?
  • Undrande Tetris

    Jag kommer spara i mitt namn och betala barnets körkort med pengarna och när de är mogna nog (vilket ofta inte är redan när de fyller 18) får de resten till bostadskön eller liknande.

  • Tonårsmamman1
    NELJ skrev 2018-04-19 15:02:37 följande:
    Jag håller helt med. Jag skulle bli jättebesviken om barnen brände pengarna på något kul för stunden. Jag lutar nog åt att ha sparandet i mitt namn i stället, då kan man också som Carambolan skrev se till så att det blir rättvist. Det kan ju bli så att en flyttar hemifrån vid arton och den andra vid tjugofyra. Men pengarna från mormor och morfar får nog stå kvar i deras.
    Gåvor är en annan sak, tycker. De är ju personligen till barnen. Vårt sparande till barnen har aldrig varit barnens pengar, utan våra, som vi vill använda för att hjälpa dom när de ska ut i vuxenlivet.
  • NELJ
    Tonårsmamman1 skrev 2018-04-19 15:28:29 följande:

    Gåvor är en annan sak, tycker. De är ju personligen till barnen. Vårt sparande till barnen har aldrig varit barnens pengar, utan våra, som vi vill använda för att hjälpa dom när de ska ut i vuxenlivet.


    Jo precis. Nu har i och för sig mormor och morfar sagt att pengarna ska användas till något vettigt, som körlektioner men det är ändå mer än gåva än vad mitt sparande ska vara tänker jag.
  • Tonårsmamman1
    NELJ skrev 2018-04-19 17:12:10 följande:
    Jo precis. Nu har i och för sig mormor och morfar sagt att pengarna ska användas till något vettigt, som körlektioner men det är ändå mer än gåva än vad mitt sparande ska vara tänker jag.
    Ser nu att det är du som TS, och att de fått ganska mycket av mormor och morfar. Ja, då förstår jag att det ska gå till något vettigt.
  • Klora

    Vi sparar barnbidragen åt barnen på ett separat konto, vi har inte fonder eftersom det skattas på det den dagen barnen tar ut pengarna

  • Tonårsmamman1
    Klora skrev 2018-04-19 17:46:41 följande:

    Vi sparar barnbidragen åt barnen på ett separat konto, vi har inte fonder eftersom det skattas på det den dagen barnen tar ut pengarna


    Sparar man i ISK så skattas man schablonmässigt varje år. Dessutom hinner pengarna växa sig stora tills det är dags att ta ut dom.
  • TillFlorida

    Jag sparar i mitt namn, Jag sätter in 3500 i månaden i ett fondsparkonto. Det är ett konto som automatiskt kommer att balanseras om till mindre riskabla investeringar när grabben närmar sig 18
    Jag började spara när han föddes, så han borde ha run en miljon när han blir 18 (med en snittavkastning på 7%). Tanken är att det skall räcka till studier alternativt som kontantinsats på hus/lägenhet om han finansierar studier med stipendier.

  • TillFlorida

    Anledningen till att vi sparar mycket är att vi bor utomlands och att högskolan inte är gratis. Jag sparar i en sparform där vinsten inte beskattas och där vi inte behöver betala skatt när pengarna tas ut. 

  • EnGladPingvin

    Vi sparar till barnen med en fast summa varje månad, men vi gör det i vårt namn. Vill försäkra oss om att de är mogna nog att ta hand om pengarna den dagen de får dem. Jag, trots bra uppfostran, var det inte när jag var 18 år fick tillgång mitt sparkonto. Vi sparar inte pengar till nöjesshoppande eller extravaganser, vi sparar pengar till körkort, insats till bostad eller liknande och vill försäkra oss om att det är dit pengarna går. Vi ser det som en investering i barnen som vi kontrollerar. Det är trots allt våra pengar från början.

  • Michael 310

    Vi sparar barnbidragen på ett fondkonto i vårt namn och sen 250-500kr per månad på konton i deras egna namn. Det stora kontot är till boende/studier eller liknande. Deras egna konton är till tex körkort och resor etc

  • Tankespridd

    Vi sparar 400 på ett isk-konto varje månad, fast i vårt namn. Sen allt vi säljer som är hans eller födelsedagspengar går in på hans konto som står i barnets namn. För att de som vill sätta in pengar till vårt barn ska känna att det kommer till barnet.

    Jag är av dom åsikterna att jag sparar inte för att barnet ska ha pengar att bränna sen utan ha hjälp av dom i vuxenlivet.

  • Aktieviking

    Vi sparar barnbidraget till dottern via en kapitalförsäkring, vilken står i mitt namn. På det sättet kan vi portionera ut pengarna så att hon inte bränner allt på en gång. Hoppas givetvis att hon kommer att vara en förnuftig kvinna vid 18 års ålder, men om jag själv är en indikation så skadar det inte att ha extra kontroll då det rör sig om mycket stora belopp. 


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
Svar på tråden Spara till barnen - hur gör ni?