• Svetsarn91

Dags att tända grillen!!!

Äntligen är det vår och värme och det var fan på tiden, nu grillarna ska fram, drar igång en tråd här för alla grill fantaster om det inte redan finns någon sådan tråd som jag har missat.

Vad har ni för grillar som står och väntar?

Och vad ska ni inviga årets grillsäsong med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-20 11:16
    Dela gärna era grilltips här

• Svar på tråden Dags att tända grillen!!!
  • Lillmajsan

Jag är en sådan där tokfia som grillar i 20 minusgrader och snöstormSolig 
    Är jag sugen på grillat så grilla jag, oavsett väderlek. 
    Jag kör på kolgrill. Favoriten är karré, marinerad halloumi, (gärna baconlindad) marinerade stora tomater i folier, majskolvar, sparris, några goda kalla såser (oftast hemmagjorda men inte alltid) och en stor sallad till det.
    Men grillar även en del lax eller olika "fiskpacket" 
    Lägg valfri fisk i folier ihop med tex sockerärtor, förkokta morötter och färskpotatis, dill, lite purjo, citron och lite annat gott som man gillar och tycker passa till fisk.
    På med en klick smör och lite kryddor. Gör packet och släng på grillen tills fisken är färdig. Så gott! 
    Gillar oxå att grilla entrecote eller ryggbiff.Tungan ute  
    Eller linda in bakpotatis i folier och slänga på grillen och äta ihop med en röra på rökt skinka, purjo, svartpeppar, majonäs och gräddfil.
    Eller en på räkor, purjo, dill, majonäs, gräddfil, dill och svartpeppar.
    Finns SÅ mycket gott att grillaTungan ute 

• Anonym (BBQ)

En till här med grillsäsong från januari till december

Vi grillar bara på kol (men använder aldrig tändvätska), har en Weber klotgrill och en kamado. Häromveckan när frysen gick sönder grillade vi två dagar i sträck för att rädda allt i den!

• Anonym (BBQ)
    Anonym (BBQ) skrev 2018-04-20 19:18:57 följande:

En till här med grillsäsong från januari till december

Vi grillar bara på kol (men använder aldrig tändvätska), har en Weber klotgrill och en kamado. Häromveckan när frysen gick sönder grillade vi två dagar i sträck för att rädda allt i den!

För att förtydliga: från morgon till kväll två dagar i sträck!! Efter det blev vi lite sugna på att bli vegetarianer...
  • Dexter dot com

Vi grillar året om på kolgrill och sen tändröret kom är det ju så smidigt. Ikväll hamnar entrecote och lammfile´på grillen. Lammrostbiff, högrev, ryggbiff, rostas, njurtapp mm sousvidar jag innan och bränner bara av på grillen.

• klyban
    LFF skrev 2018-04-20 14:25:03 följande:
    Inbillning att det saknas något :) Har sett flertalet blindtester mellan gasol och kol och det är få av de som säger sig kunna känna skillnad innan som faktiskt gör det.

Jag skulle vilja hävda annat, men det är vad man säger och inte bara en gång.
    Så det får vi tro på.
    Men även hört olika grillar kan ge olika smak, men inte så insatt i detta.

hur många meter var det?
  • Anonym (BBQ)
    klyban skrev 2018-04-21 15:12:48 följande:

Jag skulle vilja hävda annat, men det är vad man säger och inte bara en gång.
    Så det får vi tro på.
    Men även hört olika grillar kan ge olika smak, men inte så insatt i detta.

Självklart! Har du en keramisk grill kan du dessutom använda den som ugn och rök, och den smaken kan du garanterat inte få på en gasolgrill.
  • klyban
    Anonym (BBQ) skrev 2018-04-21 17:16:40 följande:
    Självklart! Har du en keramisk grill kan du dessutom använda den som ugn och rök, och den smaken kan du garanterat inte få på en gasolgrill.

Vad är det du säger?
    Att det är skillnad finns där blindtesterna inte kan finna skillnad?

hur många meter var det?
  • Anonym (BBQ)
    klyban skrev 2018-04-21 20:57:44 följande:

Vad är det du säger?
    Att det är skillnad finns där blindtesterna inte kan finna skillnad?

Jag kan omöjligt att säga vad blindtesterna visat - vad är det som grillats t.ex., korv/kycking/fisk eller en hel fläskkarré? 

Kör du kyckling eller fisk spelar det inte så stor roll vad du grillar på, men kör man t.ex. low and slow får köttet smak av röken så det är omöjligt att inte känna skillnaden.

En standard-gasgrill kan dessutom inte komma upp i samma höga temperaturer som kolgrillar kan, så du får inte samma brynyta.

• klyban
    Anonym (BBQ) skrev 2018-04-21 21:43:56 följande:

Jag kan omöjligt att säga vad blindtesterna visat - vad är det som grillats t.ex., korv/kycking/fisk eller en hel fläskkarré? 

Kör du kyckling eller fisk spelar det inte så stor roll vad du grillar på, men kör man t.ex. low and slow får köttet smak av röken så det är omöjligt att inte känna skillnaden.

En standard-gasgrill kan dessutom inte komma upp i samma höga temperaturer som kolgrillar kan, så du får inte samma brynyta.

Jag kan inte säga du har rätt eller fel, men dessa blindtest säger man inte kan skilja på de olika grillarna.
    Och flera såna tydligen.
    Jag alltid trott kol ger bättre smak, men efter blindtester så försöker jag inte påstå det ena är bättre
    än det andra.

Och försvara kolet eller gasolgrillen, känns omöjligt med detta i åtanke.
    Finns bara ett sätt och det är testa själv, men det lär inte ske här på överskådlig tid.
    Och känns inte så akut, jag kör kol av bekvämliga skäl.

hur många meter var det?
  • Anonym (BBQ)
    klyban skrev 2018-04-21 22:14:09 följande:

Jag kan inte säga du har rätt eller fel, men dessa blindtest säger man inte kan skilja på de olika grillarna.
    Och flera såna tydligen.
    Jag alltid trott kol ger bättre smak, men efter blindtester så försöker jag inte påstå det ena är bättre
    än det andra.

Och försvara kolet eller gasolgrillen, känns omöjligt med detta i åtanke.
    Finns bara ett sätt och det är testa själv, men det lär inte ske här på överskådlig tid.
    Och känns inte så akut, jag kör kol av bekvämliga skäl.

Blindtesterna stämmer säkert som sagt beroende på vad som grillas, och måhända hade testpersonerna inte kunnat känna skillnad på en långgrillad köttbit heller (beroende på hur vana de är) men vi som jobbar i grillbranschen känner en värld av skillnad på en hel fläskkarré grillad över kol vs gas. Både ifråga om smaknoter som färg och konsistens.

Som sagt, pratar vi fisk, kyckling eller korv är det en helt annan femma men nu grillar vi mest hela stycken.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra (fast vi i vårt hem bara har kolgrillar), bara att det visst går att känna skillnad.
  • klyban
    Anonym (BBQ) skrev 2018-04-21 22:36:47 följande:
    Blindtesterna stämmer säkert som sagt beroende på vad som grillas, och måhända hade testpersonerna inte kunnat känna skillnad på en långgrillad köttbit heller (beroende på hur vana de är) men vi som jobbar i grillbranschen känner en värld av skillnad på en hel fläskkarré grillad över kol vs gas. Både ifråga om smaknoter som färg och konsistens.

Som sagt, pratar vi fisk, kyckling eller korv är det en helt annan femma men nu grillar vi mest hela stycken.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra (fast vi i vårt hem bara har kolgrillar), bara att det visst går att känna skillnad.

Men varför måste svaret var i att testpersonerna inte vet/förstår vad det smakar?
    Jag vet inte, och därför har jag slutat att försvara kolgrillen som bättre.

hur många meter var det?
  • Gaskarl

Jag grillar året om, i vagnparken finns tre klotgrillar och en rök..Har provat gasol men efter att ha använt den 10ggr på två år så såldes den till förmån för briketter och rökspån och annat. Man kan göra allt med en klotgrill, locket gör att du kan använda den som ugn och rök.. Du röker egna räkor på 30min t.ex.

• Sharper

Här grillas det bara viltkött. Egenskjuten älg, vildsvin, rådjur och ibland dovhjort. Helt klart det godaste att grilla!

• Anonym (Övertygad om skillnad.)
    Anonym (BBQ) skrev 2018-04-21 22:36:47 följande:

klyban skrev 2018-04-22 13:23:06 följande:

Men varför måste svaret var i att testpersonerna inte vet/förstår vad det smakar?
    Jag vet inte, och därför har jag slutat att försvara kolgrillen som bättre.

Jag är övertygad om att det är skillnad, däremot kanske gemene Svensson-grillaren inte känner av den/bryr sig. Jag tycker det är godare med kolgrillat och skulle känna skillnad i blindtest utan problem. Jag har välutvecklade smaklökar och känner även små skillnader. Jag tycker inte det är alls konstigt, vi har ju olika smak gällande vad vi gillar i matväg osv, varför skulle det vara så konstigt att kunna smaka sig till kol/gas?

Med det sagt så är väl inget generellt bättre än det andra, det är väl helt enkelt vad man föredrar? 

Jag bor i stan och föreningen har tyvärr bara en gasolgrill. Det beror väl på problemet med var man skulle göra av den använda kolen antar jag men jag saknar att kunna grilla med kol såpass att jag funderar på att köpa en klotgrill i mindre format.
  • Anonym (Övertygad om skillnad.)

Jag gillar att grilla fisk och brukar göra ett fisk- och grönsaksspett med någon god kall sås till. 

Annars gillar jag att ha vattenmelon-, feta- och myntasallad till grillat kött. Det passar till allt kött tycker jag.

Svar på tråden Dags att tända grillen!!!