Anonym (BBQ) skrev 2018-04-21 22:36:47 följande:
Blindtesterna stämmer säkert som sagt beroende på vad som grillas, och måhända hade testpersonerna inte kunnat känna skillnad på en långgrillad köttbit heller (beroende på hur vana de är) men vi som jobbar i grillbranschen känner en värld av skillnad på en hel fläskkarré grillad över kol vs gas. Både ifråga om smaknoter som färg och konsistens.
Som sagt, pratar vi fisk, kyckling eller korv är det en helt annan femma men nu grillar vi mest hela stycken.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra (fast vi i vårt hem bara har kolgrillar), bara att det visst går att känna skillnad.
klyban skrev 2018-04-22 13:23:06 följande:
Men varför måste svaret var i att testpersonerna inte vet/förstår vad det smakar?
Jag vet inte, och därför har jag slutat att försvara kolgrillen som bättre.
Jag är övertygad om att det är skillnad, däremot kanske gemene Svensson-grillaren inte känner av den/bryr sig. Jag tycker det är godare med kolgrillat och skulle känna skillnad i blindtest utan problem. Jag har välutvecklade smaklökar och känner även små skillnader. Jag tycker inte det är alls konstigt, vi har ju olika smak gällande vad vi gillar i matväg osv, varför skulle det vara så konstigt att kunna smaka sig till kol/gas?
Med det sagt så är väl inget generellt bättre än det andra, det är väl helt enkelt vad man föredrar?
Jag bor i stan och föreningen har tyvärr bara en gasolgrill. Det beror väl på problemet med var man skulle göra av den använda kolen antar jag men jag saknar att kunna grilla med kol såpass att jag funderar på att köpa en klotgrill i mindre format.