• modsey

Tips på mat att ta med till skolan för barn

Senaste åren har maten blivit så mycket sämre i barnens skola. Torr eller överkokt pasta, överkokt fisk etc etc och mina barn är vrålhungriga när de kommer hem. ( de är 10 år) jag skickar med frukt, smoothis med havregryn i, majskex etc men behöver mer tips! De tränar mycket och ätet alltid stadiga nyttiga frukostar hemma. De slutar runt 14 och går hem där de äter mellis.

• Svar på tråden Tips på mat att ta med till skolan för barn
  • FuckGoggleAskMe

Vi bor utomlands och jag har alltid packat med lunch till sonen, finns ingen skollunch. De senaste åren har han bara velat ha smörgåsar (leverpastej, ost, skinka) plus gurka/morot/tomat plus banan/äpple. Innan var det allt möjligt som han gillade att äta kallt: ris, ärtor, fiskpinnar, pizza, köttbullar ... Dina barn är väl värda en god, nyttig lunch? Tänk lunchlåda (som för vuxna) och skicka med lättäten, nyttig mat dom gillar. Köttbullar, knäckebröd och tomatsallad? Sallad på potatis, lax, grönsaker? Piroger? Varför ska barn behöva äta äcklig, undermålig skolmat? Varför ska dom vara tacksamma för äcklig mat och lära sig äta det? När jag var liten fick jag suveränt god och nyttig skolmat, men sådan tur har väl inte alla. När man kommit in i rutinen att göra lunchlåda, går det smidigt och snabbt.

• Kodia

Jag håller med övriga om att de borde klara sig på skolmaten. Det finns ju många olika saker att välja på. Gillar man inte potatis kan man ta fisk och grönsaker, gillar man inte kycklinggrytan tar man ris, majs och knäckebröd, osv.
    Det är viktigt att kunna äta olika rätter, även om man inte tycker det är jättegott. De kommer att äta mat de inte har valt själva i många år, och som vuxen förväntas man också "gilla läget" och äta det som bjuds. Jag tror du gör dem en otjänst genom att förstärka deras beteende. Det kan ju också vara så att de äter mellanmålet på förmiddagsrasten, därför inte är hungriga vid lunch och sedan jättehungriga vid 14.
    Jag är lärare och äter skolmat varje dag. Visst är det inte alltid samma klass som "dagens" på restaurang, men det är inga problem att äta sig mätt. Massa olika grönsaker, varav några extra "matiga" kompletterar huvudrätten/huvudrätterna. 

• modsey
    Kodia skrev 2018-04-20 21:05:26 följande:

Jag håller med övriga om att de borde klara sig på skolmaten. Det finns ju många olika saker att välja på. Gillar man inte potatis kan man ta fisk och grönsaker, gillar man inte kycklinggrytan tar man ris, majs och knäckebröd, osv.

Det är viktigt att kunna äta olika rätter, även om man inte tycker det är jättegott. De kommer att äta mat de inte har valt själva i många år, och som vuxen förväntas man också "gilla läget" och äta det som bjuds. Jag tror du gör dem en otjänst genom att förstärka deras beteende. Det kan ju också vara så att de äter mellanmålet på förmiddagsrasten, därför inte är hungriga vid lunch och sedan jättehungriga vid 14.

Jag är lärare och äter skolmat varje dag. Visst är det inte alltid samma klass som "dagens" på restaurang, men det är inga problem att äta sig mätt. Massa olika grönsaker, varav några extra "matiga" kompletterar huvudrätten/huvudrätterna. 

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men maten är verkligen inte ok och inte bara lite " inte jättegott"
  • baralillatant
    modsey skrev 2018-04-20 20:46:56 följande:

Ja bättre att de är krasch hungriga och har huvudvärk i skolan. Absolut

Tänk lite längre än näsan räcker så ska du se att det löser sig..
  • Kodia
    modsey skrev 2018-04-20 21:08:22 följande:
    Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men maten är verkligen inte ok och inte bara lite " inte jättegott"
    Jag missade visst det du skrev om hur maten hade försämrats! Sorry! Då tycker jag att ni ska prata med rektor/måltidsservice/utbildningsnämnden osv. Vet ni vad försämringen beror på? Håller alla med om att det är en försämring?
  • modsey
    baralillatant skrev 2018-04-20 21:11:16 följande:

Tänk lite längre än näsan räcker så ska du se att det löser sig..

Konstruktivt råd, tack
    Kodia skrev 2018-04-20 21:15:50 följande:

Jag missade visst det du skrev om hur maten hade försämrats! Sorry! Då tycker jag att ni ska prata med rektor/måltidsservice/utbildningsnämnden osv. Vet ni vad försämringen beror på? Håller alla med om att det är en försämring?

Jo det är något som fler tagit upp på olika vis
  • GGN
    Mortiscia skrev 2018-04-20 17:46:23 följande:

Låt dem äta skolmaten. Du skämmer bort och curlar dem om du ska stå och fixa extra lunch varje dag, för att inte tala om vad det kostar dig i tid och pengar. Dessutom lär du dem att vara kräsna istället för att vara tacksamma för det de får gratis. Om du är så missnöjd med maten kanske du ska ta ett samtal med rektor. Om du inte känner för det så lär det inte vara så stort fel på maten heller...

• modsey
    GGN skrev 2018-04-20 21:33:32 följande:
    Varför tror du mina barn är kräsna? De äter nog mer varierat än många vuxna! Musslor sniglar råbiff, fisk av alla de slag, lamm rotsaker osv. Men maten har blivir mycket sämre detta läsår!
  • scanmia

Vi bor utomlands och packar lunch varje dag. Bra tips är sallader med gryn, couscous, pasta, potatis, quinoa, kål  som bas. Jag gör ofta två sallader per vecka och portionerar ut. Wraps: du kan stoppa i nästan vilka rester som helst med några fräscha grönsaker. Kycklingklubbor. Pannkakor (går att frysa!). I mattermos kan man ta med middagsrester eller soppor att dricka. Hårdkokta ägg är perfekta att ta med.
    Om de får huvudvärk så se till att de dricker ordentligt. Kanske någon smoothie att dricka på hemvägen?

• Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-20 20:49:18 följande:

Vi bor utomlands och jag har alltid packat med lunch till sonen, finns ingen skollunch. De senaste åren har han bara velat ha smörgåsar (leverpastej, ost, skinka) plus gurka/morot/tomat plus banan/äpple. Innan var det allt möjligt som han gillade att äta kallt: ris, ärtor, fiskpinnar, pizza, köttbullar ... Dina barn är väl värda en god, nyttig lunch? Tänk lunchlåda (som för vuxna) och skicka med lättäten, nyttig mat dom gillar. Köttbullar, knäckebröd och tomatsallad? Sallad på potatis, lax, grönsaker? Piroger? Varför ska barn behöva äta äcklig, undermålig skolmat? Varför ska dom vara tacksamma för äcklig mat och lära sig äta det? När jag var liten fick jag suveränt god och nyttig skolmat, men sådan tur har väl inte alla. När man kommit in i rutinen att göra lunchlåda, går det smidigt och snabbt.

Håller sånt i en kylväska då eller? Skolbarn har väl inte tillgång till kylskåp?
  • hammarhajen
    modsey skrev 2018-04-20 20:19:12 följande:
    Jodå allt det där gör vi redan. Mina barn är inte heller särskilt kräsna, tvärtom äter de allt och lite till. Inte rädda att prova nya rätter och äter mycket som andra barn inte ens smakar på. Problemet är att de är krasch hungriga när de kommer hem från skolan, trots stadig nyttig frukost.
    Då tänker jag ändå mackor och frukt. Behöver inte vara så varierat eller avancerat. Tråkigt men helt OK. Det ska vara helt ok att slänga mackan och äta skolmat så man blir mätt. 

Pastasallad och liknande kan de äta till mellis hemma, men i skolan så macka och frukt. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2018-04-21 05:32:18 följande:

Då tänker jag ändå mackor och frukt. Behöver inte vara så varierat eller avancerat. Tråkigt men helt OK. Det ska vara helt ok att slänga mackan och äta skolmat så man blir mätt. 

Pastasallad och liknande kan de äta till mellis hemma, men i skolan så macka och frukt. 

Jag skickar oftast med sånt men ser inga problem att det är litte godare matigare saker på som köttfärsbiffar, pizzabullar etc. Checkar ju oxå av skolans meny där vi nu lärt oss vad som ändå är ok att äta.
  • mammalovis
    NELJ skrev 2018-04-20 18:30:43 följande:
    Till att börja med borde du prata ihop dig med fler föräldrar och gå till rektorn. Mina barns skola har visserligen en bra kock så själva huvudrätten är ofta god men de har också alltid ett plockbord med pastasallad, andra matiga grönsaker/rotfrukter, hommus mm så även om man inte gillar dagens ska alla kunna bli mätta.

Men tills dess: Pizzabullar bakat på delvis fullkornsmjöl. Minimorötter. Hemmagjorda bars med nötter och torkad frukt?
    Nötter är inte tillåtna i de flesta skolor!
  • modsey
    mammalovis skrev 2018-04-21 22:20:28 följande:

Nötter är inte tillåtna i de flesta skolor!

Tror inte nötter är tillåtet. Det barnen betättat nu är att en del andra barn har med sig ex just pizzabullar, knäckemackor, frukt och dånt. Lite som förstärkning till de dagar då de inte blir mätta o skolan även om de äter potatis och sås. Sen måste jag säga att jag förvånas över att en del tycker det är ok att barnen ska få mindre bra mat. Att de ska lära sig och att man curlar om man vill att de ska äta mer nyttig mättande kost i skolan. De är växande barn som oxå ska prestera och lära sig saker under dagen. Jag tycker det är jätteviktig att de äter bra mat !
  • Kusin Krakel

Var kan barnen äta maten? Får de ta med sig medhavd mat i matsalen eller ska den ätas utomhus på skolgården typ?

Tänker om maten ska ätas som ett mellanmål på gården är det nog svårt med annan mat än smörgpsar, frukt, kanske plättar, drickyoghurt och liknande.

Jag har en äldre tonåring som inte äter skolmaten, men jag ser till att det finns lunchlåda hemma när hon kommer hem (slutar ofta ganska tidigt) och vill hon ha mer på skolan är det mat av mellanmålstypa som funkar eftersom det äts typ i korridoren och liknande, så annat är opraktiskt.

• modsey
    Kusin Krakel skrev 2018-04-22 10:39:26 följande:

Var kan barnen äta maten? Får de ta med sig medhavd mat i matsalen eller ska den ätas utomhus på skolgården typ?

Tänker om maten ska ätas som ett mellanmål på gården är det nog svårt med annan mat än smörgpsar, frukt, kanske plättar, drickyoghurt och liknande.

Jag har en äldre tonåring som inte äter skolmaten, men jag ser till att det finns lunchlåda hemma när hon kommer hem (slutar ofta ganska tidigt) och vill hon ha mer på skolan är det mat av mellanmålstypa som funkar eftersom det äts typ i korridoren och liknande, så annat är opraktiskt.

Det är nog mer i korridoren de äter.
  • Kusin Krakel
    modsey skrev 2018-04-22 10:43:11 följande:

Det är nog mer i korridoren de äter.

Då kan det nog bli lite kladdigt med sallader och dylikt så enkla saker som smörgåsar, ett kokt ägg, drickyoghurt, pannkakor, matmuffins, piroger, grönsaksstavar, köttbullar, frukt osv är nog enklast att ha med sig då. Sånt som man kan äta med händerna och som går ganska fort att få i sig.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2018-04-22 10:09:54 följande:
    Tror inte nötter är tillåtet. Det barnen betättat nu är att en del andra barn har med sig ex just pizzabullar, knäckemackor, frukt och dånt. Lite som förstärkning till de dagar då de inte blir mätta o skolan även om de äter potatis och sås. Sen måste jag säga att jag förvånas över att en del tycker det är ok att barnen ska få mindre bra mat. Att de ska lära sig och att man curlar om man vill att de ska äta mer nyttig mättande kost i skolan. De är växande barn som oxå ska prestera och lära sig saker under dagen. Jag tycker det är jätteviktig att de äter bra mat !
    Nja, det beror väl på vad man menar med "dålig mat".

Jag jobbar som lärare själv och har stött på skolmat av väldigt skiftande kvalitet. Men också bra många barn som tycker att pastan är "fel" eller "skolans potatis äcklig" trots att de äter potatis hemma. Du skrev själv att pastan kan vara överkokt ibland. Och det är förstås tråkigt, men det blir inte onyttigare för det och smaken förändras inte massor. Är några pastabitar underkokta kan man peta bort dem och äta resten. Just sådant är nog bra att kunna hantera som både barn och vuxen. 

Att träna barn i att tugga i sig också "tråkig" mat betyder ju inte att man tycker att det är bra att maten är tråkig. Man kan jobba på förändring, samtidigt som man tränar på att äta det som bjuds så länge läget är som det är.

Jag förstår er alltså, driver själv frågan om bättre mat på min arbetsplats hyfsat tydligt Men har också lärt mig att jag mår så mycket bättre om jag trots allt äter även de dagar maten är trist. Det behöver inte alltid vara GOTT, "tråkigt bränsle" funkar också och jag tror att det är bra för barn att inte få FÖR  mycket stöd i att skolmaten är äcklig. Inte tvingas äta (förstås), inte förminska deras upplevelse, men inte heller elda på den med massor med sympatier och smaskiga mellisar. 
    "jag hör vad du säger, trist att du inte gillar maten" ungefär och så skicka med helt vanliga mackor och en frukt om det behövs extra. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2018-04-22 19:08:16 följande:

Nja, det beror väl på vad man menar med "dålig mat".

Jag jobbar som lärare själv och har stött på skolmat av väldigt skiftande kvalitet. Men också bra många barn som tycker att pastan är "fel" eller "skolans potatis äcklig" trots att de äter potatis hemma. Du skrev själv att pastan kan vara överkokt ibland. Och det är förstås tråkigt, men det blir inte onyttigare för det och smaken förändras inte massor. Är några pastabitar underkokta kan man peta bort dem och äta resten. Just sådant är nog bra att kunna hantera som både barn och vuxen. 

Att träna barn i att tugga i sig också "tråkig" mat betyder ju inte att man tycker att det är bra att maten är tråkig. Man kan jobba på förändring, samtidigt som man tränar på att äta det som bjuds så länge läget är som det är.

Jag förstår er alltså, driver själv frågan om bättre mat på min arbetsplats hyfsat tydligt Men har också lärt mig att jag mår så mycket bättre om jag trots allt äter även de dagar maten är trist. Det behöver inte alltid vara GOTT, "tråkigt bränsle" funkar också och jag tror att det är bra för barn att inte få FÖR  mycket stöd i att skolmaten är äcklig. Inte tvingas äta (förstås), inte förminska deras upplevelse, men inte heller elda på den med massor med sympatier och smaskiga mellisar. 

"jag hör vad du säger, trist att du inte gillar maten" ungefär och så skicka med helt vanliga mackor och en frukt om det behövs extra. 

För mig är det väldigt lutherskt resonetat och jag vill att mina barn ska äta mer än lite pasta eller potatis med sås. Då de verkligen ÄR duktiga på att äta olika rätter och inte kräsna på det vis jag mycket väl vet att en del barn är, så säger de att maten verkligen är oaptitlig sen detta läsår så tror jag på dem.

Aty inte elda på det gör vi såklart inte.
  • Kasperina

Jag har inga tips mer än att dubbelkolla ev regler i skolan, men jag är väldigt imponerad av alla er som engagerar er och skickar med extra mat till skolan!
    Nu har mina barn haft tur och alltid fått bra mat i skolan, men eftersom jag själv är uppvuxen med riktigt usel skolmat (under gymnasiet enbart knäcke och fil då maten aldrig räckte till alla och vi alltid åt sist) är jag osäker på om jag skulle reagera med att fixa matlådor om det blev sämre Skäms
    I deras skola är det iofs extra svårt eftersom man inte får ta med sig något som innehåller nötter, sesam eller spannmål pga allergier.
    Båda byter skola nästa år så jag är glad att jag såg den här tråden.

Svar på tråden Tips på mat att ta med till skolan för barn