modsey skrev 2018-04-22 10:09:54 följande:
Tror inte nötter är tillåtet. Det barnen betättat nu är att en del andra barn har med sig ex just pizzabullar, knäckemackor, frukt och dånt. Lite som förstärkning till de dagar då de inte blir mätta o skolan även om de äter potatis och sås. Sen måste jag säga att jag förvånas över att en del tycker det är ok att barnen ska få mindre bra mat. Att de ska lära sig och att man curlar om man vill att de ska äta mer nyttig mättande kost i skolan. De är växande barn som oxå ska prestera och lära sig saker under dagen. Jag tycker det är jätteviktig att de äter bra mat !
Nja, det beror väl på vad man menar med "dålig mat".
Jag jobbar som lärare själv och har stött på skolmat av väldigt skiftande kvalitet. Men också bra många barn som tycker att pastan är "fel" eller "skolans potatis äcklig" trots att de äter potatis hemma. Du skrev själv att pastan kan vara överkokt ibland. Och det är förstås tråkigt, men det blir inte onyttigare för det och smaken förändras inte massor. Är några pastabitar underkokta kan man peta bort dem och äta resten. Just sådant är nog bra att kunna hantera som både barn och vuxen.
Att träna barn i att tugga i sig också "tråkig" mat betyder ju inte att man tycker att det är bra att maten är tråkig. Man kan jobba på förändring, samtidigt som man tränar på att äta det som bjuds så länge läget är som det är.
Jag förstår er alltså, driver själv frågan om bättre mat på min arbetsplats hyfsat tydligt

Men har också lärt mig att jag mår så mycket bättre om jag trots allt äter även de dagar maten är trist. Det behöver inte alltid vara GOTT, "tråkigt bränsle" funkar också och jag tror att det är bra för barn att inte få FÖR mycket stöd i att skolmaten är äcklig. Inte tvingas äta (förstås), inte förminska deras upplevelse, men inte heller elda på den med massor med sympatier och smaskiga mellisar.
"jag hör vad du säger, trist att du inte gillar maten" ungefär och så skicka med helt vanliga mackor och en frukt om det behövs extra.