gabi1969 skrev 2018-05-18 10:28:35 följande:
Jag anser att det beror på människorna hur länder utvecklas. Vissa länder är bättre än andra. Vissa kulturer som var högutvecklade har gått under. Arabiska siffror och formler gör inte arabvärlden till högutvecklade länder i dag det är historia som händer för länge länge sedan. Dessa argument om siffror och formler är bara trams.
Allt vi vet idag har kommit från tiden efter upplysningen dvs tiden då vi människor sökte o hittade andra svar på evolutionen och universum än religionen gav oss. Vem var det som var ledande inom detta område, det gav oss den nya världen. Vetenskap och medvetenhet tog ett jättekliv. Religion fördummar människor oavsett religion.
hundar har också mycket gemensamt men är trots det olika raser. Jag pratar inte om olika arter. Chimpanser o människor är mycket lika varandra genetiskt. Men är olika arter. Jag säger inte att någon ras har rätt att styra världen och över alla andra raser. Jag rangordnar inte dem.
Jag ifrågasätter bara varför vi har skapat så olika samhällen beroende på vart vi kommer ifrån och varför det tycks vara så att vita människor har lyckats så bra med demokrati utveckling o uppfinningar o varför vita utforskade världen o lyckades bygga fungerande samhällen i länder det bodde människor med annan hudfärg. Frågan är väl intressant o motiverad?
Argumenten är inte trams, de svarar direkt på din fråga. Du frågade "Men vad har kommit från MÖ och Afrika?" och jag svarade.
Fast människor är inte olika raser. Fråga en biolog. Läs på wiki:
sv.wikipedia.org/wiki/Ras%C3%A4mpat_p%C3%A5_m%C3%A4nniskor
Vita har lyckats bra pga. den kultur vi har utvecklat, pga. vetenskaplig metod och för att vi är bra på att utnyttja andra. Fungerande samhällen i länder med annan hudfärg på befolkningen vet jag inte riktigt om vita har lyckats med. Ofta så har vi ju bara dödat eller förslavat de som bodde där. Är det verkligen ett fungerande samhälle?
Jag tror du fokuserar för mycket på folkgrupper och deras biologi. Att vi har lyckats bra beror nog mer på historisk "tur" än något annat.