• Herrman Hedning

6 av 10 Svenskar är Rasister

På radion idag rapporteras att den bruna högern satt sina klor djupt in hos väljarna och fler än hälften 6 av 10 känner sig osäkra om Sverige ska vara ett fortsatt öppet land med integration kopplat till internationell samverkan och folkrätt. Som Socialdemokrat blir jag bestört. Men än är det långt till val. Ett parti har hitills fått verka ostört och kunnat förgiftat retoriken med sina bruna påhopp. Ett parti från den yttersta högerkanten med ursprung inom högerextremismen och nazism och antihumanism.

• Svar på tråden 6 av 10 Svenskar är Rasister
  • Herrman Hedning

*swich*

Sd-Herrman har gjort det igen. Min onda omvända psykologi funkar. He he he....

• Pr0nographic
    K Kalle skrev 2018-04-23 10:41:22 följande:

Eh. Klart att Hitler var rasist. Han var ju själva urtypen, dvs en person som 1) anser att det finns olika raser och 2) att dessa är olika bra. Han ansåg att den sk ariska rasen var överlägsen och att judar mfl var undermänniskor 0 han var superrasist!

Fast judar faller inte i en ras utan det handlade om religionsfientlighet och deras sätt att se på livet. På samma sätt som folk har fått nog av högextrema muslimer.

Dessutom finns det olika raser av människor. Biologiskt och anatomiskt bevisat.

Ungefär som att inte kunna se skillnad på en schäfer och en pudel.

Berätta för mig vad en japansk individ och en Afrikansk individ har för anatomiska likheter.
  • Djurvän03

Att du drar rasist/nazistkortet är också en bidragande orsak till att SD växer. Ordet rasist går knappt att ta på allvar längre i Sverige.

• lklm

Desperat Sosse, AFS kommer in i år.

• gabi1969

Klart att det finns olika raser utav människan. Det är väl inte fel? Det syns ju. En blek svensk och en färgad afrikan ser helt olika ut. En schäfer och pudel ser också helt olika ut. Det finns givetvis likheter också. Men vi har utvecklats olika tackvare naturens sätt att anpassa oss till vår omgivning. Stark sol ja då blir huden mörk lite sol ljus hud. Det har med D-vitaminer från solljuset att göra. Beroende på vår omgivning och förutsättningar har vi anpassats för att få bästa förutsättningar att överleva i vår omgivning.

Utvecklingen och anpassningen är naturens sätt att värna om mångfald. Sen har vi människor en unik förutsättning att välja och förändra förutsättningarna och omgivningen. Krävs det mycket för att överleva blir vi mer uppfinningsrika o intelligenta. Behövs inte så mycket för att överleva utvecklas vi inte. Varmt klimat floder fullt med fisk savanner fullt med bytesdjur frukter o bär överallt tja då är det bara att ta för sig utan ansträngning.

De flesta uppfinningar och utveckling har vita människor stått för historiskt sett. På senare århundrade har även ?gula? människor vidareutvecklat och uppfunnit många saker. Men vad har kommit från MÖ och Afrika?

• Bjoer
    Pr0nographic skrev 2018-04-23 12:30:56 följande:
    Fast judar faller inte i en ras utan det handlade om religionsfientlighet och deras sätt att se på livet. På samma sätt som folk har fått nog av högextrema muslimer.

Dessutom finns det olika raser av människor. Biologiskt och anatomiskt bevisat.

Ungefär som att inte kunna se skillnad på en schäfer och en pudel.

Berätta för mig vad en japansk individ och en Afrikansk individ har för anatomiska likheter.
    Judar är också en etnisk folkgrupp. Inte bara en religion.

Nej, det finns inte raser av människor. Skillnaderna som är mellan svarta, vita, asiater osv. är inte av typen att vi är separata raser. Att kunna se skillnad på individer är inte tillräckligt för att det ska vara en egen ras.

Eh, är din sista fråga på riktigt? 99.99% av anatomin är samma.
  • Bjoer
    gabi1969 skrev 2018-05-18 08:23:41 följande:

Klart att det finns olika raser utav människan. Det är väl inte fel? Det syns ju. En blek svensk och en färgad afrikan ser helt olika ut. En schäfer och pudel ser också helt olika ut. Det finns givetvis likheter också. Men vi har utvecklats olika tackvare naturens sätt att anpassa oss till vår omgivning. Stark sol ja då blir huden mörk lite sol ljus hud. Det har med D-vitaminer från solljuset att göra. Beroende på vår omgivning och förutsättningar har vi anpassats för att få bästa förutsättningar att överleva i vår omgivning.

Utvecklingen och anpassningen är naturens sätt att värna om mångfald. Sen har vi människor en unik förutsättning att välja och förändra förutsättningarna och omgivningen. Krävs det mycket för att överleva blir vi mer uppfinningsrika o intelligenta. Behövs inte så mycket för att överleva utvecklas vi inte. Varmt klimat floder fullt med fisk savanner fullt med bytesdjur frukter o bär överallt tja då är det bara att ta för sig utan ansträngning.

De flesta uppfinningar och utveckling har vita människor stått för historiskt sett. På senare århundrade har även ?gula? människor vidareutvecklat och uppfunnit många saker. Men vad har kommit från MÖ och Afrika?

Eh, what? Det är så mycket fel i det här inlägget att jag inte vet riktigt var jag ska börja. För det första så räcker det inte med synliga skillnader för att det ska vara en ras. För det andra så är det inte D-vitaminder som gör huden mörk, utan vår produktionsförmåga av D-vitamin som varierar med hudfärg. Färgen påverkar mängden D-vitamin, inte tvärt om. För det tredje värnar inte naturen om något alls. Naturen bara är. För det fjärde så är det knappast vita människor som endast stått för utveckling. Det var inte förrän på 1500- 1600-talet som europa drog ifrån främst amerika och afrika pga. den vetenskapliga metoden. Innan dess kom mycket teknik och vetenskap från just asien och mellanöstern. Varför tror du t.ex. vi har arabiska siffror? Algebra är ett arabiskt ord. Hela grunden till matematik, som har lett till in princip all utveckling på senare tid, kommer från mellanöstern. Anledningen till att de har stannat av i mellanöstern är inte någon lägre intelligens pga. evolution, utan pga. islam och kulturella skillnader.
  • Bjoer

Sen håller jag inte med OT. Man är inte rasist för att man röstar på SD. Men man är antingen rasist eller naiv. Eller bara likgiltig inför att rösta på ett rasistiskt parti. För SD är ett rasistiskt parti. Nån tvekan finns det inte om det.

• gabi1969

Varför skapa onödiga motsättningar med massinvsndting? Varför uppstod inga diskussioner om rasism när juggar greker finländare ungrare kom till Sverige på 50-70-talen?

Det är ett ständigt tjat om rasism hela tiden. I USA förekom buss rasism mot bla svart. Fler svarta blir skjutna av andra svarta än utav vita. Även svarta poliser skjuter vita brottslingar men de vita starta inte upplopp och ropa rasism när detta händer. tvångssterilisering har utförts utav andra än SD...det har utbetalats skadestånd till de drabbade transsexuella.

Skyll inte på SD. I så fall har de flesta partier varit rasistiska. Varför talas det inte om det?

• gabi1969

Jag anser att det beror på människorna hur länder utvecklas. Vissa länder är bättre än andra. Vissa kulturer som var högutvecklade har gått under. Arabiska siffror och formler gör inte arabvärlden till högutvecklade länder i dag det är historia som händer för länge länge sedan. Dessa argument om siffror och formler är bara trams.

Allt vi vet idag har kommit från tiden efter upplysningen dvs tiden då vi människor sökte o hittade andra svar på evolutionen och universum än religionen gav oss. Vem var det som var ledande inom detta område, det gav oss den nya världen. Vetenskap och medvetenhet tog ett jättekliv. Religion fördummar människor oavsett religion.

hundar har också mycket gemensamt men är trots det olika raser. Jag pratar inte om olika arter. Chimpanser o människor är mycket lika varandra genetiskt. Men är olika arter. Jag säger inte att någon ras har rätt att styra världen och över alla andra raser. Jag rangordnar inte dem.

Jag ifrågasätter bara varför vi har skapat så olika samhällen beroende på vart vi kommer ifrån och varför det tycks vara så att vita människor har lyckats så bra med demokrati utveckling o uppfinningar o varför vita utforskade världen o lyckades bygga fungerande samhällen i länder det bodde människor med annan hudfärg. Frågan är väl intressant o motiverad?

• Bjoer
    gabi1969 skrev 2018-05-18 10:28:35 följande:

Jag anser att det beror på människorna hur länder utvecklas. Vissa länder är bättre än andra. Vissa kulturer som var högutvecklade har gått under. Arabiska siffror och formler gör inte arabvärlden till högutvecklade länder i dag det är historia som händer för länge länge sedan. Dessa argument om siffror och formler är bara trams.

Allt vi vet idag har kommit från tiden efter upplysningen dvs tiden då vi människor sökte o hittade andra svar på evolutionen och universum än religionen gav oss. Vem var det som var ledande inom detta område, det gav oss den nya världen. Vetenskap och medvetenhet tog ett jättekliv. Religion fördummar människor oavsett religion.

hundar har också mycket gemensamt men är trots det olika raser. Jag pratar inte om olika arter. Chimpanser o människor är mycket lika varandra genetiskt. Men är olika arter. Jag säger inte att någon ras har rätt att styra världen och över alla andra raser. Jag rangordnar inte dem.

Jag ifrågasätter bara varför vi har skapat så olika samhällen beroende på vart vi kommer ifrån och varför det tycks vara så att vita människor har lyckats så bra med demokrati utveckling o uppfinningar o varför vita utforskade världen o lyckades bygga fungerande samhällen i länder det bodde människor med annan hudfärg. Frågan är väl intressant o motiverad?

Argumenten är inte trams, de svarar direkt på din fråga. Du frågade "Men vad har kommit från MÖ och Afrika?" och jag svarade.

Fast människor är inte olika raser. Fråga en biolog. Läs på wiki: sv.wikipedia.org/wiki/Ras%C3%A4mpat_p%C3%A5_m%C3%A4nniskor

Vita har lyckats bra pga. den kultur vi har utvecklat, pga. vetenskaplig metod och för att vi är bra på att utnyttja andra. Fungerande samhällen i länder med annan hudfärg på befolkningen vet jag inte riktigt om vita har lyckats med. Ofta så har vi ju bara dödat eller förslavat de som bodde där. Är det verkligen ett fungerande samhälle?

Jag tror du fokuserar för mycket på folkgrupper och deras biologi. Att vi har lyckats bra beror nog mer på historisk "tur" än något annat.
  • K Kalle
    Bjoer skrev 2018-05-18 08:54:29 följande:

Sen håller jag inte med OT. Man är inte rasist för att man röstar på SD. Men man är antingen rasist eller naiv. Eller bara likgiltig inför att rösta på ett rasistiskt parti. För SD är ett rasistiskt parti. Nån tvekan finns det inte om det.

Jag röstar inte på SD och kommer aldrig att göra det men känner en del som gör det och det är gamla socialdemokrater, moderater och centerpartister som gör det i desperation. De vill inte rösta på SD men ser inget annat alternativ.
  • Bjoer
    K Kalle skrev 2018-05-19 23:30:41 följande:
    Jag röstar inte på SD och kommer aldrig att göra det men känner en del som gör det och det är gamla socialdemokrater, moderater och centerpartister som gör det i desperation. De vill inte rösta på SD men ser inget annat alternativ.
    Som att SD är ett alternativ? Att ett parti är rasistiskt är alltså inte en tillräcklig avskräckande faktor för att de inte längre ska rösta på ett parti? Jag lägger hellre ner min röst än röstar på ett parti som är uppenbart rasistiskt.

Dessutom finns det mängder med andra partier än de 8 i riksdagen. Rösta på något av dem isf. Själv röstade jag på Direktdemokraterna förra valet.

direktdemokraterna.se/
Svar på tråden 6 av 10 Svenskar är Rasister