• Super Mario

Ni som är överviktiga och har överviktiga barn

Varje gång jag ser en vuxen överviktig person och deras också överviktiga barn tänker jag "va fan?" Och upplever att ni på sätt och vis misshandlar era barn. Ni är ju vuxna och får ta ansvar över er hälsa själva, ni kan välja då ni betalar för maten och ni lagar den (eller köper färdigt) men era barn kan INTE välja så på det sättet bestämmer ni över de och vad de ska äta och dricka varje dag förutom när de är i skolan/dagis. Jag undrar varför ni gör så mot era barn? varför ger ni de till exempel Coca-cola eller annan läsk till middag, sötsaker och chips fler än 2 ggr i veckan, varför ger ni inte de en varierad kost med grönsaker eller vanlig husmanskost, varför låter ni de småäta hela tiden, en kaka hit och dit, varför? Får ni inte ångest när ni ser till att era barn är i riskgruppen för diabetes och andra hälso-problem?

Min son sa till mig vissa som går i hans skola är så tjocka och att de dricker redbull och läsk varje dag i skolan, de smyg köper godis och äter på Mc'donalds hela tiden fast man inte får göra det på skoltid. Han säger att dessa barn säger att de får det för sina föräldrar, han frågade mig om de är dåliga föräldrar, jag vill inte snacka skit om hans klasskompisars föräldraförmåga så jag sa bara att det är ohälsosamt att göra som de gör och att jag är stolt över att han inte handlar under och efter skolan. Givetvis handlar han lite godis ibland men inte på den nivån som många unga gör idag.

Ni föräldrar som har barn/ungdomar som är så överviktiga, hur ställer ni er till detta egentligen? 

• Svar på tråden Ni som är överviktiga och har överviktiga barn
  • viseversa
    gahadas skrev 2018-04-24 19:50:55 följande:
    Läste ju vad du skrev.
    Kommer inte besvara dig mer. Slöseri med min tid just nu. Ha en bra fortsatt kväll.
  • Glinda från Oz

Jag håller med dig ts.

• viseversa
    Pope Joan II skrev 2018-04-24 19:53:45 följande:
    Ja, i den bästa av världar skulle väl alla alltid uttrycka sig på ett sätt som kan tas emot väl av alla sinsemellan helt olika människor. Men eftersom det är helt omöjligt så får man acceptera situationen som den är och antingen diskutera sakfrågan ändå eller låta bli. Hur som helst så är det förstås så att många människor tycker att det gränsar till barnmisshandel när föräldrar låter sina barn bli överviktiga. 

Skulle du inte tycka att det var barnmisshandel att exempelvis svälta barn på ett sätt som ger dem negativa följder under hela livet? Så är det och blir det för många tjocka barn också. 
    Barnmisshandel för mig är när man slår sina barn. När man kränker utnyttjar ignorerar försummar våldtar svälter sina barn. När man röker under graviditeten när man dricker under graviditeten. Eller använder droger. Men nej jag tycker inte man misshandlar sina barn om dom blir runda. Men uppenbarligen tycker vi olika.
  • Glinda från Oz
    viseversa skrev 2018-04-24 16:44:18 följande:

Förlåt men tror du någon kommer svara i din tråd när det enda den visar är vilket förakt och hur illa du tycker detta är. Du skriver att du tycker det är misshandel men vill ändå ha svar.

Du spyr en massa galla och klappar dig själv på axeln som om du är såå bra och sen förväntar du dig att dessa föräldrar ska ge dig svar? Så du kan tracka på dom eller vad är du ute efter?

Sem kanske dom inte alls FÅR för sina föräldrar. Men vet du barn gör inte alltid som man säger och i skolan kan föräldrarna inte ha koll på vad dom köper ellerhur? Sen att dom säger till ditt barn att dom FÅR köpa läsk är väl knappast bevis på att det stämmer ellerhur?

Klappar man sig på axeln om man inte tycker det är vettigt att barn röker också? Går barnen i högstadiet/gymnasiet förstår jag att det kan vara svårt att ha koll men många barn är överviktiga redan på lågstadiet.
  • EE2017
    viseversa skrev 2018-04-24 19:48:58 följande:

Det är inte det jag regerade på åter igen. Utan att ts tror hon ska få svar från dessa föräldrar med överviktiga barn efter allt skit hon slängt ur sig om dom och kallat dom för barnmisshandlare och en massa annat skit. Vill man ha seriösa svar kanske man ska tänka på hur man utrycker sig.

Är du en av dessa överviktiga föräldrar till överviktiga barn?
  • gahadas
    viseversa skrev 2018-04-24 19:58:18 följande:
    Kommer inte besvara dig mer. Slöseri med min tid just nu. Ha en bra fortsatt kväll.
    Ok, <Den som inte kan uttrycka sig ordentligt i skrift>.
  • Pope Joan II
    viseversa skrev 2018-04-24 20:01:08 följande:
    Barnmisshandel för mig är när man slår sina barn. När man kränker utnyttjar ignorerar försummar våldtar svälter sina barn. När man röker under graviditeten när man dricker under graviditeten. Eller använder droger. Men nej jag tycker inte man misshandlar sina barn om dom blir runda. Men uppenbarligen tycker vi olika.
    Ja, vi tycker olika. Fetma är en mycket olycklig och inte sällan livslång svårighet för barnen att tampas med. Det kan leda till stora hälsoproblem, förkortad livslängd och en barndom och tonårstid som inte alls lever upp till vad de borde ha rätt till. 

Hjärtat brister när jag ser barn med bristningar, röda hängande kinder, dubbelhakor, bröst, dallrande magar och armar som förtvivlat försöker hänga med sina normalviktiga skolkompisar utan att lyckas. För mig handlar inte det alls om att de inte skulle vara fina eller lika mycket värda, för mig handlar det uteslutande om att de inte ges bra förutsättningar och att föräldrarna genom att inte ta tag i sin egen situation och därmed på bekostnad av sina barn fortsätter med sitt osunda leverne. 
  • Cl4udio

bra skrivet TS! Dessa föräldrar är vidrigt ansvarlösa, skamligt

• sextiotalist

Ingen aning, eftersom de jag känner som har problem med övervikt inte har överviktiga barn.
    Men jag har läst några trådar där det förekommer, då har det varit när barnen bor varannan vecka, där den ena föräldern varit fullt medveten om problematiken och försöker hantera detta, men den andra föräldern fullständigt struntar i det och fortsätter, där kan jag tänka mig att det är en form av maktkamp. Den föräldern som inte hjälper sitt barn visar att "hemma hos mig minsann så" och ser inte sitt beteende som något fel.

jag tror också att det finns en ärftlig del i detta också (ja, jag vet att folk kommer slå backut och säger att det inte stämmer, men en googling på detta visar att det kan absolut finnas genetik bakom detta). Med ärftlighet menar jag, att en del personer får alltid tänka på vad och hur de äter och detta genom hela sitt liv.

• mmel

Nu har jag inte ett överviktigt barn ska jag väl börja med att säga. Däremot har jag väldigt lätt att lägga på mig själv och jag har ett barn som jag ser samma tendenser hos. 

Jag kan också reagera när jag ser små barn med uppenbar övervikt. Man har naturligtvis ett ansvar som förälder om barnet blir uppenbart överviktig redan tidigt i livet. Jag vet inte om jag tror att alla som har barn med lindrig övervikt öser i dem cola och godis på det sätt TS verkar föreställa sig dock. TS och hans/hennes barn kanske hade behövt hälla i sig läsk och kakor dagligen för att bli överviktiga men det gäller inte alla.

Jag får definitivt tänka på vad mitt barn får i sig för att inte vikten ska dra iväg men då det handlar inte om "skräp" som han får i sig för där finns inte mycket att ta bort. Hade mitt barn fått äta flera smörgåsar till mellis eller äta obegränsade mängder pasta, som många av hans kompisar gör så hade han säkerligen varit rund. Jag upplever att jag måste vara lite proaktiv när det gäller honom för att motverka övervikt och vara lite "tråkigare" än många andra föräldrar.

Kanske en del av de här föräldrarna TS öser galla över inte äter så mycket onyttigare än genomsnittet men i själv verket borde äta nyttigare än de flesta för att få ett bra resultat? Kanske "orkar" de inte avvika från normen runt omkring dem? Jag har själv varit lite bitter över orättvisan i perioder i mitt liv, framför allt som tonåring. Jag var den som alltid fick hålla koll på vad jag åt och avstå när kompisarna åt onyttigheter och ändå var jag alltid lite rundare än dem. Sen mognar man ju och inser att livet är inte alltid rättvist  och man får göra det bästa av situationen men tyvärr är ju inte alla föräldrar lika resursstarka.

• Madicken Madicken
    Super Mario skrev 2018-04-24 16:28:09 följande:

Varje gång jag ser en vuxen överviktig person och deras också överviktiga barn tänker jag "va fan?" Och upplever att ni på sätt och vis misshandlar era barn. Ni är ju vuxna och får ta ansvar över er hälsa själva, ni kan välja då ni betalar för maten och ni lagar den (eller köper färdigt) men era barn kan INTE välja så på det sättet bestämmer ni över de och vad de ska äta och dricka varje dag förutom när de är i skolan/dagis. Jag undrar varför ni gör så mot era barn? varför ger ni de till exempel Coca-cola eller annan läsk till middag, sötsaker och chips fler än 2 ggr i veckan, varför ger ni inte de en varierad kost med grönsaker eller vanlig husmanskost, varför låter ni de småäta hela tiden, en kaka hit och dit, varför? Får ni inte ångest när ni ser till att era barn är i riskgruppen för diabetes och andra hälso-problem?

Min son sa till mig vissa som går i hans skola är så tjocka och att de dricker redbull och läsk varje dag i skolan, de smyg köper godis och äter på Mc'donalds hela tiden fast man inte får göra det på skoltid. Han säger att dessa barn säger att de får det för sina föräldrar, han frågade mig om de är dåliga föräldrar, jag vill inte snacka skit om hans klasskompisars föräldraförmåga så jag sa bara att det är ohälsosamt att göra som de gör och att jag är stolt över att han inte handlar under och efter skolan. Givetvis handlar han lite godis ibland men inte på den nivån som många unga gör idag.

Ni föräldrar som har barn/ungdomar som är så överviktiga, hur ställer ni er till detta egentligen? 

Helt otroligt hur korkad man kan vara.

En vuxen människa som inte känner till att det finns flera sorters fetma och att de flesta varianter är ärftliga. Som anklagar alla överviktiga för att vara lata matglada idioter utan att känna till bakomliggande orsak.

Sanslöst.
  • AndreaBD

Det kanske vore bättre att "vidga" diskussionen lite och även prata om dem fallen där inte båda sidorna är överviktiga?

Jag kämpar nämligen med att min son har gått upp mycket i vikt som vuxen och nu börjar andra sonen också bli för tjock, trots att varken jag eller pappan är överviktiga. De åt ju normalt och vettigt som barn och som tonåringar (de är nu 30 och 23 år). Så, alla tips är välkomna. 

• Glinda från Oz
    Madicken Madicken skrev 2018-04-26 12:25:12 följande:

Helt otroligt hur korkad man kan vara.

En vuxen människa som inte känner till att det finns flera sorters fetma och att de flesta varianter är ärftliga. Som anklagar alla överviktiga för att vara lata matglada idioter utan att känna till bakomliggande orsak.

Sanslöst.

Du tror alltså att svältande människor i Afrika är feta? Fetma handlar om livsstil och delvis socialt arv (dvs vi lär av föräldrarna) för 50 år sedan var nästan ingen överviktig, idag är nästan hälften det så snabbt ändras inte våra gener.
  • Madicken Madicken
    Glinda från Oz skrev 2018-04-26 21:30:36 följande:

Du tror alltså att svältande människor i Afrika är feta? Fetma handlar om livsstil och delvis socialt arv (dvs vi lär av föräldrarna) för 50 år sedan var nästan ingen överviktig, idag är nästan hälften det så snabbt ändras inte våra gener.

Så du tror på fullt allvar att varenda människa på kontinenten Afrika svälter? Du tror det idag år 2018?
  • Glinda från Oz
    Madicken Madicken skrev 2018-04-26 21:45:24 följande:

Så du tror på fullt allvar att varenda människa på kontinenten Afrika svälter? Du tror det idag år 2018?

Det du gör nu är att byta ämne, troligtvis för att du inte har något svar. Jag har aldrig sagt att alla i Afrika svälter.

Jag upprepar tror att att svältande i Afrika är feta?
  • Aen87

Jag lever nära en familj med denna problematik. Jag ser det också som viss form av misshandel men naturligtvis i en annan bemärkelse eftersom "skadorna" är något som kommer indirekt, vissa barn kan äta hur mycket som helst och andra i syskonskaran knappt något. Jag tänker att från början tog barnen del av familjens livsstil som (eftersom ena föräldern är överviktig) i viss mån varit ohälsosam. Familjen i detta fall njuter verkligen av god mat och sötsaker, riktiga livsnjutare. De är högutbildade och inte på något sätt dumma i skallen. Sedan märker man att vissa av barnen lägger på sig medan andra i syskonskaran inte lägger på sig. Försök kanske görs att lägga om kost och livsstil men de barn som redan är överviktiga har lagt till med ett sug och har då föräldrarna redan en problematik själva med övervikt så tror jag att det är svårt att stå emot det där lilla extra här och där som några i familjen absolut kan unna sig medan vissa inte kan sett till övervikten. Mat och godis ses som guldkanten i vardagen och att ta bort detta skulle verkligen förändra känslan av vad ledig tid ihop, semester och härliga stunder överlag innebär.

Sedan finns det ju de familjer där det snarare handlar om motivationsbrist, kanske depressioner osv där man ständigt väljer den enkla vägen för att livet är så strävsamt i sig, tankar som "bara idag" som en själv också kan ha vissa dagar när livet känns extra tufft som blir en ond spiral, barnen lägger till med en sockersug som även en pigg och välmående förälder har svårt att motstå.

Även om många håller med om att det handlar om en typ av misshandel med tanke på följderna så ville föräldern aldrig skada vilket jag anser vara skillnaden mellan misshandel och "misshandel".

Vi är normalviktiga i vår familj, men vi har god aptit hela högen. Vi får kämpa hela tiden med ett av barnen som inte kan tänka på annat än vad hon önskar stoppa i sig nästa måltid. Tankarna på mat och godsaker finns där ständigt. Hon är inte så gammal men livet blir nog tufft för henne i och med att allt är så lättillgängligt. Skulle vi må dåligt en period eller så så hade det helt ärligt varit tufft att stå emot hennes tjatande. Det är ju en balansgång att inte lägga skuld i njutningen av mat också, då finns det ju risk för annan problematik. Det är ta mig sjutton inte lätt att vara förälder.

• Madicken Madicken
    Glinda från Oz skrev 2018-04-27 10:35:30 följande:

Det du gör nu är att byta ämne, troligtvis för att du inte har något svar. Jag har aldrig sagt att alla i Afrika svälter.

Jag upprepar tror att att svältande i Afrika är feta?

Vilken otroligt korkad kommentar. Hur kan du bara byta ut ämne och sen anklaga mig för att byta ämne?
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2018-04-26 21:30:36 följande:
    Det stämmer att det inte fanns lika många överviktiga, men överviktsproblem fanns även då, så nästan ingen stämmer inte, men absolut inte som idag. Men å andra sidan var portionerna mindre, tillgången till mat var inte alls på samma sätt, på sin höjd varm korv med bröd eller ett besök på ett konditori var ofta det som erbjöds i "vardagen". Sedan fanns ju lunchkrogarna också, men knappast det man tog sina barn till när man var i stan och handlade.
    Jag minns två som hade kraftig fetma från min skola när jag växte upp och även minns att det fanns föräldrar var rätt överviktiga.
    Tidningarna hade redan då ett otal bantningsrecept och Twiggy-kroppen triggade nog gång en hel del ätstörningar.

Fetma handlar dels av socialt arv och ätbeteende från hemmet, men forskarna verkar eniga, det finns även en stor genetisk komponent också.

• Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2018-04-27 13:07:38 följande:

Det stämmer att det inte fanns lika många överviktiga, men överviktsproblem fanns även då, så nästan ingen stämmer inte, men absolut inte som idag. Men å andra sidan var portionerna mindre, tillgången till mat var inte alls på samma sätt, på sin höjd varm korv med bröd eller ett besök på ett konditori var ofta det som erbjöds i "vardagen". Sedan fanns ju lunchkrogarna också, men knappast det man tog sina barn till när man var i stan och handlade.

Jag minns två som hade kraftig fetma från min skola när jag växte upp och även minns att det fanns föräldrar var rätt överviktiga.

Tidningarna hade redan då ett otal bantningsrecept och Twiggy-kroppen triggade nog gång en hel del ätstörningar.

Fetma handlar dels av socialt arv och ätbeteende från hemmet, men forskarna verkar eniga, det finns även en stor genetisk komponent också.

Precis som du säger är förutsättningarna för fetma större idag därför är fler överviktiga. Visst kan benägenheten för att utveckla fetma vara ärftlig precis som benägenheten att utveckla diabetes, alkholism och hjärt- och kärlsjukdomar men det krävs att man också har en dålig livsstil. En person med benägenhet för fetma kommer inte bli överviktig utan felaktig kost eller för mycket mat.
  • nirakanna2

Det är ju otroligt synskt att kunna se på människor på stan att de äter cola till maten och chips många gånger per vecka etc......

Hade TS formulerat en öppen fråga kring hur man som överviktig förälder tänker kring sitt barns övervikt och hur man hanterar olika vardagssituationer hade det kanske kunnat bli en riktig konstruktiv diskussion!

Svar på tråden Ni som är överviktiga och har överviktiga barn