• Anonym (.)

Frågor Ang bostadsbidrag

Jag undrar om man kan få bostadsbidrag av soc ifall man inte är folkbokförd på lägenheten som man vill söka bostadsbidrag för ? Av olika skäl kan jag inte skriva mig på adressen . Och finns det någon gräns på hur mycket månadshyran får kosta ifall man ska bli berättigad bostadsbidrag?

• Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag
  • Aniiee

TS, ditt problem är att du inte bor någonstans. Man kan inte bo i en postbox, alltså får du inte pengar till hyra, för du har ingen hyra.

Skriv dig där du sover eller hitta någonannanstans att sova där du kan/vill skriva dig, men då måste du göra det också och inte fortsätta försöka lura soc tillsammans med din partner som också har något slags bidrag som kommer halveras så fort du skriver dig där, för det är ju det ni inte vill....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-04-28 21:17:28 följande:
    Men jag kan ju inte betala bostadsbidraget för mina matpengar som du skrev.. jag får ju 3000 i månaden av soc till mat osv och sen om jag får bostadsbidrag på tex 3000 . Jag kan ju inte endast leva på bara 3000 och betala både hyra och mat för dom
    Du måste ha ett kontrakt på en bostad för att få bostadsbidrag.
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2018-04-28 21:17:28 följande:

Men jag kan ju inte betala bostadsbidraget för mina matpengar som du skrev.. jag får ju 3000 i månaden av soc till mat osv och sen om jag får bostadsbidrag på tex 3000 . Jag kan ju inte endast leva på bara 3000 och betala både hyra och mat för dom

För att få bostadsbidrag måste du ha en hyra. Du får en viss procent bostadsbidrag på din hyra sedan betalar socialen för resten av hyran plus 3930 (om du är ensamstående) Du får som sagt inte mer pengar för att du har bostadsbidrag socialen räknar av det bidraget.
  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2018-04-28 21:31:08 följande:

TS, ditt problem är att du inte bor någonstans. Man kan inte bo i en postbox, alltså får du inte pengar till hyra, för du har ingen hyra.

Skriv dig där du sover eller hitta någonannanstans att sova där du kan/vill skriva dig, men då måste du göra det också och inte fortsätta försöka lura soc tillsammans med din partner som också har något slags bidrag som kommer halveras så fort du skriver dig där, för det är ju det ni inte vill....

Det handlar om att jag är hotad och inte vill ha dessa konstiga folk till min nya adress. Flyttar pga att slipppa dom
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-28 22:00:50 följande:

Du måste ha ett kontrakt på en bostad för att få bostadsbidrag.

Men om jag har kontrakt på en bostad men inte är folkbokförd på den adressen kan jag få bostadsbidrag då?
  • Anonym (.)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-29 01:32:24 följande:

För att få bostadsbidrag måste du ha en hyra. Du får en viss procent bostadsbidrag på din hyra sedan betalar socialen för resten av hyran plus 3930 (om du är ensamstående) Du får som sagt inte mer pengar för att du har bostadsbidrag socialen räknar av det bidraget.

Men om vi säger att hyran skulle ligga på 6000 och soc bara kan betala 3000 för hyran , får jag ha en borgenär då som betalar resten av hyran?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 06:59:28 följande:
    Men om jag har kontrakt på en bostad men inte är folkbokförd på den adressen kan jag få bostadsbidrag då?
    Borde du få men det är försäkringskassan som kan svara på hur det ligger till.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-29 12:10:46 följande:

Borde du få men det är försäkringskassan som kan svara på hur det ligger till.

Men som jag förstått det behöver man inte vända sig till fk för bostadsbidrag soc kan väl betala hyran? När man ansöker om socbidrag hos soc så kan man ju även fylla i om man vill ha hjälp med hyran ..
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 06:59:28 följande:

Det vet jag inte, du får fråga socialen om det.
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 07:01:41 följande:

Men om vi säger att hyran skulle ligga på 6000 och soc bara kan betala 3000 för hyran , får jag ha en borgenär då som betalar resten av hyran?

Jag förstår inte frågan. Om du har en hyra på 6000 och får 3000 i bostadsbidrag betalar socialen det som saknas, i det här exemplet 3000 kronor. Du behöver ingen borgenär för att gå på socialbidrag eller ha bostadsbidrag.
  • Anonym (.)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-29 13:40:39 följande:

Det vet jag inte, du får fråga socialen om det.Jag förstår inte frågan. Om du har en hyra på 6000 och får 3000 i bostadsbidrag betalar socialen det som saknas, i det här exemplet 3000 kronor. Du behöver ingen borgenär för att gå på socialbidrag eller ha bostadsbidrag.

Men ifall jag inte är berättigad till bostadsbidrag från fk då jag inte kan folkbokföra mig på adressen och måste söka bostadsbidrag från soc istället, men om dom tycker att 6000 är för mycket att betala och deras gröns går vid 3000. Menar ifall dom kan betala halva hyran då dvs 3000 och att min borgenär betalar resten av hyran?
  • Aniiee
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 13:50:27 följande:
    Men ifall jag inte är berättigad till bostadsbidrag från fk då jag inte kan folkbokföra mig på adressen och måste söka bostadsbidrag från soc istället, men om dom tycker att 6000 är för mycket att betala och deras gröns går vid 3000. Menar ifall dom kan betala halva hyran då dvs 3000 och att min borgenär betalar resten av hyran?
    Du får ingen hyra betald av soc om det så är 1 kr om du inte är folkbokförd där och har ett hyreskontrakt, alternativt är folkbokförd på kommunen. Postboxen får du inga hyrespengar för.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 13:50:27 följande:

Socialen har inte bostadsbidrag så det kan du inte söka hos dem. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med borgenär. Om du får pengar räknas det av, du får alltså mindre pengar den månaden men jag vet inte hur det funkar om någon annan betalar dina räkningar. Socialen begär ut kontoutdrag varje månad och eftersom de betalar speciellt till hyran kan jag tänka mig att det blir knepigt om någon annan betalar halva. Det bästa är om du frågar soc om det.
  • Glinda från Oz
    Aniiee skrev 2018-04-29 14:59:17 följande:

Du får ingen hyra betald av soc om det så är 1 kr om du inte är folkbokförd där och har ett hyreskontrakt, alternativt är folkbokförd på kommunen. Postboxen får du inga hyrespengar för.

Det finns undantag från den regeln, t.ex om ts är utsatt för allvarliga trakasserier, brott mm eller om hon bara ska bo där en kortare tid.

Källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/adoptera_barn/bostadsbidrag
  • Anonym (.)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-29 15:28:33 följande:

Socialen har inte bostadsbidrag så det kan du inte söka hos dem. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med borgenär. Om du får pengar räknas det av, du får alltså mindre pengar den månaden men jag vet inte hur det funkar om någon annan betalar dina räkningar. Socialen begär ut kontoutdrag varje månad och eftersom de betalar speciellt till hyran kan jag tänka mig att det blir knepigt om någon annan betalar halva. Det bästa är om du frågar soc om det.

jo det ska dom ha , annars hade det inte stått i pappren man fick när man söker socbidrag att man skulle fylla i om man även ville ha hjälp med hyran samt att man skulle fylla i vad hyran låg på och hur stor lägenheten är osv
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 15:53:53 följande:

jo det ska dom ha , annars hade det inte stått i pappren man fick när man söker socbidrag att man skulle fylla i om man även ville ha hjälp med hyran samt att man skulle fylla i vad hyran låg på och hur stor lägenheten är osv

Det är hyresdelen av socialbidrag du tänker på, det är inte samma som bostadsbidrag. För att få socialbidrag måste du göra allt för att bli självförsörjande och det innefattar att söka bostadsbidrag (om du har rätt ålder och/eller barn)
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 15:55:25 följande:

Krävs det polisanmälan och bevis ifall man är utsatt för hot?

Det utgår jag ifrån.
  • Anonym (.)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-29 16:39:40 följande:

Det är hyresdelen av socialbidrag du tänker på, det är inte samma som bostadsbidrag. För att få socialbidrag måste du göra allt för att bli självförsörjande och det innefattar att söka bostadsbidrag (om du har rätt ålder och/eller barn)Det utgår jag ifrån.

Jag går redan på socialbidrag. Vad menar du med hyresdelen av socialbidrag?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 16:44:45 följande:
    Som exempel du har en hyra på 6 000 kr försäkringskassan betalar 4300 kr då betalar soc, 1700 kr plus elkostnaden och hemförsäkring
    För ordentlig koll så finns det bra information på Försäkringskassans hemsida där står det bland annat att man kan få bostadsbidrag för bostad man inte är skriven i om det gäller tillfälligt boende vid exempelvis studier eller om man har kvarskrivning.

För bäst information så bör du prata med försäkringskassan och socialtjänsten eftersom det finns gräns för hur mycket hyran får vara.
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2018-04-29 16:44:45 följande:

Socialbidrag består av tre delar, hyresdelen (som är din hyra) delen för din dagliga utgifter (mat,kläder mm) och delen för extra kostnader (el, mediciner, läkarbesök mm)
Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag