• Amanda84

4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa

Jag har en 4-åring som alltid blir riktigt dålig i magen när han har sovit hemma hos sin pappa i cirka 2 nätter i rad. Avföringen blir senapsgul och grötig och han får ont i magen. Symptomen sitter i första dygnet hemma hos mig, men sedan är han som vanligt igen, tills han har sovit där under 2 nätter igen.

Hans pappa har två katter. Vår son har inga vanliga allergisymptom som man brukar ha vid kattallergi (ingen hosta, ingen snuva, inga kliande ögon) men kan det vara kattallergi i alla fall?

Till saken hör också att hans pappa inte är särskilt duktig på att städa. Det är väldigt mycket katthår där och han städar inte toaletten särskilt ofta. Jag tror inte att han dammsuger ens en gång i månaden. Jag brukar åka dit ungefär en gång i månaden och då är det alltid damm på handfatet och toaletten, men jag brukar göra en ordentlig rengöring av toaletten då i alla fall, för min sons skull.

Kan det helt enkelt vara att det är skitigt och ostädat där som gör att vår son blir dålig i magen? Ibland säger hans pappa att han har städat inför att vår son ska sova där och vår son bekräftar också att det är städat då, men ändå blir han lika dålig i magen när han är där. (Men kanske ser det bara ut för en 4-åring som att det är städat? Jag vet inte, eftersom jag inte är där.)

Vad tror ni? Kan man bli dålig i magen av kattallergi? Eller är det troligare att vår son blir dålig i magen för att det är ostädat?

• Svar på tråden 4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa
  • Amanda84
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-25 20:13:18 följande:
    Det behöver kanske inte vara just otrygghet som så utan oro t ex? Känner han sig trygg i rummet? Sover han där så sällan att han har svårt att somna? Man kan få en hel del problem med magen pga emotionella saker.
    Kanske kan det vara oro ändå. Han tycker mycket om att vara hemma hos sin pappa, men deras dagsrutiner ser nog ganska annorlunda ut än vad de gör när han är hemma hos mig. Hans pappa säger även att han inte alls är självständig där, utan följer efter honom som en svans från rum till rum och har svårt att sysselsätta sig själv om inte pappan aktivt deltar i leken. Men om det kan vara så att han får problem med magen på grund av otrygghet, kan det även innebära att avföringen byter färg? Det blir alltså totalt senapsgult. Jättekonstigt tycker jag att det är.
  • Anonym (Anonym)
    Amanda84 skrev 2018-04-25 20:59:45 följande:
    Kanske kan det vara oro ändå. Han tycker mycket om att vara hemma hos sin pappa, men deras dagsrutiner ser nog ganska annorlunda ut än vad de gör när han är hemma hos mig. Hans pappa säger även att han inte alls är självständig där, utan följer efter honom som en svans från rum till rum och har svårt att sysselsätta sig själv om inte pappan aktivt deltar i leken. Men om det kan vara så att han får problem med magen på grund av otrygghet, kan det även innebära att avföringen byter färg? Det blir alltså totalt senapsgult. Jättekonstigt tycker jag att det är.
    Nu är ju inte jag någon avföringsexpert ;) men det första man tänker på är ju vad som äts och där verkar det ju inte vara problem. Fråga BVC kanske?

Sedan tror jag att det behövs lite rutiner hos pappan då, de måste inte vara som hos dig men ändå strukturerat. Dessutom behövs dedikerad pappa-tid, t ex någon timme på fm och någon timme på em, gärna någon utflykt då eller liknande. Då kommer pojken säkert att kunna leka lite mer på egen hand också.
  • Anonym (Fet mat)

Det låter som om han äter för mycket fet mat. Eller så kan det vara så att hans mage inte kan bryta ner fettet. Min mage blir så med om jag nästan inte äter fettig mat en vecka och vräker i mig riktig fet mat så ballar magen ur. Äter han mycket grönsaker och fiber? Det i samband med fett kan göra magen upprörd.

• Anonym (:))

Gul avföring kan bero på att kroppen har problem att ta upp fett från kosten. Så äter han mycket fet mat hos pappan kan det vara en anledning.

• cosinus

Allergi mot något man äter kan ju slå ut magen.

Googlade katt och korsallergi och fick en träff där som menade på att katt och fläskkött kunde korsa. Skulle kunna matcha med baconen då..

Kan också vara så att katten sänker hans immunförsvar så något han normalt inte reagerar märkbart på ger reaktion hos pappan.

Min allergiker äter numera normalt sett ägg utan reaktion men är han sjuk eller fått i sig fel mat så han redan är påverkad av något annat så fixar han inte ägg utan får ont i magen och utslag (som han fick när han var mindre)

• elyse

Fet mat, för mycket fett vid tillagning och/eller dåligt diskade kärl, tallrikar och bestick, tror jag.

• Anonym (Matsmältning)

Sån där gul och grynig avföring är tecken på att matsmältningen inte funkar. Har du sett om det funnits bitar av osmält mat? Som andra skrev kan det vara att han äter mer fet mat där än hos dig och inte kan bryta ner det ordentligt. Kanske blir en del godsaker och mys när han är där kan jag tro ???? de får testa med nåt lite nyttigare och se om det hjälper.

• Anonym (Hygien)

Dålig hygien i köket/matlagning kan det också bero på. Hygien är viktig.

Tvättar pappan händerna på sig själv när han vart på toa? Inte disktrasa på tex skärbrädan?

Om man inte dammsuger en gång per månad hur ordentlig är man med kökshygienen?

Men det kan också förstås vara fetare mat. Och om sonen inte är lika trygg hos pappan som hos dig. Eller en kombination.

Skulle du kunna testa om sonen sover en-två nätter mitt i veckan hos pappa och se ev skillnad?

De kanske inter äter lika fet mat då?

• Kokoala

Att det skulle bero på kattallergi har jag väldigt svårt att tro. Jag är själv kattallergiker och får inga magbesvär när jag träffar katter. Däremot precis som du säger, snuva och röda ögon m.m

Jag tänker att sonen blir dålig i magen pga stress. Stress är den absolut vanligaste faktorn till illamående/dålig mage näst efter matallergi. Finns det något hos pappan som påverkar sonens psykiska hälsa negativt tror du?

• Anonym (gh)

Jag skulle kolla matvanorna. mycket godis eller kakor?
    Sen skulle jag kolla om barnet får tvätta händerna innan måltider. det kan ju också påverka.
    Men det är inte allrgi mot katt iallafall. Det är inget symtom för det.

• Amanda84

Verkligen tack för alla svar! Efter djupare samtal med min sons far (efter era funderingar) så har det nu framkommit vår son äter extremt mycket fett hos sin pappa. (Tillbehör ris, potatis eller pasta blandat med smör: måndag: bacon, tisdag: sidfläsk, onsdag: fyra (!) mackor bredda med tjockt med stekflott istället för lite smör.) Jag tror verkligen att vi har hittat problemet här och pappan är införstådd i problematiken och sjukt lättad över att det inte verkar vara katterna (jag fattar bara inte hur han inte kan ha sett det här själv, med tanke på hur mycket vi har diskuterat mat angående det här problemet). Själv har han problem med ämnesomsättningen och kämpar jämt med att gå upp i vikt. Sedan vi separerade så har han typ tänkt: "barn behöver fett, så jag gör samma mat till honom som till mig." Sedan att han kompletterar med massor med grönsaker, det hjälper förstås inte alls i det här läget.

• legomum
    Amanda84 skrev 2018-05-03 00:23:30 följande:

Verkligen tack för alla svar! Efter djupare samtal med min sons far (efter era funderingar) så har det nu framkommit vår son äter extremt mycket fett hos sin pappa. (Tillbehör ris, potatis eller pasta blandat med smör: måndag: bacon, tisdag: sidfläsk, onsdag: fyra (!) mackor bredda med tjockt med stekflott istället för lite smör.) Jag tror verkligen att vi har hittat problemet här och pappan är införstådd i problematiken och sjukt lättad över att det inte verkar vara katterna (jag fattar bara inte hur han inte kan ha sett det här själv, med tanke på hur mycket vi har diskuterat mat angående det här problemet). Själv har han problem med ämnesomsättningen och kämpar jämt med att gå upp i vikt. Sedan vi separerade så har han typ tänkt: "barn behöver fett, så jag gör samma mat till honom som till mig." Sedan att han kompletterar med massor med grönsaker, det hjälper förstås inte alls i det här läget.

Vad bra att ni verkar ha löst problemet.
    (riktigt härligt att höra, separerade föräldrar som samarbetar)
Svar på tråden 4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa