• Anonym (Cissan)

    Tuggummi till 6-månaders?

    Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

  • Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:19:42 följande:
    Jag har haft många hål men de har berott på att jag slarvat med borstningar, inte på baciller. Det har tandläkaren sagt varje gång. Att han inte ser några baciller så hålen beror endast på dålig borstning. Så eftersom jag inte har karius kan inte min son få det av mig så sluta tjata.
    Du ska nog fråga din tandläkare nästa gång
    1) Man ser inte bakterier, såvida han inte använder ett större mikroskåp i din min mun.
    2) Du har dessa bakterier, alla har kariesbakterier i du i högsta grad eftersom du har haft många hål (det är faktiskt dessa bakterier, eller snarare det de bildar vid deras ämnesomsättning som gör att det blir hål i tänderna)

    Själv var jag oerhört slarvig tandborstningen som tonåring, jag har inte haft ett enda hål sedan jag var 12 tills jag fick barn och efter det inte ett enda,
    Min bästa väninnan borstade regelbundet, var urnoga och hade hål varje år (inte åt hon godis heller)
    Ja, livet är orättvist
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:19:42 följande:
    Jag har haft många hål men de har berott på att jag slarvat med borstningar, inte på baciller. Det har tandläkaren sagt varje gång. Att han inte ser några baciller så hålen beror endast på dålig borstning. Så eftersom jag inte har karius kan inte min son få det av mig så sluta tjata.
    Lite information

    https://distriktstandvarden.se/karies/
  • Anonym (H)

    Haha, jag skulle inte ens ge tuggummi till en 4-åring..

  • EnAnonumius
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:26:36 följande:
    Har inte tänkt på det, bra synpunkt. Tror dock inte jag har några bakterier. Haha mitt tuggande är inget problem.
    ALLA, ja bokstavligen alla, har bakterier i munnen, både harmlösa och farliga.
    Att du kan hantera de farliga bakterierna i SMÅ mängder är just för att du har ett uppbyggt immunförsvar som håller dem i schack. Men bara för att DU kan hantera bakteriens i en viss mängd även av de farliga betyder inte att ditt 6 månaders barn kan göra detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2018-04-26 15:25:32 följande:
    Du ska nog fråga din tandläkare nästa gång
    1) Man ser inte bakterier, såvida han inte använder ett större mikroskåp i din min mun.
    2) Du har dessa bakterier, alla har kariesbakterier i du i högsta grad eftersom du har haft många hål (det är faktiskt dessa bakterier, eller snarare det de bildar vid deras ämnesomsättning som gör att det blir hål i tänderna)

    Själv var jag oerhört slarvig tandborstningen som tonåring, jag har inte haft ett enda hål sedan jag var 12 tills jag fick barn och efter det inte ett enda,
    Min bästa väninnan borstade regelbundet, var urnoga och hade hål varje år (inte åt hon godis heller)
    Ja, livet är orättvist
    Du låter som min exman.. Han var också slarvig med ytanborstningen och hade stora problem med att få just hål i tänderna.

    Hans farfar (tandläkare) sa precis som, du som skriver här. Det handlar om så mycket mer än att "bara borsta tänderna", det handlar även om munhålans egna miljö.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2018-04-26 18:01:07 följande:

    Du låter som min exman.. Han var också slarvig med ytanborstningen och hade stora problem med att få just hål i tänderna.

    Hans farfar (tandläkare) sa precis som, du som skriver här. Det handlar om så mycket mer än att "bara borsta tänderna", det handlar även om munhålans egna miljö.


    Numera är jag noga, hålen är jag inte rädd för. Däremot tandlossning, så jag har under de senaste 30 åren skött mina tänder noga :).
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2018-04-26 18:10:03 följande:
    Numera är jag noga, hålen är jag inte rädd för. Däremot tandlossning, så jag har under de senaste 30 åren skött mina tänder noga :).
    Ouch.. Hoppas att du slipper få det..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2018-04-26 23:00:27 följande:

    Ouch.. Hoppas att du slipper få det..


    Ingen fara, mina tänder och tandben är i perfekt skick enligt tandläkaren, så jag fortsätter som jag gör sedan över 30 år, borstar morgon och kväll, använder tandtråd flitigt. Det var under min unga år jag slarvade
  • Inga bekymmer
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:07:29 följande:

    Ja men om jag lär min son att borsta tänderna varje dag kan han inte få hål. Krävs både dålig borstning och kariusbaciller serru.


    Du ska borsta sonens tänder morgon och kväll i ganska många år eftersom han inte kommer ha tillräcklig finmotorik för att borsta bra själv förrän han är ganska stor tänk MINST 7-8 år. Tandläkare rekkomenderar att man borstar barnens tänder upp till 12 år tom... känns väl länge i min värld men när de blir större kan man ju varva med att låta dem borsta själva och borsta åt dem.
  • Inga bekymmer

    Förvisso tänker man ju att detta måste vara ett skämt. Man hoppas det! Men å andra sidan har jag ju sett folk hälla coca cola i nappflaskan så säker kan man ju aldrig vara.. Om det du skriver är sant Ts så behöver du söka extra stöd och vägledning för ditt föräldraskap. Vänd dig till BVC och ställ dessa frågor där!!

  • Minlillaplutt
    Limhirt skrev 2018-04-28 15:45:00 följande:

    Jag har faktiskt ätit flera gurkor under min livstid. De var goda.


    Och du skulle knappast kalla dom "blad", eller hur? :)
Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?