• tikki masala

Läggdags för era barn? Som går i femman (11/12 år)

Jag lägger mig i princip alltid kl 2100 på kvällarna. Stör jag den rutinen blir jag väldigt "otrevlig" dagen efter. (alltså jag blir jättetrött och lättare grinig)

Nu har jag ju en dotter som går i femman och hon har fått lägga sig senast kl 21 på vardagar och 2130 -22 på helger. 

Saken är att hon kan inte vara tyst när jag går och lägger mig utan hon springer fram o tillbaka till mitt rum o frågar saker eller så spelar hon spel och tjoar eller tittar på tv och skrattar jättehögt hyperventilerande typ.

Men nu har hon börjat protestera mot att hon ska lägga sig så tidigt och alla i hennes klass minsann får vara uppe hur sent som helst. Hon vill inte gå och lägga sig förräns hon själv däckar säger hon. men när hon spelar tex så blir hon inte trött. Det är ju som en drog =/

Hur dags lägger sig era 11/12åringer både på vardagar och helger? Och låter ni era barn lägga sig långt efter att ni somnat? 

• Svar på tråden Läggdags för era barn? Som går i femman (11/12 år)
  • Carambolan

Här är regeln att klockan 21 ska han vara på sitt rum och det ska vara tyst och skärmfritt. Dvs det är okej att läsa eller rita eller annan lugn aktivitet. Inget som stör eller lockar upp småsyskonen som ska sova den tiden.

• Meriall

Kring 22 på vardagar och söndagar. Fredagar uppe hur länge han vill och sova innan midnatt på lördagar.

Om det inte är något speciellt, är inte så petnoga där.

• Cecese

Sonen som snart fyller 12 år lägger sig runt 23-23.30 på vardagar. Fredagar och lördagar runt 1-2 på natten. Han stiger upp 6.30 på vardagar.

Sonen som snart fyller 10 har oftast samma tider men somnar ibland lite tidigare.

• Sisisisi

Min son går i 6:an och lägger sig när han vill. Själv lägger jag mig kl. 21.00.

Tidigare tjafsade vi mycket om läggtider och att skulle somna tidigt, men jag hav upp det. Han går upp kl. 7 varje dag utan problem och klarar skolan bra. Tidigare ville jag att han skulle lägga sig innan mig, men han har inte lika stort sömnbehov och går dessutom upp senare så det funkar inte längre.

Den enda regeln vi har nu är att datorn ska vara avstängd kl 21 på vardagar och kl 22 på helger och att han måste vara tyst så han inte väcker mig. Det funkar bra.

Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Läggdags för era barn? Som går i femman (11/12 år)