• Anonym (Såärdet)

Livet som ensamstående - ensam med verklig innebörd

Ensamstående behöver inte innebära helt ensam men i detta fallet så är det verkligen ensamt. Under högtider så samlar man vänner och familj och upplever dessa tillsammans.

För min del så är det bara jag och barnet. Så ser det ut mest hela tiden. Sverige måste vara bland det värsta landet att vara ensam i för det verkar närmast omöjligt att skaffa sig nya bekantskaper. Inte vill man heller inleda med att blotta sig så inför nya människor utan man får spela det coolt. Det märks av om någon är i behov av någon annan fast vad finns det att bli/vara rädd för egentligen när det enda som jag tex önskar vore att få känna delaktighet och gemenskap. Jag skulle inte börja ringa din telefon varje dag och plinga på din dörr i tid och otid.

Jag skulle däremot tycka det vore kul att dela en vänskap och veta mer om dig och ge av mig. För jag är bra en bra vän på många sätt om jag bara fick vara din vän.

Mitt barn skulle säkert också bli glad av större socialt utbyte, nu är det ännu inte barnet som lider utan jag men om det fortsätter så kommer barnet definitivt märka av att vi eller snarare min situation är annorlunda.

Så trist.

Önskar vi hade en stor varm släkt som hade kramkalas var gång vi sågs och att vi ringde för att höra oss för hur det var med varandra. Ni som har det eller något motsvarande ta till vara på det ni ska veta att alla inte har det även om det så kan verka på ytan ens i närheten av vad ni har. Ni är rika.

• Svar på tråden Livet som ensamstående - ensam med verklig innebörd
  • Meriall

Det är ju för att ingen vill blotta sig och visa att de är ensamma och sårbara som det är som det är i sverige. Någon måste börja. Om du tycker det är svårt så måste du förstå att det dels är lika svårt för alla andra men även för icke-ensamna att ta kontakt med dig eftersom om de tex bjuder in dig till en högtid så blir det underförstått att de förstår att du är ensam och så blir du blottad ändå. Och de tänker att eftersom du inte själv tar kontakt så föredrar du att vara ensam över att bli blottad.

Komplicerat men jag tror det är så det funkar och inte det att man inte vill lära känna nya personer.

• Whitehorse1979

Kan du inte lägga ut på FB i någon grupp där du bor?

Det finns ju föreningar för ensamstående?

Hur gammalt är barnet?

• Anonym (N)

Hej, TS, hur har det gått?

Delar dina tankar och känslor kring livet som ensamstående. Speciellt nu när högtiderna kommer är det extra tungt. Hur firar ni i år? Finns ni i 08-trakten så kanske vi kunde hitta på något någon dag. :)

• Anonym (Kvinna)

Jag och mitt barn levde helt ensamma under barnets 7 första år. Hade aldrig någonsin barnfri tid och pratade aldrig med någon människa utom på jobbet typ. Hade inte ens behövt telefon brukade jag tänka ibland då ingen någonsin ringde.
    Under helger som exempelvis jul kunde jag tänka "tänk om jag dör på julafton, då skulle mitt barn få sitta bredvid sin döda mamma till efter nyår minst"....
    Sedan träffade jag en man via jobbet och flyttade hem till honom och hans barn väldigt snabbt.

Svar på tråden Livet som ensamstående - ensam med verklig innebörd