• Anzil

Vad exakt innehåller allergimediciner och varför blir man frisk av det?

Vad exakt är det egentligen med allergimediciner som gör att man blir fri ifrån sin pollenallergi. Jag kan vill ha fokus på tabletterna som gör en fri ifrån pollen.

Den är vansinnig otrolig, och jag tog den endast en gång och efter natten, så blev jag ifrån nästäppan, svida i ögonen och klådan.

Att det gick såhär snabbt trodde jag inte. Hur är det egentligen möjligt att man blir fullt fri?

Vad är det egentligen med tabletterna som gör så att man inte blir överkänslig?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad exakt innehåller allergimediciner och varför blir man frisk av det?
  • Meriall

De flesta allergitabletter innehåller antihistamin. 

Om du är allergiker så har du en speciell sorts blodkroppar i blodet som heter eosinofiler. De innehåller ett ämne som kallas histamin. När de stöter på något du är allergisk mot (pollen etc) så går de söner och släpper ut sitt innehåll i blodet. Det irriterar och ger dig symtom. 

Medicinerna funkar så att de innehåller ämnen som binder upp dessa histaminer så att de inte längre stör/irriterar dig. 

Det finns också allergimediciner som stärker eosinofilernas cellmembran så att de inte går sönder lika lätt men de är mer ovanliga. De måste tas kontinuerligt och inte bara vid behov. 

• Meriall

Om du är allergiker så har du en speciell sorts blodkroppar i blodet som heter eosinofiler. De innehåller ett ämne som kallas histamin. När de stöter på något du är allergisk mot (pollen etc) så går de söner och släpper ut sitt innehåll i blodet. Det irriterar och ger dig symtom. 

Medicinerna funkar så att de innehåller ämnen som binder upp dessa histaminer så att de inte längre stör/irriterar dig. 

Det finns också allergimediciner som stärker eosinofilernas cellmembran så att de inte går sönder lika lätt men de är mer ovanliga. De måste tas kontinuerligt och inte bara vid behov. 

• EpicNurse

Man blir ju inte frisk, utan man blir symtomfri. Lindrad!

Sen står det ju på förpackningen exakt vilket som är det verksamma ämnet. Så om man undrar hur just det ämnet funkar i kroppen så söker man på läkemedlet i fass, och läser på famakodynamik och farmakokinetik!

Så gott som alla allergitabletter innehåller antihistamin som motverkar den effekt histaminerna har på kroppen.

www.astmaochallergilinjen.se/allergi/vad-ar-allergi/histamin-och-antihistamin/

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Carambolan

Jag skjuter in en kanake dum följdfråga: kan man bli immun mot antihistamin? Alltså finns det risk att allergimediciner blir verkningslösa med tiden?

• Anzil
    Meriall skrev 2018-05-02 22:15:48 följande:

Tack för den stora, enorma informationen!!

Du verkar kunnig, och jag känner mig dum som frågar men..Det är nu andra gången som jag har tagit tabletten. Jag tar de varje kväll. Första gången var helt fantastiskt.

Men idag på morgonen, så vaknade jag med nästäppa.

Men det gick över, nu när jag har varit uppe ett tag. Inga som helst några symptom.

Hur kommer det sig att tabletten fungerade första gången, men andra gången så blev det nästäppa/symptom.

Jag tycker fortfarande att det är helt otroligt att den fungerar redan första dagen, fantastiskt!

Svar på tråden Vad exakt innehåller allergimediciner och varför blir man frisk av det?