• Stolt Farsa

Ska man få ta hit sin familj?

Hej
    Jag lyssnade lite På lördagsintervjun när Jan Björklund var gäst och enligt mig sa han en sak som borde vara självklart enligt mig, dvs att har man fått uppehållstillstånd så skall man få ta hit sin familj.
    Tänk själva för en minit nu, oavsett om du är en person som vill minska invandringen eller inte så kommer det alltid finnas människor som får permanent uppehållstillstånd i Sverige p.g.a. att man har giltiga asylskäl. Så om nu uppehållstillstånd är ett FAKTUM för en viss person hur skall den individen någonsin kunna anpassa sig till samhället om man hela tiden oroar sig för sin familj. Självklart måste det finnas en gräns, man kan inte ta hit alla sina kusiner, svärfar, svärmor, etc. Jag kan t.o.m. acceptera att man inte får ta hit sina syskon eller föräldrar om man passerat en viss ålder men självklart skall man få ta hit sina barn och äkta häft (om man nu har någon) annars är chansen att integreras lika med noll.
    Vad tycker ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ta hit sin familj?
  • Stolt Farsa

Motivera gärna era svar också, speciellt ni som inte tycker som mig

• Anonym (Osäker, men fru och barn.)

Fru och barn, ja.
    Jag tycker det är konstigt att det är flest män som kommer hit, i många länder är det ju fortfarande bara männen som får lov att delta i militär och därmed har de fått en chans att lära sig försvara sig och så, får inte kvinnorna det så ska kvinnorna och barnen få den första och största chansen att få fly.
    Att inte låta dessa försvarslösa kvinnor få söka tillfällig hjälp här vore inte rätt (tycker jag). 
    Det är som att sätta 100 människor på ett skepp där bara 50% är simkunniga, en olycka händer och skeppet sjunker, och så säger man att de som kan simma har främst rätt till livbåtar och livvästar. 

För mig går inte resonemanget "flykten är lång och farlig, det är riskabelt för kvinnorna" långt för om man flyr från något så innebär det att det i sig är farligt, det är farligt att stanna där och därför flyr man. Välj mellan något farligt som inte kommer bli bättre, eller välja mellan något farligt som kan sluta bra?
    Nu har jag inte själv befunnit mig i något sådant, hade varit intressant att få svar på dessa frågor jag har, men för mig så går resonemanget så. 

• Dr Nail

Chansen att integreras är inte lika med noll om man är här ensam, utan tvärtom så bevisar den samlade erfarenheten att chansen att integreras är lika med noll om man släpar hit hela klanen.

• Stolt Farsa
    Dr Nail skrev 2018-05-06 09:38:05 följande:

Chansen att integreras är inte lika med noll om man är här ensam, utan tvärtom så bevisar den samlade erfarenheten att chansen att integreras är lika med noll om man släpar hit hela klanen.

Jobbar man bättre om man hela tiden oroar sig?
  • Anonym (Stern, stern but fair)

Det som blir lite märkligt är när mannen tagit sig genom Europa till Sverige och vill ta hit sin familj - och familjen har uppehållstillstånd i ett annat europeiskt, eller säkert, land. Då tycker jag att det är naturligt att mannen får flytta dit barnen befinner sig.

• Liberté

Om du kan försörja dem utan bidrag / fake jobb så visst.

Men att som vanligt skicka en av ungarna för att dra in hela släkten för att sitta på bidrag i grupp och samtidigt eliminera behovet att integrera sig, nej.

Det måste finnas en morot för att integrera sig. Lära sig språket och skaffa ett arbete.

• GGN

Självklart ska man få ta hit sin familj!! Även föräldrar och syskon. Hur hade ni själv mått utan dom??

• Anonym (jobbigt_nu)
    GGN skrev 2018-05-06 10:36:33 följande:

Självklart ska man få ta hit sin familj!! Även föräldrar och syskon. Hur hade ni själv mått utan dom??

Bara dom inte blir en belastning för samhället,Den som tar hit sin stora släkt får ju se till att försörja den också,svenska skattebetalare skall inte göra det.
  • GGN
    Anonym (jobbigt_nu) skrev 2018-05-06 11:08:49 följande:

Bara dom inte blir en belastning för samhället,Den som tar hit sin stora släkt får ju se till att försörja den också,svenska skattebetalare skall inte göra det.

Men vi ska försörja folks alla ungar? Jag ser inte skillnaden.
  • Anonym (Al)

Öppna gränser och noll i statliga bidrag.

Finns så många som vill ta hand om allt o alla så ser inga problem med att uppehället betalas ur deras fickor.

• Dr Nail
    Stolt Farsa skrev 2018-05-06 10:20:57 följande:

Jobbar man bättre om man hela tiden oroar sig?

Det är en balansgång, antar jag. Jag tror att det är viktigt att tvinga folk att integrera sig. Bor man bland sina egna och installerar en parabolantenn, så kommer man inte att integreras. Folk kommer hit fysiskt, men mentalt är de kvar hemma. Det måste brytas.
  • Anonym (liten)

Har man fått permanent uppehållstillstånd och kan försörja sin familj, dvs man/fru och eventuellt barn så ja. Det blir en morot att skaffa jobb så att man inte hamnar i bidrag.
    Sedan tycker jag att kravet för att ta hit man/fru ska vara att den äkta hälften också lär sig svenska, tex ge 1-2 år för språkstudier för att få permanent uppehållstillstånd.

Taskigt? Nej, snarare tvärtom. Det som är taskigt är att låta människor förbli passiva och inte delaktiga i sitt nya land. Det är snarare schysst att ställa sådana krav att de måste anstränga sig för att kunna stå på egna ben. "Give a man a fish and feed him for a day - teach him to fish and he's fed for life."

Övrig släkt som föräldrar, syskon, kusiner etc. Nej, de får söka på egna asylskäl. Jag förstår att man vill ha familjen nära, men det är många familjer som lever i olika delar av landet eller i olika länder. Man förväntas stå på egna ben som vuxen och är inte familj i bemärkelsen "leva tillsammans" när ett vuxet barn flyttat eller flytt hemifrån.

Svar på tråden Ska man få ta hit sin familj?