• Cookieh

Nyförlöst och storasyskonet är magsjukt

Jag fick barn för fem dagar sedan. I morse kräktes 4-åriga syskonet upprepade gånger. Pappan tog hand om syskonet medan jag isolerade mig och bebisen i annat rum. Tyvärr har vi bara ett badrum så jag måste dit och utsätta mig själv för smittorisk förr eller senare.

Vad fasen gör jag om jag blir magsjuk nu? Kämpar som en tok redan som det är med att få igång amningen. Har dessutom kräkfobi så nu har jag kraftig ångest över att jag eller bebisen ska bli smittade. Hur tar jag hand om bebis om jag blir dålig? Ska jag hålla bebis borta från pappan också utifall att han har blivit smittad redan?

• Svar på tråden Nyförlöst och storasyskonet är magsjukt
  • viseversa
    tusenordförsnö skrev 2018-05-07 07:52:18 följande:
    Ev ta din tillflykt till mamma el svärmor ett par dagar, du och bebis...?
    Tror inte mamma/svärmor vill ha hem magsjuka heller.
  • Iowhannah

Smittan har du redan utsatts för så det är bara att göra som viseversa skriver, hoppas på det bästa (och räkna med att bli sjuk). Spelar ingen roll nu att ni inte vistas i samma rum, magsjuka smittar redan innan man börjar kräkas.

• crispnuggets
    Iowhannah skrev 2018-05-07 08:14:24 följande:

Smittan har du redan utsatts för så det är bara att göra som viseversa skriver, hoppas på det bästa (och räkna med att bli sjuk). Spelar ingen roll nu att ni inte vistas i samma rum, magsjuka smittar redan innan man börjar kräkas.

Så mycket okunskap...magsjuka smittar inte innan det bryter ut. Det KAN finnas virus i avföringen innan första kräkning men då ska man ju ha varit och grävt i det liksom.
  • InaLo

Klorin och sprita av toaletten efter varje toabesök din dotter gör! Extremt noga handhygien och låt henne inte vara i köket utan äta någon annanstans. Tänk på att bestick och kärl hon använt är "smittat" har kört så varje gång någon är masjuk hos oss och sedan jag började med det så har vi sluppit spridning. ( vi har dock två toaletter) magsjuka är oftast kontaktburensmitta och man kommer långt med bra hygien och sprit.

Den är det bars att hoppas på det bästa!

• Jsv17

Här blev pappan sjuk när sonen var bara ett par veckor då ringde vi till neo (vi var på neo en vecka när han föddes) och frågade hur vi skulle gå tillväga. Vi har som tur är 2 badrum så han fick bara vara i ett badrum, och sen skulle jag vara jättenoga med min handhygien, och skulle tvätta och sprita händerna innan varje amning och sen så sov vi i olika rum tills han var frisk. Vår son föddes tillväxthämmad (vägde bara 2600g bf+2) så det var extra viktigt att han inte blev sjuk då han inte fick tappa i vikt.

Så det bästa du kan göra är att separera dig så mycket som möjligt och tvätta och sprita händerna ofta, och innan varje amning och sen hoppas på det bästa.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Snobi

Jag fick andra barnet i mars och när hon var två veckor fick storasyster magsjuka. Ett och ett halvt dygn senare var det pappans tur och sedan min tur dagen därpå. Jag var orolig för bebisen, men hon klarade sig som tur var. Eftersom vi blev sjuka i omgångar kunde vi ta hand om varandra. Jag låg i sängen och ammade nästan konstant och blev serverad vätskeersättning i glas med sugrör. Det var svårt att dricka så mycket som behövs och det blev faktiskt ett litet tapp på viktkurvan, men nu är vi ikapp igen.

Hoppas att du slipper! Känner igen det där med ångest innan man vet om man blivit smittad eller inte, och förstår att det är värre med din fobi dessutom.

• Fru Ve

Jag blev magsjuk när yngsta var 6 dygn gammal. Otroligt jobbigt men jag fixade det. Låg på en madrass utanför toa och hade bebis bredvid mig. Drack kopiösa mängder vätskeersättning.... Mjölken sinade inte otroligt nog! Tyvärr är detta livet med flera barn :( åk bort med bebisen ett par dagar om du kan är väl det jag kan tipsa om.

• Fru Ve

Bebis klarade sig i vårt fall också fast jag låg bredvid honom och spydde. Tror amningen skyddar bra.

• SskSabina86

Jag tycker som någon annan skrev att du borde åka någon annanstans eftersom du tycker att detta är jobbigt. Även om inte svärmor eller någon annan "vill ha magsjuka" så kanske de kan tänka sig att ta den lilla lilla risk just nu (för det är som sagt inte vetenskapligt bevisat att magsjuka smittar innan det brutit ut) när du är nyförlöst. Ett lugnande besked kan jag dock ge dig: det är extremt ovanligt att små nyfödda får magsjuka. Nyfödda har tvärt emot vad många tror på ett sätt ett bättre immunförsvar mot virus (magsjuka är i typ 9 fall av 10 virusutlöst) än äldre barn och vuxna. Jag har jobbat som barnsjuksköterska (på sjukhus) i över 5 år och har aldrig träffat en magsjuk nyfödd bebis. Men jag förstår ju att du absolut inte vill ha det. Stort lycka till. 

Svar på tråden Nyförlöst och storasyskonet är magsjukt