• Mella-Bella

Stora hundar i sängen?

Ni som har stora hundar, låter ni dem sova i sängen hos er?

Skriv gärna vad för hund det är.

Om nej, varför inte?

• Svar på tråden Stora hundar i sängen?
  • LakritsMatte

Vår hund är väl visserligen liten i sammanhanget, en engelsk cocker spaniel på 18 kilo (ja, jag vet, han är FET, men det är vi också, vi ska banta tillsammans i sommar!)

Men han sover iallafall i vår säng i omgångar på nätterna. Tror han blir för varm ibland och då lägger han sig på golvet eller i korgen, sen kan han komma tillbaka upp i sängen fram på småtimmarna/morgonkvisten. Han ligger helst närmast husse ( vilket husse älskar) och helst uppe vid våra kuddar, inte vid fotänden. Ofta sträcker han ut sig och lägger huvudet ovanför våra huvuden på kuddarna. Det är mysigt, särskilt på vintern när det är kallt i sovrummet!

• Starka

Ja kan ju säga att vår lilla skrutt 4,5 kilo tar faktiskt mer plats i sängen än gamla på 55 kilo hahaha för lillskiten är som ett litet plåster och flyttar minsann inte sig i första taget

Men morgonmyset är guld värt även om det ibland gör det lite svårare att gå upp, man ligger hellre kvar en stund till

• punktslash
    Mella-Bella skrev 2018-05-07 16:34:13 följande:
    Kanske är det så. Har ingen uppfattning direkt.

Nu var det inte vad tråden skulle handla om, men om du har rätt: varför tror du att husse inte vill ha hunden i sängen, resp. matte vill?
    Matte vill ha hunden i sängen pga det vanliga omsorgsbehovet (typ "moderskänslor").

Husse däremot vill ha gott om plats, och plats för eventuella aktiviteter utan störande moment.
  • Janinanka

Självklart. Jag har en stor huskyhund och han sover i sängen med mig varje natt. Han är som min bebis. Älskar hunden mest av allt och vi har en fruktansvärt bra relation där hunden är lojal. Tror mycket har att göra med all närhet han får.

• Mella-Bella
    punktslash skrev 2018-05-07 22:00:59 följande:

Matte vill ha hunden i sängen pga det vanliga omsorgsbehovet (typ "moderskänslor").

Husse däremot vill ha gott om plats, och plats för eventuella aktiviteter utan störande moment.

Ja så kan det säkert vara. Kanske jag ska låta hunden sova i sängen då så borde jag med den teorin få en vinst om jag blir tillfreds i det behovet.
  • KaiserHans

Nej, vi uppfostrar våra hundar och lär dom vilka regler som gäller. Antagligen äter hunden från bordet hos såna som låter den sova i sängen också. Har dom dessutom ungar så är det dom ungarna som springer och skriker och river ner saker av hyllorna i affären.

• Starka
    KaiserHans skrev 2018-05-08 13:27:23 följande:

Nej, vi uppfostrar våra hundar och lär dom vilka regler som gäller. Antagligen äter hunden från bordet hos såna som låter den sova i sängen också. Har dom dessutom ungar så är det dom ungarna som springer och skriker och river ner saker av hyllorna i affären.

Va??? Vad har uppfostran med att sova i sängen att göra?!

Vår hund är väldigt väluppfostrad och vet absolut vilka regler som gäller. Tigger inte vid bordet och äter sin mat ur sin skål. Däremot är hon en del av familjen och får sova både i sängen och soffan om hon känner för det. Sen om vi har gäster och det inte finns plats i soffan så lägger hon sig gärna i nån av sina sängar istället. Hon är nöjd bara hon får va med.

Vi har inga barn men hade vi haft så hade dom definitivt blivit uppfostrade att bete sig som folk
  • KaiserHans
    Starka skrev 2018-05-08 13:36:27 följande:
    Va??? Vad har uppfostran med att sova i sängen att göra?!

Vår hund är väldigt väluppfostrad och vet absolut vilka regler som gäller. Tigger inte vid bordet och äter sin mat ur sin skål. Däremot är hon en del av familjen och får sova både i sängen och soffan om hon känner för det. Sen om vi har gäster och det inte finns plats i soffan så lägger hon sig gärna i nån av sina sängar istället. Hon är nöjd bara hon får va med.

Vi har inga barn men hade vi haft så hade dom definitivt blivit uppfostrade att bete sig som folk
    Jo jag har nog sett hur dessa väluppfostrade hundar som får sova i sängen är. Upp i famnen ska dom när det kommer gäster. Alla människor tycker inte om hundar, man kunde tänka lite på det då man "uppfostrar" hunden.
  • missUniversum

Jag vill inte ha någon hund sovande i sängen oavsett storlek på hunden. De smutsar ner och har fästingar. I sängen vill jag mysa med min man, inte med min hund.

• Aniiee

Haha, de äter inte ens ur varandras skålar. Bordet kan de sniffa lite på om jag lagat kyckling.

Uppfostran handlar ju om vad man tillåter och inte tillåter bla. Jag tillåter hundarna att sova i sängen, soffan och fotöljen, under skrivbordet och alla golv. Jag tillåter INTE att de äter från köksbordet, vardagsrumsbordet eller skrivbordet. Jag tillåter hundarna att springa lösa utomhus, jag tillåter INTE att de springer fram till andra människor. Jag har uufostrat dem till att följa dessa regler,

Ungar har jag inga.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • LakritsMatte
    Aniiee skrev 2018-05-08 14:35:37 följande:

Haha, de äter inte ens ur varandras skålar. Bordet kan de sniffa lite på om jag lagat kyckling.

Uppfostran handlar ju om vad man tillåter och inte tillåter bla. Jag tillåter hundarna att sova i sängen, soffan och fotöljen, under skrivbordet och alla golv. Jag tillåter INTE att de äter från köksbordet, vardagsrumsbordet eller skrivbordet. Jag tillåter hundarna att springa lösa utomhus, jag tillåter INTE att de springer fram till andra människor. Jag har uufostrat dem till att följa dessa regler,

Ungar har jag inga.

Kunde inte sagt det bättre själv. Min hund skulle hellre dö än ta något från ett bord. Han totalignorerar både hundar och människor när vi är ute och går. Han lägger sig i korgen när han blir ombedd att göra det, och stannar där. När någon kommer hem till oss blir han såklart glad, och kan hända att han hoppar om det är någon han känner. Han backar dock lydigt om jag säger till. (Förresten bjuder jag inte hen folk som inte gillar hundar, såna människor är konstiga tycker jag.)

OCH han får sova i både sängen och soffan. Vi tvättar väl lite oftare bara.

Och förresten, mina barn sitter snällt i vagnen utan att gnälla när jag är ute i affärer. Inga problem där heller.
  • Stardust74

Har en 12 årig Goldentik, hon har aldrig sovit i vår säng. Det blir VÄLDIGT hårigt och grusigt i sängen och det är jag helt allergisk emot ;) Hon har sin säng precis nedanför vår säng. Hon skulle inte ens komma upp nu pga höfterna. Syrran har båda sina i sängen, en stor och en liten ;))

• fjärilsmamman

Detta var det dummaste jag läst här på länge. Min hund sover i sängen, äter på sin matplats (och tillåts ej sitta och tigga när vi äter). Alla mina barn är lugna och socialt välanpassade. Stod och köade över 30 min med yngsta barnet igår. Och kan du tänka dig, han stod stilla och var nästan helt tyst, bortsett från lite lågmält småprat! Så jag undrar uppriktigt vart du fått din dömande åsikt ifrån?!

Som svar på TS. Min hund sover självfallet i sängen. En schäferkorsning så hon är inte särskilt liten men tar inte så mycket plats. Ligger alltid i fotänden, tyst och stilla, likt min lilla telning som också sover bredvid mig ;)
  • Alessia

Never!!!  Hundar - oavsett storlek - bör ha sin egen liggplats. Hu för fällande vovvar i sängen. Plats tar de också. Mina hundar har flera sköna, mjuka liggplatser att välja mellan, utplacerade på olika håll i huset, men sängarna har de inte tillgång till, ej heller fåtöljer och soffor förutom en enda soffa, kallad hundsoffan, i allrummet. Den får de hoppa upp i men vistelsen blir i regel kortvarig. Deras egna Biabäddar är skönare tydligen.

• BurningDiamond

Min familj har haft golden retrievers, schäfer och new foundland, och alla har fått sova i våra sängar. Lite ryggskott och nackspärr är det värt. Och lite extra byte av sängkläder för den delen.

• tobbe01

Vi hade en engelsk springer spanieltik som blev åtta år. Under de åren sov hon i vår säng och inte brydde vi oss i att det blev hundhår och kanske var tassarna inte kliniskt rena. Vi älskade henne.

• vargungen62

Japp????Vi har två vovvar, en golden retriever och en blandning golden/retreiver och båda två plus två katter ligger hos oss i sängen, katterna brukar i och för sig hoppa ner efter ett tag.

Hundar är ju precis som vi flockdjur, och vill alltid vara nära sin flock!

Det finns inte på kartan att jag skulle neka en gnyende vovve att få komma upp i sängen!????

Det enda negativa (men det tar jag så gärna) är att jag såklart byter lakan oftare än om man inte hade haft vovvar i sängen.

Det finns ett undantag dock, och det är om de är våta eller enormt smutsiga av någon anledning, eller om någon av oss är sjuk som härförleden när jag hade slagit armen ur led, då fick de acceptera att de fick turas om att vara i sängen och kloka som djur är så fattade de direkt att jag var sjuk och aktade sig instinktivt för att komma nära min arm????????????

• vargungen62

Av någon konstig anledning så visar datorn frågetecken på mitt inlägg fast jag skrivit situationstecken????

• Ajdidodii

Oja, min sängsovande hund är helt odräglig! Går inte att ha honom i närheten av mat, han slukar allt innan en ens hinner blinka. Eller så kanske det kan vara så att jag prioriterar andra saker för att anse att min hund är väluppfostrad än du gör?

Angående ts så tar min ~2 kiloskatt mer plats i sängen än min 18 kilos hund.
  • tobbe01

Fast en hund som sover med sin matte/husse kan ju vara väldigt lydig. Det var våran underbara springer spaniel (som vi saknar än fast det är mer än tio år sedan hon dog).
Svar på tråden Stora hundar i sängen?