Inte överens om namnändring, pappan vägrar sätta in även mitt namn
Hej, Kanske någon som varit med om samma sak och kan tipsa/ stötta ?
Lite bakgrund..
Jag och barnens pappa är separerade sedan 4 år tillbaka. Vi valde vid barnens födelse att de skulle endast heta pappans efternamn, då vi ändå hade tänkt att gifta oss och då skulle ju alla heta samma så vi diskuterade inte det mer just då, båda var överens.
Barnen är idag snart 9 och snart 7.
När vi separerat tyckte jag att det var viktigt att vi får in mitt namn också så att barnen har mitt som mellannamn eller dubbelt efternamn.
Jag tog upp frågan några ggr men fick inget gehör från honom, jag gjorde det aldrig så allvarligt antar jag att skrev ut några namnändringspapper eller så utan lyfte det några ggr bara.
Nu har vi båda träffat nya respektive och både han och jag ska gifta oss detta året. Nu tog jag upp detta igen, i samarbetssamtal med familjerättsbyrån (vi pratar om mkt annat där en gång i månaden för vi har svårt att samarbeta) och då berättar han att han inte tänker gå med på det utan att barnen själva får bestämma det när de är tillräckligt gamla. Detta gjorde mig helt knäckt och jag brister ut i gråt och kan knappt berätta hur jag känner, men till slut får jag ut vad jag känner...
Han tar ifrån mig rättigheten att ha även mitt efternamn i barnens namn.
Det handlar mycket om identitet, jag känner att blir avskalad som mamma, att jag inte blir lika viktig som pappa.
Detta påverkar väldigt djupt, att bli fråntagen någonting gör ont.
Det känns väldigt tungt att han och hans nya fru kommer heta samma sak som våra barn och att jag inte är inkluderat namnmässigt i deras liv.
Pappan står fast vid att han tycker det är nymodigheter och fult med dubbelt efternamn så barnen får bestämma när de blir äldre istället.
Jag känner givetvis att man kan vända på det istället, vi bestämmer att barnen får ha dubbelnamn nu och sen får de välja vilket namn de vill ha om de inte vill fortsätta med dubbelnamn. Men nej han vill inte göra det.
Jag ringde skatteverket och det är ju så att man inte får lägga till mellannamn och är det så att man ska byta till dubbelt efterhamn så måste båda föräldrarna samtycka, vi har gemensam vårdnad.
Annars får man gå till domstol och då dömmer de efter barnens bästa.
Vad säger ni andra om detta ? Vad ska jag göra egentligen?
Kommer jag bara förstöra mer med att gå till domstol (vill kämpa för mitt namn men är det värt det ?) eller ska jag bara låta det gå några år tills barnen själva kan bestämma?