• lincar5363

Inte överens om namnändring, pappan vägrar sätta in även mitt namn

Hej, Kanske någon som varit med om samma sak och kan tipsa/ stötta ? 
    Lite bakgrund.. 
    Jag och barnens pappa är separerade sedan 4 år tillbaka. Vi valde vid barnens födelse att de skulle endast heta pappans efternamn, då vi ändå hade tänkt att gifta oss och då skulle ju alla heta samma så vi diskuterade inte det mer just då, båda var överens. 
    Barnen är idag snart 9 och snart 7. 

När vi separerat tyckte jag att det var viktigt att vi får in mitt namn också så att barnen har mitt som mellannamn eller dubbelt efternamn. 
    Jag tog upp frågan några ggr men fick inget gehör från honom, jag gjorde det aldrig så allvarligt antar jag att skrev ut några namnändringspapper eller så utan lyfte det några ggr bara.
    Nu har vi båda träffat nya respektive och både han och jag ska gifta oss detta året. Nu tog jag upp detta igen, i samarbetssamtal med familjerättsbyrån (vi pratar om mkt annat där en gång i månaden för vi har svårt att samarbeta) och då berättar han att han inte tänker gå med på det utan att barnen själva får bestämma det när de är tillräckligt gamla. Detta gjorde mig helt knäckt och jag brister ut i gråt och kan knappt berätta hur jag känner, men till slut får jag ut vad jag känner...
    Han tar ifrån mig rättigheten att ha även mitt efternamn i barnens namn.
    Det handlar mycket om identitet, jag känner att blir avskalad som mamma, att jag inte blir lika viktig som pappa.
    Detta påverkar väldigt djupt, att bli fråntagen någonting gör ont.
    Det känns väldigt tungt att han och hans nya fru kommer heta samma sak som våra barn och att jag inte är inkluderat namnmässigt i deras liv. 

Pappan står fast vid att han tycker det är nymodigheter och fult med dubbelt efternamn så barnen får bestämma när de blir äldre istället. 

Jag känner givetvis att man kan vända på det istället, vi bestämmer att barnen får ha dubbelnamn nu och sen får de välja vilket namn de vill ha om de inte vill fortsätta med dubbelnamn. Men nej han vill inte göra det.

Jag ringde skatteverket och det är ju så att man inte får lägga till mellannamn och är det så att man ska byta till dubbelt efterhamn så måste båda föräldrarna samtycka, vi har gemensam vårdnad.
    Annars får man gå till domstol och då dömmer de efter barnens bästa.

Vad säger ni andra om detta ? Vad ska jag göra egentligen? 

Kommer jag bara förstöra mer med att gå till domstol (vill kämpa för mitt namn men är det värt det ?)  eller ska jag bara låta det gå några år tills barnen själva kan bestämma? 

namnändring
  • Svar på tråden Inte överens om namnändring, pappan vägrar sätta in även mitt namn
  • Anonym (b)
    lincar5363 skrev 2018-05-07 14:39:58 följande:

Om du inte har något konkret att skriva som kan hjälpa i situationen så behöver du inte kommentera alls. Bara elakt.

Så väljer du att vara anonym också.. tyst dömande , toppen. 

Du är också anonym, så du kanske inte ska kasta sten i glashus?
    Att kalla någon elak är också dömande.
  • Physalis

Jag tänker att barnen är så stora att det namn de har är deras egna och inte pappans.

När anser han att de är stora nog att välja själva?

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (J)

Känns som du behöver söka hjälp för det där TS...

• lincar5363
    Anonym (b) skrev 2018-05-07 15:16:32 följande:
    Du är också anonym, så du kanske inte ska kasta sten i glashus?
    Att kalla någon elak är också dömande.
    Jag har mitt användarnamn, inte anonym signatur. Det var det jag menade när jag skrev att du var anonym. 
  • Anonym (b)
    lincar5363 skrev 2018-05-08 12:53:34 följande:
    Jag har mitt användarnamn, inte anonym signatur. Det var det jag menade när jag skrev att du var anonym. 
    Ingen vet ju vem du är för det.
    Ingen har skrivit namn, adress elelr telefonnummer.
  • lincar5363
    Anonym (namn) skrev 2018-05-07 14:55:41 följande:
    Kände du att du blev avskalad som mamma när ni bestämde att de skulle ha pappans efternamn från start? Om ni hade gift er och du bytt till pappans namn - hade de då varit okej att barnen fick heta pappans namn? 

Att pappan hans fru och era barn heter samma kommer inte att göra dem till en enhet utan dig. Du kommer alltid att vara mamma oavsett namnet.

Jag har alltid haft bara min pappas namn, aldrig haft samma namn som min mamma. Och ändå är det henne jag känner större samhörighet med nu i vuxen ålder. Men pappa har ett snyggare efternamn och det är MITT efternamn, inte hans. Jag har numera samma efternamn som min pappa och hans fru och det str mig inte det minsta trots att jag inte har särskilt mycket till övers för hans fru.

Jag skulle itne göra det här till en stor grej, men fortsätta att ta upp det på era samtal för att försöka få veta varför pappan sätter sig på tvären. Bara för att irritera dig? Eller för att han tycker att det beslut ni tog när barnen föddes gäller än?

Tack för ditt brev! Många kloka ord.

Nej gjorde jag inte, för då skulle ju bli ett med ett giftemål men vi han aldrig så långt. Planen var ju alltid att jag också skulle byta så att vi alla hette samma. Jag och pappan hade valt att det var hans namn som gällde då vår son skulle få chans till adliga förmåner då. Men nu när vi aldrig varit gifta så blir han ändå aldrig adlig så förstår inte varför man då inte kan även sätta in moderns namn.

Jag har bestämt mig för att inte gå till domstol, vågar inte riskera få en ännu sämre relation med pappan. För barnens skull.
    Det är inte många år kvar heller innan barnen kan bestämma själva. (12 år)

Ja du , gissar att det är det enda han känner att han kan såra mig med och kanske då får lust att göra det. Vet inte. 

Nej det som har förändrats gällande beslutet är att tidigare pratade vi om att lägga till mellannamn men det får man inte längre göra sedan ny lag 1:a jul-17.

Då vill jag istället lägga in ett till efternamn men det vill inte han. Det är här vi inte är överens. 

• AndreaBD

Jag kan bara råda dig att tänka om där. Det verkar inte rimligt att barnen ska behöva dras med två efternamn, som de måste fylla in i varenda blankett. Mina barn har också min ex-mans efternamn. För mig var det mest en fråga om vilket är kortare och vilket är lättare att stava. Och det var då hans. Plus att de hade det redan. Din koppling till dina barn måste väl ändå inte ligga i namnet? Det finns väl viktigare saker?

• lincar5363
    fluu skrev 2018-05-07 15:14:56 följande:

Ja, jag tror faktiskt att du kommer att förstöra mycket om du drar det till domstol. Du har rätt till dina känslor, men du får också ta och hantera dem. Om det gått bra tidigare att inte heta som barnen så borde det gå bra i fortsättningen också. Det känns som om det är att nya frun ska heta som barnen som spökar?

Sedan avgör ju inte namn relationen. Jag hette pappas efternamn under hela uppväxten, men bytte ändå till mormors namn som vuxen, för med den släkten ligger min identitet och tillhörighet. Maken bytte till mitt namn när vi gifte oss, men inte har det förändrat hans relation till sin familj. Dessutom hade jag inte velat ha ett dubbelnamn. Som skilsmässobarn ville jag påminnas så lite som möjligt om det faktumet.

Slutligen så tror jag inte att du har så mycket att komma med i domstol.

Har bestämt mig det blir ingen domstol. Vill inte riskera en ännu sämre relation med pappan, för barnens skull.

Barnen får bestämma själva om ett par år.

• lincar5363

Ja, jag tror faktiskt att du kommer att förstöra mycket om du drar det till domstol. Du har rätt till dina känslor, men du får också ta och hantera dem. Om det gått bra tidigare att inte heta som barnen så borde det gå bra i fortsättningen också. Det känns som om det är att nya frun ska heta som barnen som spökar?

Sedan avgör ju inte namn relationen. Jag hette pappas efternamn under hela uppväxten, men bytte ändå till mormors namn som vuxen, för med den släkten ligger min identitet och tillhörighet. Maken bytte till mitt namn när vi gifte oss, men inte har det förändrat hans relation till sin familj. Dessutom hade jag inte velat ha ett dubbelnamn. Som skilsmässobarn ville jag påminnas så lite som möjligt om det faktumet.

Missade svara på en sak. 
    Att frun ska heta samma sak på barnen är absolut inte det som är värst i frågan, det är dock en del av det hela som inte känns helt bra men helt klart något jag får leva med.

Har bestämt mig det blir ingen domstol. Vill inte riskera en ännu sämre relation med pappan, för barnens skull.

Barnen får bestämma själva om ett par år.

• lincar5363
    AndreaBD skrev 2018-05-08 13:02:56 följande:

Jag kan bara råda dig att tänka om där. Det verkar inte rimligt att barnen ska behöva dras med två efternamn, som de måste fylla in i varenda blankett. Mina barn har också min ex-mans efternamn. För mig var det mest en fråga om vilket är kortare och vilket är lättare att stava. Och det var då hans. Plus att de hade det redan. Din koppling till dina barn måste väl ändå inte ligga i namnet? Det finns väl viktigare saker?

Tänka om? Jag skrev väl inte att jag helt bestämt mig att gå till domstol. Jag bad om folks råd. 

Nu är det så att jag bestämt mig att inte ta det vidare. 

Mitt namn är kortare och lättare , hans längre och krångligare.  

Jag ser det inte alls som att barnen ska behöva dras med två efternamn hela livet, när de blir äldre får de ju välja. Men strunt samma nu, har redan bestämt mig att låta det vara tills de får bestämma själva hur de vill göra.

• Ni1234567890

Jag tycker att du ska ta tag i det för det är ju även dina barn. Och går han inte med på det så gå till domstol. För jag tycker att din röst ska räknas och framförallt när det gäller dina barn. Och det är verkligen inget fel på dubbelnamn jag gillar det. Jag håller med om att ni ska ha dubbelnamn på barnen och när dem blir äldre får dem välja om dem fortfarande vill ha dem eller inte.

SÅ TA TAG I DET (Dette inte nåt fel på dubbelnamn)

:)

• Anonym (Namnbytt)

Jag förstår dig!! <3

• Anonym (b)

Man kan bara ha ett efternamn. Ex Maria Rut Svensson gifter sig med Sune Johansson. Hon tar hans efternamn som sitt efternamn. Då blir det så här:
    Maria förnamn och tilltalsnamn
    Rut förnamn
    Svensson mellannamn
    Johansson efternamn

• Anonym (Ochså mamma)

Förstår att det är viktigt för vissa att barnet har deras efternamn.Mina barn har inte det och det är inte så viktigt.Som mamma har jag redan starkare band till mina med tanke på de 9 månader de växte inom mig,de bandet som en pappa inte har.Vet ochså vissa kvinnor har behållit sina ex-mäns efternamn trots att ex-männen är omgifta.

• spöke
    Anonym (b) skrev 2018-05-09 21:34:17 följande:
    Man kan bara ha ett efternamn. Ex Maria Rut Svensson gifter sig med Sune Johansson. Hon tar hans efternamn som sitt efternamn. Då blir det så här:
    Maria förnamn och tilltalsnamn
    Rut förnamn
    Svensson mellannamn
    Johansson efternamn
    Det stämmer inte. Det var den gamla namnlagen. Nu finns en ny namnlag.
  • Anonym (Värmdö)

Varför krångla för baren? Om ni en gång tyckte att det var bäst med ett namn så är det bäst nu också. Det är inte rätt mot en 9åring att hålla på med namnändrig bara för att DU har en kris.
    Håller mad pappan. Han ser till barnens bästa i det här fallet.

• slutatsnusa

[quote=78696074][quote-nick]lincar5363 skrev 2018-05-08 13:01:18 följande:[/quote-nick]

"Jag och pappan hade valt att det var hans namn som gällde då vår son skulle få chans till adliga förmåner då. Men nu när vi aldrig varit gifta så blir han ändå aldrig adlig så förstår inte varför man då inte kan även sätta in moderns namn."

Hej ts!

Jättebra för barnens skull att du inte går till domstol!

Blir nyfiken på vad för adliga förmåner du pratar om samt varför barnen inte kan åtnjuta ev såna för att ni inte varit gifta.

Svar på tråden Inte överens om namnändring, pappan vägrar sätta in även mitt namn