• Anonym (A)

Är det mycket koffein i kakao?

Jag är gravid och har ett sånt sug efter choklad. Det godaste är att blanda kakao socker och en skvätt vatten eller mjölk och sen bara äta direkt ur glaset med sked. Men det jag undrar över är ifall kakao innehåller mycket koffein? Choklad innehåller ju koffein och man ska ju va sparsam med koffein under graviditeten. Kan jag ta 5 skedar kakao och blanda och sen äta eller blir det för mycket koffein?

• Svar på tråden Är det mycket koffein i kakao?
  • Anonym (A)

Matskedar alltså

• Anonym (oroa dig inte för koffeinet... Sockret däremot...)

Saxat från Aftonbladet 

1. Myt: Choklad har höga nivåer av koffein

Fakta: Choklad kan pigga upp men koffeinhalten är faktiskt inte särskilt hög. En chokladkaka på 8 gram eller ett glas chokladmjölk på 227 gram innehåller 6 mg koffein, lika mycket som en kopp koffeinfritt kaffe (vanligt kaffe innehåller cirka 65-135 mg koffein).

• Anonym (A)
    Anonym (oroa dig inte för koffeinet... Sockret däremot...) skrev 2018-05-08 13:01:29 följande:

Saxat från Aftonbladet 

1. Myt: Choklad har höga nivåer av koffein

Fakta: Choklad kan pigga upp men koffeinhalten är faktiskt inte särskilt hög. En chokladkaka på 8 gram eller ett glas chokladmjölk på 227 gram innehåller 6 mg koffein, lika mycket som en kopp koffeinfritt kaffe (vanligt kaffe innehåller cirka 65-135 mg koffein).

Choklad är ju oftast utblandat. Men nu är det ju ren kakao som jag äter, skulle vilja veta hur muycket kakao som motsvarar en kopp kaffe så jag har koll på att jag inte äter för mycket koffein
  • Meriall

Jag kan inte tänka mig att det är något problem. Kakao innehåller ca 0.1% koffein. Man får dricka 3 koppar kaffe om dagen vilket är ca 240 mg koffein. Det är 240000 mg kakao. 240 g kakaopulver per dag är okej. 1 dl kakao är 40g. Om jag räknat rätt kan du alltså äta 7 dl kakaopulver per dag.

• Anonym (A)
    Meriall skrev 2018-05-08 13:05:05 följande:

Jag kan inte tänka mig att det är något problem. Kakao innehåller ca 0.1% koffein. Man får dricka 3 koppar kaffe om dagen vilket är ca 240 mg koffein. Det är 240000 mg kakao. 240 g kakaopulver per dag är okej. 1 dl kakao är 40g. Om jag räknat rätt kan du alltså äta 7 dl kakaopulver per dag.

Oj är det så mycket kakao man kan äta? Är usel på matte så vet inte hur många matskedar som motsvarar 1 dl eftersom jag räknar i matskedar
  • Fia 28
    Anonym (A) skrev 2018-05-08 13:09:01 följande:
    Oj är det så mycket kakao man kan äta? Är usel på matte så vet inte hur många matskedar som motsvarar 1 dl eftersom jag räknar i matskedar
    1 matsked = 15 ml. Så 7dl är ungefär 47 matskedar.
  • Anonym (A)
    Fia 28 skrev 2018-05-08 13:27:27 följande:

1 matsked = 15 ml. Så 7dl är ungefär 47 matskedar.

Okej då kan jag äta det med gott samvete (: tack för svar.
  • Magnus101

Måste ändå tillföra att om någon äter något med mycket hög kakaohalt, tex mörk choklad med en kakaohalt på 70% och uppåt så kan du mycket väl komma upp i höga halter koffein som ska adderas till det kaffe och te som dricks under dagen.

Att äta en sån 100 grammare av mörk choklad är nog en craving som inte är omöjlig för gravida, gissar jag.

Se siffror här :
    www.caffeineinformer.com/caffeine-content/dark-chocolate

Alltså, i snitt 80 mg koffein per 100 gram mörk choklad som har en kakaohalt på 70%

Kruxet är bara att det också varierar mellan olika kakaobönor och vissa "finare märken" kan ha en mycket högre halt koffein. Koffein i olika kakobönor kan variera från 0.1 till 0.5%, dvs en böna kan innehålla 5 gånger mer koffein än en annan.
    Tex så kan man i tabellen där se att sorten "Cacao Midnight Reverie" innehåller hela 152 gram koffein per 100 gram! 
    Dvs nästan två normala energidrycker.

• Magnus101

Måste ändå tillföra att om någon äter något med mycket hög kakaohalt, tex mörk choklad med en kakaohalt på 70% och uppåt så kan du mycket väl komma upp i höga halter koffein som ska adderas till det kaffe och te som dricks under dagen.

Att äta en sån 100 grammare av mörk choklad är nog en craving som inte är omöjlig för gravida, gissar jag.

Se siffror här :
    www.caffeineinformer.com/caffeine-content/dark-chocolate

Alltså, i snitt 80 mg koffein per 100 gram mörk choklad som har en kakaohalt på 70%

Kruxet är bara att det också varierar mellan olika kakaobönor och vissa "finare märken" kan ha en mycket högre halt koffein. Koffein i olika kakobönor kan variera från 0.1 till 0.5%, dvs en böna kan innehålla 5 gånger mer koffein än en annan.
    Tex så kan man i tabellen där se att sorten "Cacao Midnight Reverie" innehåller hela 152 gram koffein per 100 gram! 
    Dvs nästan två normala energidrycker.

• LadyJane

1 dl kakao väger 40g enligt google.
    Gränsen på 240g koffein är nådd vid 104g kakao eller 2,61 dl vilket motsvarar 17,4 msk.

Svar på tråden Är det mycket koffein i kakao?