• Ermau0y

Jobb utan Gymnasieutbildning?

Hej! Jag är en tjej på 18 år som inte riktigt vet vart jag ska vända mig.

Som sagt så undrar jag vilka typer av jobb man kan få nuförtiden utan gymnasieutbildning, då jag haft en hel del otur med skolor och min mentala hälsa och just nu känner att jag fått nog av skolan. Är grovt skoltrött och det finns en del ångest med mera som ligger och spökar dagligen, så tycker det skulle vara skönt att ta en paus och kanske jobba i ett eller två år och få tillbaka motivationen efter att jag kommit på vad jag faktiskt vill göra i livet.

Så till frågorna!

Hur söker man jobb utan att ha en utbildning? Känns inte som om man hade blivit tagen seriöst om man skriver CV och inte har mycket att säga.

Vart hittar man jobben? Söker man på nätet eller är det bättre att fråga lokalt i affärer och liknande?

Vilka sorters jobb kan man få? Jag kan mycket väl tänka mig att jobba i typ kundtjänst och annat där jag är framför en dator och telefon, skulle lätt kunnat arbeta på kontor, osv. Mitt största intresse är datorer och spel, så det är liksom ett safespace.

Kommentarer som ?gå bara kvar i skolan? eller ?att jobba är svårare? är inte välkomna, jag frågade inte om det.

Är tacksam för andra svar dock! Tack på förhand!

• Svar på tråden Jobb utan Gymnasieutbildning?
  • Carambolan

Kolla efter sånt som är typiska studentjobb, alltså sånt många har som extraknäck vid sidan av studierna. Vårdbiträde inom äldreomsorg, telefonförsäljare, servitris eller cafépersonal, timvikarie i förskola.

• Anonym (P)

Kontakter är otroligt viktiga om man inte har gymnasieutbildning. Min sambo gick aldrig gymnasiet, men har ändå lyckats komma in på arbetsplatser som både byggarbetare, snickare och montör för olika företag. Får man väl in en fot och får meriter från olika företag så brukar det flyta på!

• OlgaElvira

Din bästa chans är att försöka få jobb via kontakter. Dina föräldrar kanske känner någon som behöver lite hjälp en tid, föräldrarna till dina kompisar kanske har ett företag där du kan få en chans. Att bara skicka ansökan ger inte så mycket i ditt fall. Gå runt till företag istället, nu på sommaren är det många restauranger som söker extrapersonal, det behövs sommarvikarier inom äldreomsorg och hemtjänst.
    Att få jobb på kontor tror jag kan bli svårare, där konkurrerar du inte enbart med de med gymnasiekompetens utan också de med högskolekompetens.

Är du mycket, mycket bra på datorspel, självlärd, så kanske det är en väg att satsa på. Kan du programmera? Erbjud dina tjänster till olika start-up-företag inom området, då kan man oftast få jobba hemifrån också.

Men den grymma sanning är att utan gymnasiekompetens och dessutom med mentala problem så har du en tuffare väg till jobb än de flesta.

• Ermau0y
    Carambolan skrev 2018-05-10 11:48:26 följande:

Kolla efter sånt som är typiska studentjobb, alltså sånt många har som extraknäck vid sidan av studierna. Vårdbiträde inom äldreomsorg, telefonförsäljare, servitris eller cafépersonal, timvikarie i förskola.

Åh, tack för svaret! Hur letar man efter sådant dock? Alltså, söker man jobbet som vanligt och hoppas på det bästa, eller finns det speciella sidor/människor man ska ta kontakt med?

??????
    Anonym (P) skrev 2018-05-10 11:52:18 följande:

Kontakter är otroligt viktiga om man inte har gymnasieutbildning. Min sambo gick aldrig gymnasiet, men har ändå lyckats komma in på arbetsplatser som både byggarbetare, snickare och montör för olika företag. Får man väl in en fot och får meriter från olika företag så brukar det flyta på!

Ja, har hört att många lyckas få jobb för att någon sagt bra saker om dem osv, men vet inte hur jag ska göra för att nå ut till folk och först och främst ens få kontakter.

Jag antar att min pappa som är egenföretagare skulle kunna hjälpa, det har jag inte tänkt på! Tack för svaret!
  • Fjäril kär

Var beredd på att verkligen ta alla sorters jobb. Utan utbildning har du inte möjlighet att tacka nej till jobb utan får vackert ta det som erbjuds.

Butikspersonal kan du söka- stormarknader och mataffärer. Som tex kassörska eller plocka upp varor.

Städare

Servitris på pizzerian, caféer och restauranger

McDonalds eller andra snabbmatskedjor

Bara gå in överallt och fråga och erbjud dig själv

• Ermau0y
    OlgaElvira skrev 2018-05-10 11:57:36 följande:

Din bästa chans är att försöka få jobb via kontakter. Dina föräldrar kanske känner någon som behöver lite hjälp en tid, föräldrarna till dina kompisar kanske har ett företag där du kan få en chans. Att bara skicka ansökan ger inte så mycket i ditt fall. Gå runt till företag istället, nu på sommaren är det många restauranger som söker extrapersonal, det behövs sommarvikarier inom äldreomsorg och hemtjänst.

Att få jobb på kontor tror jag kan bli svårare, där konkurrerar du inte enbart med de med gymnasiekompetens utan också de med högskolekompetens.

Är du mycket, mycket bra på datorspel, självlärd, så kanske det är en väg att satsa på. Kan du programmera? Erbjud dina tjänster till olika start-up-företag inom området, då kan man oftast få jobba hemifrån också.

Men den grymma sanning är att utan gymnasiekompetens och dessutom med mentala problem så har du en tuffare väg till jobb än de flesta.

Tack för svaret! Jag ska höra med pappa och se vad han kan ha för kontakter, han som ändå har ett litet företag har ju många personer han tar hjälp av.

Jag är inte säker på om jag kommer söka i sommar, då jag i princip håller på att gå sönder haha. Måste ha en paus där jag får fokusera på mig själv och mitt mående, men det uppskattas att du nämner det! Många bra idéer där!

Datorspel har vart mitt största intresse sedan barnsben, men har ingen kunskap om att skapa dem. Jag har läst ett år på El-linjen där jag skulle valt IT som inriktning i tvåan, men den stängdes ner då tillräckligt många inte sökte, så drömmen är ju att på något vis jobba med datorer, och extremt gärna hemifrån. Jag har börjat småkika på Python (programmering) men kan i princip ingenting ännu.

Jag har tänkt välidgt negativt på det hela med att jag inte kommer komma nägonstans i livet, men har vänt lite på det och känner att det kommer öppna många nya dörrar om jag fortsätter kämpa, så den tuffare vägen är värd det.

Uppskattar verkligen ditt svar!
  • OlgaElvira
    Ermau0y skrev 2018-05-10 12:09:48 följande:

Tack för svaret! Jag ska höra med pappa och se vad han kan ha för kontakter, han som ändå har ett litet företag har ju många personer han tar hjälp av.

Jag är inte säker på om jag kommer söka i sommar, då jag i princip håller på att gå sönder haha. Måste ha en paus där jag får fokusera på mig själv och mitt mående, men det uppskattas att du nämner det! Många bra idéer där!

Datorspel har vart mitt största intresse sedan barnsben, men har ingen kunskap om att skapa dem. Jag har läst ett år på El-linjen där jag skulle valt IT som inriktning i tvåan, men den stängdes ner då tillräckligt många inte sökte, så drömmen är ju att på något vis jobba med datorer, och extremt gärna hemifrån. Jag har börjat småkika på Python (programmering) men kan i princip ingenting ännu.

Jag har tänkt välidgt negativt på det hela med att jag inte kommer komma nägonstans i livet, men har vänt lite på det och känner att det kommer öppna många nya dörrar om jag fortsätter kämpa, så den tuffare vägen är värd det.

Uppskattar verkligen ditt svar!

Ett sätt att må bra kan ibland vara att få andra att må bra. Fundera på om du denna sommar ska ägna dig åt ideellt arbete av något slag. Röda Korset t.ex. besöka någon gammal och ensam, hjälpa till på fotbollsskolan, något dagkollo för barn. När man sedan frågar om vad du gjort då är ett ideellt arbete alldeles utmärkt att lyfta fram.

Det är inte alltid lätt att vara ung. För att citera Karin Boye.

Javisst gör ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka.
  • Anonym (Bra)

Det är en bra idé om du inte ska jobba, att ändå göra frivilligarbete eller lite småjobb som att sitta barnvakt, promenera hundar etc eller ställa upp för stadsmissionen, ett hundstall eller vad du nu kan tänka dig. Då har du lite att skriva på ditt cv och lite kontakter att använda som referenser till hösten sedan! Lycka till!

OlgaElvira skrev 2018-05-10 14:27:34 följande:

Ett sätt att må bra kan ibland vara att få andra att må bra. Fundera på om du denna sommar ska ägna dig åt ideellt arbete av något slag. Röda Korset t.ex. besöka någon gammal och ensam, hjälpa till på fotbollsskolan, något dagkollo för barn. När man sedan frågar om vad du gjort då är ett ideellt arbete alldeles utmärkt att lyfta fram.

Det är inte alltid lätt att vara ung. För att citera Karin Boye.

Javisst gör ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka.

• Anonym (s)

Vet att du skrev att du inte vill jobba i sommar, men om du ändå skulle kunna tänka dig att hoppa in lite grann och vara timvikarie någonstans så tänker jag att du kanske kan tjäna på att komma in mitt under sommaren när de har svårt att hitta folk eftersom många redan har semestervikariat? :) 

• Ermau0y

Uppskattar alla svar! Jag ska kika på vad jag kan hitta på! Känns faktiskt mycket bättre att få höra att det fortfarande finns en chans, så tack för hjälpen!

Svar på tråden Jobb utan Gymnasieutbildning?